Řízení motorových vozidel Chladící systém motoru
Chladící systém motoru Chlazení zajišťuje : přiměřenou teplotu motoru, které jednotlivé součásti snesou udržuje mazací schopnosti oleje
Chladící systém motoru Podle chladícího prostředku rozeznáváme Vzduchové chlazení Kapalinové chlazení
Vzduchové chlazení Podle způsobu jakým se vytváří proudění chladícího vzduchu, dělíme na: Náporové (proudem vzduchu při jízdě) Nucené (ventilátor)
Vzduchové chlazení Výhody: Jednoduchost konstrukce Nenáročnost na údržbu Nižší hmotnost motoru atd. Nevýhody: Hlučnost Nestejnoměrné tepelné zatížení částí motoru
Kapalinové chlazení Podle oběhu kapaliny členíme na: Samoběžné chlazení (využívá fyzikálního jevu) Chlazení s čerpadlem (větší účinnost, čerpadlo urychluje oběh vody)
Chlazení s čerpadlem Hlavní části: Chladící prostory bloku motoru Čerpadlo chladící kapaliny Termoregulátory Trubky a hadice chladícího okruhu Ventilátor chladiče Chladič chladící kapaliny Vyrovnávací nádoba s tlakovým uzávěrem Teploměr chladící kapaliny
Chladící prostory bloku motoru
Čerpadlo chladící kapaliny
Termoregulátory
Trubky a hadice chladícího okruhu
Ventilátor chladiče
Chladič chladící kapaliny
Vyrovnávací nádoba s tlakovým uzávěrem
Teploměr chladící kapaliny
Kapalinové chlazení Výhody: zaručuje dobrý a rovnoměrný odvod tepla z motoru. Nevýhody: větší složitost celého chladícího systému a možnost zamrznutí kapaliny v zimě, což může vést k prasknutí hlavy a nebo bloku válců.