ODDS RATIO Relationships between categorical variables in contingency table Jiří Šafr jiri.safr(AT)seznam.cz updated 29/12/2014 Quantitative Data Analysis.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jiří Šafr jiri.safr(AT)seznam.cz Poslední aktualizace 11/3/2014
Advertisements

Analýza kvantitativních dat I./II. Typy dat Jiří Šafr jiri.safr(AT)seznam.cz Poslední aktualizace 26/2/2012 UK FHS Historická sociologie, Řízení a supervize.
Jiří Šafr jiri.safr(zavináč)seznam.cz
Analýza variance (Analysis of variance)
Analýza kvantitativních dat I.
Analýza kvantitativních dat II. Analýza chybějících hodnot (missing values) Jiří Šafr jiri.safr(AT)seznam.cz Poslední aktualizace 23/5/2012 UK FHS Historická.
Analýza kvantitativních dat II. / Praktikum Vícenásobné výběrové otázky (Multiple response) Jiří Šafr jiri.safr(zavináč)seznam.cz poslední aktualizace.
Macroeconomic Forecast Macro: GDP Growth … even though GDP dropped significantly in 2009, performance in the last two quarters suggested.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_06_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Grafické zobrazení příkladu RETURN MANAGEMENT J.Skorkovský KPH.
O metodě konečných prvků Lect_6.ppt M. Okrouhlík Ústav termomechaniky, AV ČR, Praha Liberec, 2010 Pár slov o Matlabu a o zobrazení čísla na počítači.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Jméno autora:Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_02_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Jiří Šafr jiri.safr(AT)seznam.cz Poslední aktualizace 11/3/2014
Praktikum elementární analýzy dat Třídění 2. a 3. stupně UK FHS Řízení a supervize (LS 2012) Jiří Šafr jiri.safr(zavináč)seznam.cz poslední aktualizace.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Analýza kvantitativních dat II.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Quantitative Data Analysis II.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY AUTOR: MGR. JAROSLAVA KULÁČKOVÁ NÁZEV: VY_32_INOVACE_618_ANGLICKÝ JAZYK_MĚSTO TEMA: Město ČÍSLO PROJEKTU:
Scissor Jack (Nůžkový zvedák)
Tutorial: Obchodní akademie Topic: Logical Functions Prepared by: Mgr. Zdeněk Hrdina Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Tutorial: Mechanik - elektrotechnik Topic: Basics of electrical engineering the 2nd. year Measuring inductance Prepared by: Ing. Jiří Smílek Projekt Anglicky.
Map of bivariate analyses configuration (bivariate and trivariate) UK FHS Historical sociology (2014) Jiří Šafr jiri.safr(AT)seznam.cz updated 2/6/2014.
Statistická analýza dat
 Piston pumps are a type of water pumps which cause the liquid to flow using one or more oscillating pistons.
SELFBRIEFING. CONTEST AREA + AIRSPACE !!! Postupy / Procedures !!! Soutěžní oblast je prostor, do kterého budou voleny tratě a jsou zde otočné body,
Jiří Šafr jiri.safr(zavináč)seznam.cz
Presentation of GSM module
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Course Outline1. Instructor: Martin Hála, PhD. Mathematics DPT, B105,  Further information and downloads on my personal website:
BRYOPHYTES (Mosses) Výukový materiál OR Tvůrce: Mgr. Alena Výborná Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem.
201 4 MUTATIONS Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem do.
2014 HEREDITARY DISEASES Výukový materiál GE 02 – 42 Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. INTRODUCTION Použité obrázky a foto:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-20-Mezilidské vztahy Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
INSECTIVORES AND CHIROPTERANS Výukový materiál OR Tvůrce: Mgr. Alena Výborná Tvůrce anglické verze: Mgr. Miloslava Dorážková Projekt: S anglickým.
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů.
TERCIE 2014 MENDEL´S LAWS Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým.
PRIMATES Výukový materiál OR Tvůrce: Mgr. Alena Výborná Tvůrce anglické verze: Mgr. Miloslava Dorážková Projekt: S anglickým jazykem do dalších.
COMMUNITIES Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Tvůrce anglické verze: Mgr. Milan Smejkal Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Education Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Angličtina: The USA Datum vytvoření Ročník.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Society Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Angličtina: The USA Datum vytvoření Ročník.
Identity, society Tematická oblast Angličtina: The UK Datum vytvoření
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
System of government Tematická oblast Angličtina: The USA
Test dobré shody Fisherův přesný test McNemar test
BOHATÉ A CHUDÉ REGIONY SVĚTA
Jiří Šafr jiri.safr(AT)seznam.cz Poslední aktualizace 25/6/2014
Mezibuněčná komunikace Inaktivní osteoklasty
CHROMOSOMAL MUTATIONS
- váhy jednotlivých studií
Elektronické učební materiály – II. stupeň Matematika 7
Revize MGA/Aktualizace AGA
VY_32_Inovace_ Conjunctions Project 3
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Digitální učební materiál
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Živá fáze.
Petr Michálek Datum konání:
Jakub Horák, horakj(na)fld.czu.cz, L026
Transkript prezentace:

ODDS RATIO Relationships between categorical variables in contingency table Jiří Šafr jiri.safr(AT)seznam.cz updated 29/12/2014 Quantitative Data Analysis II. UK FHS Historical sociology (2014+)

ODDS RATIO (OR) OR shows an association in contingency tables Odds (O) = proportion (usually „positive“ category within a dichotomous variable 0/1) likelihood ratio of one option p1 (event occurred) to another one p2 (event does not occur) (also called risk) Odds Ratio (OR) = the ratio of two odds OR = f11 f22 / f12 f21 OR = f 11 *f 22 / f 12 *f 21 =

Features of Odds Ratio (OR) OR - odds proportion of occurrence (the risk of occurrence) for two different values of two variables. OR: A to B and B to A are complementary, but always in the opposite direction 1:3 =0.33 and 1/0.33 =3 OR is a positive number where: > 1 higher odds and <1 is less odds, but beware margin is asymmetrical: 0 to 1 and 1 to ∞ Therefore, we also use the natural logarithm of the odds ratio LOR which is symmetrical OR is not sensitive to marginal distribution (If you resize the sample size using some constant, OR remains the same) Use the OR can express relationships between categories in the contingency table (and not only in fourfold 2x2)

Example - relationship between two variables: Odds ratio of participation at the polls by education (university vs. lower education levels) OR = (424*68)/(19*674) = 2,25 For university graduates compared to others there is 2,25x higher chance that they will go to vote. (Adequately for people without university degree there is a chance to participate in the elections compared to graduates only 0.44.) In CROSSTABS in SPSS beware of coding categories (can not be set, only recoded). OR = f11 f22 / f12 f21 =

Vlastnosti ODDS RATIO (příklad) Šance nabývá hodnoty 0 – nekonečno, kdy:  0 – 1 menší šance jevu A (oproti jevu B)  >1 větší šance na jev A (oproti jevu B)  1 je stejný výskyt jevu A i B, tj. stejná šance obou konkurenčních možností, tj. nezávislost Šance jsou inverzní Odds-Ratio p1 p2: 2,25 Inverse p2 p1: 0,44

Interval spolehlivosti a standardní chyba ODDS RATIO Pro Odds-Ratio z výběrových dat lze odhadnout standardní chybu (SE) a interval spolehlivosti (CI), např. v programu SISA. p1↔p2: 2,25 (~SE: 0,600) 95,0% CI: 1,33 ← 2,25 →3,798 (Wald's) Inverzně p2 ↔ p1: 0,44 (~SE: 0,118) 95,0% CI: 0,263 ← 0,44 → 0,749 (Wald's)

Kde spočítat ODDS RATIO CROSSTAB v SPSS pro mikrodata i tabelární (viz komplikované načtení frekvencí pomocí vah). Pozor, pouze pro dichotomické proměnné. v SPSS pozor na kódování kategorií. CROSSTABS volil BY Praha /FORMAT=AVALUE TABLES /STATISTICS=CMH(1). Nebo lépe v Excelu, kde zadáme vzoreček do buňky viz SPSS zároveň testuje, zda je OR statisticky významně odlišné od 1 (tj. stejné šance), nebo jiné zvolené hodnoty.

Kde spočítat ODDS RATIO V různých apletech/aplikacích, např. SISA Odds-Ratio p1 p2: 0, (~SE: 0,140196) 95,0% CI: 0,470523<O.R.<1, (Wald's) Inverse p2 p1: 1, (~SE: 0,288046) 95,0% CI: 0,966734<O.R.<2, (Wald's) Log-odds: -0,360040; s.e=0, Umí i LOGIT (Log-odds) a obrácené OR

Úkol Procvičit v SPSS 2 x 2 tabulky Pohlaví a volil v 2006 Pohlaví a Vzdělání n x n Velikost bydliště x Vzdělání → sloučení nebo vybraná pole tabulky

ODDS RATIO v mobilitní tabulce

mobilitní šance potomků vysokoškoláků získat rovněž VŠ vzdělání oproti tomu, že skončí nanejvýše s výučním listem v porovnání s šancí potomků rodičů s nanejvýše vyučením skončit s VŠ vzděláním: OR = (40/23)/(31/305), nebo (40*305)/(23*31) = 17,1 Dtto ale pro potomky rodičů s maturitou: OR = (40/59)/(60/197), nebo (40*305)/(23*31) = 2,3 Šance na VŠ pro SŠ oproti VYUČ: (60/126)/(31/305) = 4,7 Data: Distinkce a hodnoty 2008 (kohorta let) ČR [Šafr a kol. 2012] ODDS RATIO v mobilitní tabulce Vzdělání rodičů (vyšší) x Vzdělání potomka (generace naroz )

OR nyní pro sloučené kategorie (např. VŠ vs. zbytek) Šance potomků vysokoškoláků, že vystudují VŠ oproti šancím potomků nejvýše vyučených (na VŠ diplom). Vzdělání potomka ZŠ+VYSŠVŠTotal Vzdělání rodičůZŠ+VY SŠ VŠ Total pro min. SŠ ORVŠ/VY7,02 ORVŠ/SŠ2,11 ORSŠ/VY3,33 pro VŠ ORVŠ/VY7,25 ORVŠ/SŠ2,63 ORSŠ/VY2,76 Data: Distinkce a hodnoty 2008 (kohorta let) ČR Zdroj: [Šafr a kol. 2012: 30-31] Zadání v Excelu naleznete na

ODDS RATIO v mobilitní tabulce - úkol Vzdělanostní mobilita (otec → syn/dcera) populace 18+ (v roce 2007) Porovnejte stejné šance (na VŠ pro VŠ/VY) jako v předchozím příkladu: 1. pro celou dospělou populaci, 2. odděleně pro kohorty narozené před rokem 1970 a po roce Data ISSP 2007, ČR Tabulku získáte v SPSS jednoduše: CROSSTABS vzd3_Ot BY vzd3. *třídit podle věkových kohort můžete přidáním třetí proměnné (narození před/ po 1970 je třeba vytvořit). CROSSTABS vzd3_Ot BY vzd3 BY vekkat.

Mobilitní tabulka (absolutní četnosti) [Katrňák 2006: 139]

Mobilitní tabulka. A – mobilitní šance pouze v rámci jedné třídy (kategorie) původu Šance VM dostat se do VN /oproti do NN: 1043 / 587 = 1,78 [Katrňák 2006: 139, 160]

mobilitní šance potomků z třídy vyšších nemanuálů (VN) zůstat v této třídě (VN) oproti tomu, že skončí ve třídě nižších nemanuálů (NN) v porovnání s šancí potomků z třídy nižších nemanuálů (NN) skončit ve stejných třídách (VN resp. NN): OR = (VN=VN / VN→NN) / (NN→VN / NN=NN) OR = (1275/364)/(1055/597), nebo (1275*597)/(1055*364) = 1,98 [Katrňák 2006: 139, 161] Mobilitní tabulka. B – porovnání tj. poměr šancí dvou tříd (kategorií) původu

Odds Ratio v mobilitní tabulce Obecně můžeme vyjádřit OR pro kterákoliv políčka tabulky (větší než 2x2): F i *F j / G i *G j, kde i = řádky, j= sloupce

ODDS RATIO v mobilitní tabulce → relativní mobilita Vlastností poměru šancí je, že jsou invariantní k marginálním četnostem v mobilitní tabulce. → Vyjadřují relativní mobilitu, nejsou tedy ovlivněny strukturní mobilitou (změna ve struktuře vzdělanostních/ profesních kategorií mezi generacemi).