Purismus v českém národním obrození

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní obrození Národní obrození
Advertisements

Sloupcová sazba a oddíly
Styly Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Internet Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_371_Česká literatura 18. a 19. století AUTOR: Mgr. Markéta.
Základní typy monarchií
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Ukládání čísel v počítači 1
Národy světa Název školy
Socioekonomická geografie
Srovnej 1. a 2. světovou válku - zbraně
Antika I Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Východoasijská náboženství
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu
Typografická a estetická pravidla úpravy dokumentů
Funkcionalistický Zlín – významné stavby
Bezpečnost počítače – viry a antivirové programy
Eneolit - úvod Název školy
Užití vektorového součinu
Pravěk II - Věstonická venuše
Etapy českého národního obrození
Kámen Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu
Náboženství - opakování
Leonardo da Vinci Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Výpočet čisté mzdy Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Elektronická pošta Název školy
Peníze Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Symbolismus Název školy
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Socioekonomická geografie - opakování
Základní informace o síti Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Světové obyvatelstvo 1 Název školy
Administrativní členění ČR
Pop-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Funkcionalistický Zlín
Filozofie 20. století - Fenomenologie
Název: NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Písmo obrázkové Název školy
Giuseppe Arcimboldo Název školy
Internet – služby Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Poznávání krajů českých
Poznávání krajů moravských
Další typy eneolitických artefaktů
Tibet Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Matyáš Bernard Braun Název školy
Úvod do počítačových sítí
Gustos Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Portrét - anfas Název školy
Obvyklé pořadí údajů Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název.
Gaudí Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Pravěk I Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Land-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Postimpresionismus – Cézanne, Gauguin Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Rasismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Vývoj administrativního členění čr
Test číselné soustavy Název školy
Lidské rasy 1 Název školy
Jazyky světa Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Nekonečná geometrická řada Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Futurismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Impresionismus Název školy
Kultura lidu popelnicových polí
Ukázky keltského kovářství
NÁRODNÍ OBROZENÍ M. Kryška. = snaha o emancipaci českého národa. vyznačuje se: Uvědomováním si vlastního národa. rozvoj dějepisectví. Obrodou národního.
Národní obrození Začátek: 2. polovina 18. století.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_02.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_02 Název Jazykovědci počátku Národního obrození.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

Purismus v českém národním obrození Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM Purismus v českém národním obrození Označení DUM VY_32_INOVACE_11_1_18 Autor Mgr. Jana Pešatová Datum 10.7.2013 Vzdělávací oblast Člověk a společnost Vzdělávací obor Dějepis Tematický okruh Novověk Ročník 2. ročník gymnázia www.zlinskedumy.cz

Purismus Purismus (z lat. purus = čistý) je úsilí o stylovou čistotu v tvorbě. V jazykovědě je úsilím o čistotu národního jazyka a literárních děl od cizích slov Purismus se poprvé objevil již v antice, projevoval se ale i v následujících staletích a v různých zemích Vzniká jako nástroj obrany jazyka v době, kdy u některých obránců jazyka převládne názor, že je jazyk ohrožen

Puristé v době českého národního obrození Puristé jsou často označováni jako tzv. brusiči jazyka Obrozenecký purismus se uvádí opakovaně se jménem Jan Václav Pohl (18. stol.) - nejvýznamnější gramatik pozdního baroka a počínajícího obrození (navázal na starší puristy ze 17. století – např. Václava Jana Rosu) Snaha očistit češtinu od cizích, hlavně německých výrazů

Příklady novotvarů, které se neujaly sestromuž – švagr břinkoklapka – klavír čtenice – gramatika myslivíř – student nosočistopléna – kapesník letodník – kalendář šiška – knedlík

Příklady novotvarů, které se neujaly citoň (nos) chlustka (hadice) vyzřela (brýle) hlubozník (basa) nosoplenka (kapesník) šoustnice (biliár) zelenochrupka (salát)

Slova, která se naopak ujala: mrož bobr daněk rejnok kolibřík gazela zubr kyslík tuleň lenochod plameňák vorvaň morče sklípkan hliník draslík

Úkoly k zamyšlení Proč se některé novotvary neujaly? Víš, jak se jinak novotvarům říká? Obohacuje se čeština i dnes? Uveď, v jaké oblasti například.

Úkoly k zamyšlení – odpovědi: Proč se některé novotvary neujaly? Protože jejich tvůrci si neuvědomovali dobře podstatu jazyka, zejména spisovného, protože nevycházeli z jeho potřeby dorozumívací . Proti platné normě v jazyce mu vnutili normu lidovou nebo uměle vykonstruovanou. Víš, jak se jinak novotvarům říká? Neologismy Obohacuje se čeština i dnes? Uveď, v jaké oblasti například. Nová slovní zásoba se objevuje v běžném vyjadřování, v publicistice, politice, reklamě, v oblasti počítačů nebo mobilních telefonů.

Tušíte, která slova měly nahradit tyto novotvary. (naštěstí se neujaly hluban zpěvořečník hbitokolo podnosnice libočudná odmyšení čujba slovotění libomudrun, mudřín libomudrctví čelenec samov , samotov chramosta končina těšík bezabecedník rohonos, rohoš vyřízlivost

Která slova měly nahradit uvedené novotvary? Tato! basista - hluban básník - zpěvořečník bicykl - hbitokolo cigareta, dýmka - podnosnice libočudná deratizace - odmyšení estetika - čujba etymologie - slovotění filozof - libomudrun, mudřín filozofie - libomudrctví kardinál - čelenec klášter - samov , samotov kostelník - chramosta krajinomalba - končina milovník - těšík negramotný - bezabecedník nosorožec - rohonos, rohoš pošta -vyřízlivost