ISS Konstruované znaky, indexy: Harmonizace proměnných - problémy a východiska Semináře ke kurzu Analytické metody výzkumu Jindřich Krejčí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Advertisements

Used to/ would, be/ get used to Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_178 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
U.S. presidential election VY_32_INOVACE_3A17 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Ilona Čechová.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Reprezentativita: chyba pokrytí populace (coverage error) Jindřich Krejčí Management sociálních dat a datové archivy Kurz ISS FSV UK.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Anglický jazyk Ročník:1.-4.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 03 Číslo.
CONVERSATIONAL TOPICS AND WORKING WITH THEM Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
The world of work Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Educational program: Mechanic - electrician Title of program: Technical training II. class Bistable multivibrator Worked out: Bc. Chumchal Miroslav Projekt.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_ P1 _ 2.17 Tematická oblast: Festivals and Celebrations FAMILY CELEBRATIONS IN THE CZECH REPUBLIC Typ: DUM - kombinovaný.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Gay / LGBT rights Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 01Číslo.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-4.PT-27-Životní prostředí Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Helena Zikmundová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Mgr. Alena Miklíčková. * Obrázky určené k popisu a srovnání * Soubor otázek k diskusi na dané téma * Jednotlivé otázky s ukázkami slovní zásoby * Zadání.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-21-Jídlo a nápoje Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
 I.E.S. Ramón Menéndez Pidal Secondary School
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-1.PT-06-Rodina a přátelé Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-26-Londýn Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno.
Immigration and multiculturalism Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zdeňka Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-20-Mezilidské vztahy Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Scanservice a.s. | Náchodská 2397/23 | Praha 9 | Česká republika | D O C U M E N T I M A G I N G
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-13-Vzdělávání Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
My family NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Miroslava Jarkulišová NÁZEV: VY_32_INOVACE_14_ Jazyk anglický TEMA: My family ČÍSLO.
INTEGRATED RESCUE SYSTEM Střední průmyslová škola Hranice Mgr. Radka Vorlová 02_Integrated Rescue System CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Mgr. Lenka Kulhavá NÁZEV: VY_32_INOVACE_ O 03 TEMA: Angličtina ČÍSLO PROJEKTU:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_4C_13_London (13) Téma: 4C_Aj 7.tř.
FAMILY Mgr. Petr Kalus. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE Kód DUMu: VY_32_INOVACE_5. AJ.15 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Relative clauses Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastSlovní zásoba a gramatika Datum vytvoření25.
Listening 2 vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Word order Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice, příspěvková organizace Litoměřice, Komenského 3 Autor: Pavel Vágai.
Kliknutím lze upravit styl předlohy System of education Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastAngličtina:
Identity, society Tematická oblast Angličtina: The UK Datum vytvoření
Rodina (Family) B1 Tematická oblast
Reprezentativita: chyba pokrytí populace (coverage error)
Listening 1 vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
EDUCATION IN THE CR Mgr. Zdislava Šmídová.
BRITISH EDUCATION Yes, I would. Would you like to study at Oxford?.
Education B 1 Tematická oblast
Rodina (Family) B2 Tematická oblast
Společnost (Society) B2
Digitální učební materiál
Název vzdělávacího materiálu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Tento projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie.
Reprezentativita: chyba pokrytí populace (coverage error)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
In The Year Nejde vložit do pptx – nutno přes prohlížeč.
Letní škola slovanských studií Poděbrady 1. –
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
The Seniors.
VY_32_INOVACE_Spo_II_03 Words: Family
Transkript prezentace:

ISS Konstruované znaky, indexy: Harmonizace proměnných - problémy a východiska Semináře ke kurzu Analytické metody výzkumu Jindřich Krejčí

ISS Analytické metody výzkumu, semináře Str. 2 Literatura  Harkness, J.A., M. Braun, B. Edwards, T.P. Johson, L. Lyberg, P.P. Mohler, B.-E. Pennel, T. Smith. (eds.) Survey Methods in Multinational, Multiregional, and Multicultural Contexts. Hoboken: Wiley.  Hoffmeyer-Zlotnik, Wolf (eds.) Advances in Cross-national Comparison. A European Working Book for Demographics and Socio-Economic Variables. NY: Kluwer.  ZUMA-Nachrichten spezial 3, Cross-Cultural Survey Equivalence, J. Harkness (eds.), ZUMA 1998, chriften/zuma_nachrichten_spezial/znspezial3.pdf

ISS Obsah  pojmy  příklad 1. - srovnatelnost šetření: domácnost respondenta  příklad 2. - mezinárodní klasifikace: vzdělání  příklad 3. - procedura: harmonizace v projektu SHARE Analytické metody výzkumu, semináře Str. 3

ISS Analytické metody výzkumu, semináře Str. 4 Harmonizace dat - standardizované klasifikace  konstrukce indexu: teoretický koncept, vývoj nástroje, testování  standardizovaná řešení - srovnatelnost  strategie harmonizace proměnných metodika šetření, nástroj sběru dat, proměnné ex-ante: předchází sběru dat ex-post: po sběru dat input: všechna šetření stejné procedury output: shodný cíl, rozdílné postupy dosažení  princip ekvivalence procedurální ekvivalence: „objektivní“ srovnatelnost otázek/postupů měření interpretativní ekvivalence: „subjektivně pojatá“ srovnatelnost významů (jak respondenti chápou podněty)

ISS Analytické metody výzkumu, semináře Str. 5 ekvivalence ≠ překlad 30. How often do you visit a holy place for religious reasons such as going to [shrine/temple/church/mosque]? Please do not count attending regular religious services at your usual place of worship, if you have one. Never Less than once a year About once or twice a year Several times a year About once a month or more

ISS Příklad 1: Srovnatelnost proměnné domácnost respondenta  The Relevance of ‘Private Household’ for Cross-Cultural Survey Comparison (Uwe Warner & Jürgen H.P. Hoffmeyer-Zlotnik) Analytické metody výzkumu, semináře Str. 6

ISS  household in the European social survey, 1-st wave, 2002  "input harmonisation"  ESS definition at instructions for interviewers: "One person living alone or a group of people living at the same address (and have that address as their only or main residence), who either share at least one main meal a day or share the living accommodation (or both). Included are: people on holiday, away working or in hospital for less than 6 months; school-age children at boarding school; students sharing private accom-modation. Excluded are: people who have been away for 6 months or more, students away at university or college, temporary visitors." (European Social Survey, 2002: Project Instructions (PAPI), p.11). taken from England's Statistical Office, problematic, revised by ESO  participating countries: simple questions, different question wording interviewers: no national instructions on HH definition no proper clarification to respondents  respondents free to use their own definitions Analytické metody výzkumu, semináře Str. 7

ISS Str. 8

ISS Str. 9

ISS The fictional extended family comprises 9 persons: - a married couple (grandfather and grandmother) - with two adult sons (one is an uncle, the other is a father) - of whom one is married (to wife/mother) with three children (children nos. 1, 2, 3); - the eldest of these children, a daughter, is also married (to son-in-law) This fictional extended family is spread over five to six dwellings: - The grandparents live in their own apartment but in the same house and at the same address as their son and daughter-in-law – the father and mother. - The father and mother and their youngest child (child no. 3, under 14) live in the one apartment. However, the father is home only at the weekends because his place of work is a four-hour drive from the family dwelling. The father has a secondary residence at his place of work. - Child no. 1, a daughter, has her own family and lives together with her husband – the son-in-law. - Child no. 2 (14 and over) is a student and lives at the place of study in a student residence. - The uncle has his own dwelling in the same city as the grandparents but in a different quarter. Analytické metody výzkumu, semináře Str. 10

ISS Analytické metody výzkumu, semináře Str. 11

ISS Str. 12

ISS Analytické metody výzkumu, semináře Str. 13 Household(s) in the Czech Republic  Census - Czech Statistical Office dwelling household - persons living together in one dwelling housekeeping household - persons living together, common housekeeping (main costs paid jointly) census household (household) - persons living together in one dwelling on the basis of their kinship or other relationships within one housekeeping household i.e. a housekeeping household can be formed of one or more census households

ISS Analytické metody výzkumu, semináře Str. 14 Types of household  Complete family household: a married couple or marriage de facto - with children or without them  Incomplete family household: a single parent with at least one child  Multi-member non-family household: two or more persons, relatives or not, common housekeeping, do not form a family household  Household of an individual  Head of household: in a complete family always the husband (common-law husband) regardless who is the user of the dwelling; in incomplete families of two generations always a parent; in three- generation families a member of the middle generation; in multi-person non-family households a person, who was marked as a head of household on common budget  Dependent children: persons aged 0-25 years, who are economically inactive and live at least with one of the parents.

ISS Analytické metody výzkumu, semináře Str. 15 Practice in survey research  sampling - definitions influenced by survey methods - i.e. connected to identification of housing unit  questions on HH members  problems, e.g.: residency de jure vs. de facto (inheritance of lease contracts...) younger people may have unclear ties with household more different definitions in one survey

ISS Analytické metody výzkumu, semináře Str. 16 Příklad 3 - mezinárodní klasifikace Education  degree, years of education  standardised classification different systems in countries (and in some areas within countries) different systems in different time periods in one country more dimensions (fields/types of education), formal education vs. other; full degrees/interstages,...  practice in survey research national specific variables (simple/detailed) transformation into international classifications ( ISCED-97, CASMIN) different solutions at different projects (ISSP, EVS, WVS, ESS, PISA, IALS, SSEE,...)

ISS Analytické metody výzkumu, semináře Str. 17

ISS ISCED-97  Level 0: Pre-primary education  Level 1: Primary education or first stage of basic education  Level 2: Lower secondary or second stage of basic education 2A: direct access to Level 3 (3A or 3B) in a sequence leading ultimately to tertiary education; 2B: direct access to Level 3C; 2C: direct access to the labour market.  Level 3: Upper secondary education 3A: direct access to Level 5A; 3B: direct access to Level 5B; 3C: not designed to lead directly to Levels 5A or 5B, but rather to the labour market or to Level 4 or other Level 3 programmes  Level 4: Post-secondary non-tertiary education 4A: preparation for entry to Level 5; 4B: do not give access to Level 5 (labour market entry).  Level 5: First stage of tertiary education 5A 5B  Level 6: second stage of tertiary education  Guidelines:

ISS Str. 19 Diagram of CZ education system

ISS Analytické metody výzkumu, semináře Str. 20 Czech national classification  KKOV (classification of elemental fields of education), (JKOV) two dimensions: fields and degrees (five-digit code) not fully transferable into ISCED-97 => double coding A: no education B: incomplete primary (at least first stage of primary) C: primary D: lower secondary vocational E: lower secondary vocational with apprenticeship certificate H: secondary technical with apprenticeship certificate J: secondary technical no diploma or certificate K: complete secondary general (academic - gymnazium) L: complete secondary vocational with diploma (school-leaving exam) M: complete secondary technical with diploma N: higher technical (follow-up courses, conservatories) R: tertiary - bachelor T: tertiary - master V: doctoral

ISS Analytické metody výzkumu, semináře Str. 21 ISCED - 97  Czech standard by the law i.e. Czech version, handbook, guidelines, transformation diagrams...  problems compatibility of historical educational systems ISCED-97 constructed for systems in 1997, diagrams available only for 1997 and newer, but most of respondents studied before 1997 different meaning of terms Czech primary is ISCED-97 lower secondary => errors (e.g. SIALS) if reduced ISCED-97, crucial information is missing collapsing Czech secondary no diploma & secondary with diploma collapsing types of education (connection betw. programmes vs. types) collapsing bachelor and master degrees (vs. empty categories) differentiation betw. 0 "incomplete primary" 1 "1 -st stage of primary"

ISS Str. 22 Example: European Social Survey national specific education -> reduced ISCED-97

ISS Str. 23

ISS Str. 24 CASMIN

ISS Str. 25 CASMIN: Social Stratification in Eastern Europe After 1989 (1993)

ISS Analytické metody výzkumu, semináře Str. 26 Příklad 3: PROCES HARMONIZACE  SHARE (Survey of health Ageing and Retirement in Europe) S. Stuck: Harmonisation accross countries in SHARE