Výukový program: Mechanik - elektrotechnik Název programu: Číslicová technika - mikroprocesory III. ročník Mikrořadiče Vypracoval : Vlastimil Vlček Projekt.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Advertisements

Výukový program: Mechanik - elektrotechnik Název programu: Číslicová technika - mikroprocesory III. ročník Mikrořadiče Vypracoval : Vlastimil Vlček Projekt.
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Peter Podoba Předmět/vzdělávací oblast:Digitální technika Tematická oblast:Mikroprocesorová technika Téma:Obsluha více tlačítek – drát PIC 16F84A.
Autor:Ing. Peter Podoba Předmět/vzdělávací oblast:Digitální technika Tematická oblast:Mikroprocesorová technika Téma:Obsluha více tlačítek – start/stop.
HYPERTEXT PREPROCESSOR. PROGRAMOVÁNÍ. DEFINICE POJMŮ Problém Problém nevyřešený, nežádoucí stav obvykle vyžaduje nějaké řešení Neřešitelný problém Neřešitelný.
Digitální učební materiál
Výukový program: Mechanik - elektrotechnik Název programu: Číslicová technika - mikroprocesory III. ročník Mikrořadiče Vypracoval : Vlastimil Vlček Projekt.
Výukový program: Mechanik - elektrotechnik Název programu: Číslicová technika - mikroprocesory III. ročník Mikrořadiče Vypracoval : Vlastimil Vlček Projekt.
Výukový program: Mechanik - elektrotechnik Název programu: Číslicová technika - mikroprocesory III. ročník Mikrořadiče Vypracoval : Vlastimil Vlček Projekt.
Digitální učební materiál
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Výukový program: Mechanik - elektrotechnik Název programu: Číslicová technika - mikroprocesory III. ročník Mikrořadiče Vypracoval : Vlastimil Vlček Projekt.
Výukový program: Mechanik - elektrotechnik Název programu: Číslicová technika - mikroprocesory III. ročník Mikrořadiče Vypracoval : Vlastimil Vlček Projekt.
Algoritmizace a základy programování
Výukový program: Mechanik - elektrotechnik Název programu: Číslicová technika - mikroprocesory III. ročník Mikrořadiče Vypracoval : Vlastimil Vlček Projekt.
Autor:Ing. Peter Podoba Předmět/vzdělávací oblast:Digitální technika Tematická oblast:Mikroprocesorová technika Téma:Vnořená časová smyčka Ročník:4. Datum.
Výukový program: Mechanik - elektrotechnik Název programu: Číslicová technika - mikroprocesory III. ročník Mikrořadiče Vypracoval : Vlastimil Vlček Projekt.
Výukový program: Mechanik - elektrotechnik Název programu: Číslicová technika - mikroprocesory III. ročník Mikrořadiče Vypracoval : Vlastimil Vlček Projekt.
Výukový program: Mechanik - elektrotechnik Název programu: Číslicová technika - mikroprocesory III. ročník Mikrořadiče Vypracoval: Vlastimil Vlček Projekt.
Výukový program: Mechanik - elektrotechnik Název programu: Číslicová technika - mikroprocesory III. ročník Mikrořadiče Vypracoval : Vlastimil Vlček Projekt.
Výukový program: Mechanik - elektrotechnik Název programu: Číslicová technika - mikroprocesory III. ročník Mikrořadiče Vypracoval : Vlastimil Vlček Projekt.
Výukový program: Mechanik - elektrotechnik Název programu: Odborný výcvik II. ročník Tranzistorový stupeň se SK Vypracoval: Bc. Chumchal Miroslav Projekt.
Výukový program: Mechanik - elektrotechnik Název programu: Číslicová technika - mikroprocesory III. ročník Mikrořadiče Vypracoval : Vlastimil Vlček Projekt.
Výukový program: Mechanik - elektrotechnik Název programu: Odborný výcvik II. ročník Tranzistorový stupeň se SB Vypracoval: Bc. Chumchal Miroslav Projekt.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Výukový program: Mechanik - elektrotechnik Název programu: Číslicová technika - mikroprocesory III. ročník Mikrořadiče Vypracoval : Vlastimil Vlček Projekt.
Autor:Ing. Peter Podoba Předmět/vzdělávací oblast:Digitální technika Tematická oblast:Mikroprocesorová technika Téma:Obsluha tlačítek PIC 16F84A Ročník:4.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Úvod do programování.
Digitální učební materiál
Elektrotechnika Mikroprocesorová technika
Výukový program: Mechanik - elektrotechnik Název programu: Číslicová technika - mikroprocesory III. ročník Mikrořadiče Vypracoval : Vlastimil Vlček Projekt.
Digitální učební materiál
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Visual Basic - programování
Výukový program: Mechanik - elektrotechnik Název programu: Číslicová technika - mikroprocesory III. ročník Mikrořadiče Vypracoval : Vlastimil Vlček Projekt.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Blokové schéma počítače.
CZ.1.07/1.5.00/ Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy.
Jednočipové počítače v robotických systémech Vypracoval: Ing. Jaroslav Chlubný Kód prezentace: OPVK-TBdV-AUTOROB-ME-3-JCP-JCH-001 Technologie budoucnosti.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Interkomunikační adresní systém.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Interkomunikační adresní systém.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Interkomunikační adresní systém.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky ELII-2.3 ZÁSADY PÁJENÍ.
CZ.1.07/1.5.00/ Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy.
Programování mikropočítačů Platforma Arduino
Základní pojmy v automatizační technice
Inicializace portů mikrokontroléru
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Mikropočítač Vnitřní struktura 2
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Mikropočítač Soubor instrukcí
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Transkript prezentace:

Výukový program: Mechanik - elektrotechnik Název programu: Číslicová technika - mikroprocesory III. ročník Mikrořadiče Vypracoval : Vlastimil Vlček Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Jak mikrořadič pracuje? Na rozdíl od „klasického“ hardwarového řešení pomocí standardních číslicových obvodů je požadovaná funkce elektronického zařízení realizována pomocí programu, který je uložen ve vyhrazené oblasti paměti mikrořadiče. Po jeho spuštění přečte mikrořadič první instrukci, dekóduje ji a provede. Vzápětí totéž provede s druhou instrukci, třetí, čtvrtou atd. Jedná se tedy o posloupnost instrukcí, tvořící určitý funkční celek a vykonávající konkrétní činnost. Běh programu je řízen vnitřním zdrojem hodinového kmitočtu. Instrukce jsou vykonávány jednotlivě, v danou chvíli je možno vykonat pouze jedinou instrukci, nelze tedy provádět dvě nebo více instrukcí najednou. Vše se však odehrává mnohokrát za sekundu, takže výsledkem je zdání souvislé akce.

Postup při tvorbě aplikace s mikrořadiči Zadání Návrh elektrického schématu zapojení Sestrojení funkčního vzorku prototypu zařízení Návrh vývojového diagramu programu Napsání zdrojového textu programu Překlad do strojového kódu mikrořadiče, odstranění syntaktických chyb Odladění jednotlivých částí programu ( možná softwarová simulace), debugging na funkčním vzorku (kontrola funkce, testování) Zapsání hotového, odladěného kódu do programové paměti mikrořadiče

Vývojové prostředí Vývojovým prostředím nazýváme souhrn prostředků pro sestavení a odladění programu v cílové aplikaci. ICD (In Circuit Debugger) je metoda ladění programu přímo uvnitř čipu mikrořadiče (v jeho programové paměti).

Hlavní zásady návrhu zařízení s mikrořadiči. Pečlivý návrh a kontrola elektrického schématu. Pečlivá konstrukce funkčního vzorku (důkladná kontrola plošného spoje, proměření součástek, kvalitní pájení, nepoužívat pájecí pasty a jiné přípravky, pouze čistou kalafunu!). Důležité části zdrojového textu programu opatřit poznámkami, aby byl srozumitelný i po delší době. U delších programů využívat zásady strukturovaného programování, jednotlivé funkční bloky odladit samostatně a volat je pomocí podprogramů. Takto může být hlavní programový blok krátký a přehledný a je z něj na první pohled patrna struktura a funkce programu.

Příklad návrhu jednoduchého zařízení, řízeného mikrořadičem. Navrhněte elekronické zařízení, které po stlačení tlačítka rozsvítí LED diodu. LED dioda musí svítit po dobu držení tlačítka, po jeho uvolnění musí zhasnout. Zařízení realizujte pomocí mikrořadiče PIC16F883. Funkce zařízení musí být realizována softwarově.

Návrh elektrického schématu

Vývojový diagram

Odpovídající kód v assembleru list F=inhx8m, P=16F84A, R=hex, N=0 __config 0x3FF9 ;Definice specialnich funkcnich registru Portaequ0x05 portb equ0x06 trisa equ0x85 trisb equ0x86 Status equ0x03 #defineTLRB0;tlačítko je na nultém bitu portu B #defineLEDRA0;LED dioda je na nultém bitu portu A org0 ;Inicializace portu bankseltrisa;volba banky movlw b' ' ;nastavení portů movwf trisa movlw b' ' movwf trisb bankselporta;volby banky bsfLED;zhasnutí LED diody ;Zacatek hlavniho programu zpet btfscTL;test tlačítka. Je stačeno? gotozpet;ne -> čteme znovu bcfLED;ano -> rozsviť LED! zp1btfssTL;test tlačítka. Je už uvolněno? gotozp1;ne -> čteme znovu bsfLED;ano -> zhasni LED! goto zpet end

Přehledné znázornění funkce celého zadání Přehled o členění problému na jednotlivé dílčí celky Univerzálnost řešení – nezávislost na konkrétním programovacím jazyce (znalost konkrétního programovacího jazyka v tuto chvíli není podmínkou) Snadná přenositelnost mezi různými vývojovými systémy a programovacími jazyky (zatím neexistuje programový kód) U složitějších úloh je možno jednotlivé hlavní funkční celky rozkreslit na další, popisují určitou část programu podrobněji. Nesmí se však překročit určitá hranice, kdy se začne ztrácet hlavní výhoda vývojového diagramu – přehlednost. Význam vývojového diagramu

Shrnutí učiva Jaká je úloha programu v mikrořadiči? Jaká je úloha a význam vývojového diagramu? Může se k zápisu zdrojového textu programu použít libovolný textový editor (např. typu MS-Word)?

Shrnutí učiva Je možné, aby mikrořadič zpracovával několik instrukcí najednou? Co si představíte pod pojmem „vývojové prostředí“?

 Datasheet Microchip PIC16F882/883/884/886/887 DS41291E (  Jiří Hrbáček: Mikrořadiče PIC16CXX a vývojový kit PICSTART (BEN – technická literatura, Praha dotisk 4. vydání)