Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuVýnosy Stupeň a typ vzděláváníStřední odborná škola s maturitou Vzdělávací oblastEkonomika Vzdělávací obor63-41-M/01 Tematický okruhPodniková ekonomika Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák,1. – 4. ročník Anotace Žáci získají nové znalosti z oblasti výnosů a naučí se orientovat v základních pojmech. Vybavení, pomůcky- Klíčová slovaVznik výnosů, členění výnosů, zvyšování výnosů, příklad, otázky. Datum VÝNOSY
VÝNOSY Výnosy vznikají prodejem statků a služeb – tyto výnosy označujeme jako tržby – tržby vznikají z hlavní činnosti podniku dalšími způsoby, např. jako úroky z vkladů tržby z prodeje = prodané množství statků a služeb x cena Další
VÝNOSY Členění výnosů Další
VÝNOSY provozní – vznikají z hlavní činnosti, např. prodejem statků nebo služeb finanční – vznikají při pohybu peněz, např. přijaté úroky mimořádné – vznikají spíše nenadále, nemůžeme je předem naplánovat, např. přijaté náhrady škody od pojišťovny Další
VÝNOSY Jak zvyšovat výnosy konkurence nutí podnik nejen ke snižování nákladů, ale i k zvyšování výnosů podnik s vyššími výnosy je úspěšnější a může se rozvíjet růst výnosů může nastat: – vlivem zvýšení prodeje – vlivem zvýšení ceny Další
VÝNOSY Růst výnosů vlivem zvýšení prodeje prodej může podnik zvýšit, jestliže jeho statky nebo služby budou na trhu úspěšnější nebo když odhalí novou podnikatelskou příležitost Další
VÝNOSY Možnosti zvyšování výnosů zvýšení prodeje lze dosáhnout uplatňováním marketingového přístupu: – průzkumem trhu odhalovat nové potřeby, zkoumat výši poptávky – nabízet vhodné produkty, rozšiřovat sortiment, ovlivňovat poptávku nabídkou vhodných druhů, poskytovat doprovodné služby (dopravu, montáž, servis apod.) – stanovit vhodnou výši ceny – distribuci přizpůsobovat potřebám zákazníků – podporovat poptávku intenzivní propagací Další
VÝNOSY Růst výnosů vlivem zvýšení ceny tato možnost zvyšování výnosů je ovlivněna situací na trhu podnik musí zvážit, zda růst ceny nepovede k výraznějšímu poklesu prodeje Další
1. Uveďte, kdy vznikají výnosy. 2. Jaké znáte členění výnosů? 3. Kdy může nastat růst výnosů? 4. Uveďte, jaký znáte marketingový přístup zvyšování výnosů.
ZDROJE A PRAMENY KLÍNSKÝ P., MŰNCH O., Ekonomika 3 pro obchodní akademie a ostatní střední školy, EDUKO nakladatelství s.r.o ISBN: