Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada VY_32_INOVACE_13_02_03 Název materiálu Komunikace Živočichů Jméno vyučujícího Tomáš Kubal Třída8.BPředmět Přírodopis Datum vytvoření
KOMUNIKACE ŽIVOČICHŮ Cíle: určit rozdíly mezi jednotlivými druhy komunikace Kompetence: k učení komunikativní
Máme orgány pro příjem signálů různých fyzikálních vlastností Které to jsou?
Jsou to: Zrak Čich Chuť Hmat Sluch Jejich pomocí můžeme komunikovat
Typy komunikace: A) Chemická: nejrozšířenější, využívá pachové látky – FEROMONY (=biologicky aktivní látky) Například: - pohlavní feromony – k lákání partnera a navozenísexuálního chování - poplašné feromony – u včel, první žihadlo určí směr útoku
B) Dotyková: charakter pozdravu Rozlišujeme - dotykový (kontaktní) typ živočicha – v klidu vyhledává dotyk (mloci, papoušci) - distanční typ živočicha (distance=vzdálenost) v klidu se kontaktu vyhýbá (přežvýkavci,lidoopi, člověk) Obr.1
C) Zraková: omezena vzdáleností – gesta, postoje D) Zvuková: hmyz, ptáci Obr.2
Sociální chování živočichů (=společenské chování) Život ve skupinách větších než rodičovský pár Hlavní je TERITORIÁLNÍ chování: - obrana území (před vlastním druhem) hrozba, bojové chování Obr.3
Ve skupině – hodnostní uspořádání: nadřízenost x podřízenost (jak vznikne vztah nadřazený a podřízený?) Obr.4
Využití ETOLOGIE v praxi -Při zavádění velkochovů -V ZOO -Programy na záchranu živočichů
Zdroje obrázků Obr.1 VLK, Marek. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr.2 ŠARŽÍK, František. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr.3 COPYRIGHT© Obr.4 COPYRIGHT© e6b9e_ _t1.jpg 23855e6b9e_ _t1.jpg