Poznámky pro výuku Předmět: BRÝLOVÁ OPTIKA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lom světla F f čočky, lidské oko Autor: Ing. Jiřina Ovčarová 2011.
Advertisements

Odraz světla na rozhraní dvou optických prostředí
Fyzika, 3. nebo 4.ročník, SOŠ pořadové číslo 160
Název projektu: Škola a sport
Zrcadla kulová Druhy: 1. dutá 2. vypuklá o o.
Obecné řešení jednoduchých úloh
Pionýrů 400, Frýdek – Místek
Světelné jevy a jejich využití
Zobrazování optickými soustavami
Geometrická optika Mgr. Andrea Cahelová Hlučín 2013.
Rohovka Velikost, tvar Zakřivení Tloušťka
Poznámky pro výuku Předmět: MATEMATIKA Autor: Mgr. Štěpán Diviš
Poznámky pro výuku Předmět: Matematika Autor: Lucie Strouhalová
Optické přístroje A. Zobrazovací A1) Subjektivní – obraz neskutečný (brýle, mikroskopy, dalekohledy) A2) Objektivní – obraz skutečný (fotografické přístroje,
Přednášky z lékařské biofyziky Masarykova universita v Brně
Zobrazení zrcadlem a čočkou
Světelné jevy Optika II..
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Oko jako optická soustava, optické přístroje
Světlo se po dopadu na jiné optické prostředí
19. Zobrazování optickými soustavami
Diplomovaný oční optik – Geometrická optika
Oční vady Krátkozrakost, dalekozrakost, šedý zákal, zelený zákal, vetchozrakost, šilhání, astigmatismus, barvoslepost, šeroslepost.
Oko spojná optická soustava obraz komorová tekutina oční čočka sklivec
Poznámky pro výuku Předmět: MATEMATIKA Autor: Mgr. Štěpán Diviš
Poznámky pro výuku Předmět: Autor: Škola: Téma: Název: Třída: Plánované cíle: - Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu Interaktivní tabule.
Poznámky pro výuku Předmět: Prvouka Autor: Martina Šulová Škola: ZŠ Lidická 6a,Brno Téma: Kočka Název:Život kočky Třída: Plánované cíle: -Ukázat.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
Pionýrů 400, Frýdek – Místek
Zobrazování soustavou s dvěma lámavými plochami v paraxiálním prostoru
Poznámky pro výuku Předmět: Autor: Škola: Téma: Název: Třída: Plánované cíle: Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu Interaktivní tabule.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
39. Geometrická optika II Martin Lola.
Hodnocení na konci letního období – zápočet
Vyšetřování smyslového vnímání a pomůcky pro smyslově postižené
Poznámky pro výuku Předmět: FYZIKA Autor: Jaroslava Šmerdová
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Vady optického zobrazování
Oční vady Eliška Gálová, 3.G.
Oko.
Optické vlastnosti oka
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_19 Fyzika - vady oka Autor: Jana Pěničková Období:
Biofyzika - optika Vady oka a jejich korekce Základní oční vady Vady čočkyVady sítniceVady rohovky KrátkozrakostBarvoslepostAstigmatismus DalekozrakostŠeroslepost.
Astigmatismus lidsky aneb vejce nebo pingpongový míček? Martin Choleva EOK Lexum Ostrava.
Z očí do očí Lidské oko z hlediska fyziky Filip Šefčík, Dominik Nop, Lubomír Pala, Matěj Tomešek.
Kulová zrcadla. vyleštěná kovová plocha zrcadla má tvar části kulové plochy 1.duté zrcadlo: - světlo se odráží od části vnitřního povrchu kulové plochy.
PaedDr. Jozef Beňuška ZOBRAZOVÁNÍ ODRAZEM NA KULOVÉ PLOŠE aneb Kdy se v zrcadle vidíme převrácení.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_10 Fyzika - duté zrcadlo Autor: Jana Pěničková Období:
Optika - část fyziky zabývající se světlem. Vlastnosti světla Světlo je elektromagnetické vlnění. Šíří se v každém prostředí. Od zdroje se šíří přímočaře.
Úvod do problematiky šedého zákalu a astigmatismu P. Kuchynka Oční klinika FNKV Praha.
Ošetřovatelství ve vybraných klinických oborech - oftalmologie
Aplikovaná optika I: příklady k procvičení celku Geometrická optika
Zobrazení dutým zrcadlem
Vady oka Vypracoval: Jiří Čamek Obor: Technické lyceum Třída: 1.L
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Z očí do očí.
O spojkách a rozptylkách
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Oko a vidění Mirek Kubera.
ČOČKY Mgr. Kamil Kučera.
Polarizace Proseminář z optiky
Jakub Vrána, Zdeněk Dorazil, Štěpán Konečný
Konstruktivní úlohy na rotačních plochách
F-Pn-P054-Vypukle_zrcadlo
Pupilární distance do dálky
F-Pn-P053-Dute_zrcadlo PAPRSKOVÁ OPTIKA 3. DUTÉ ZRCADLO.
Transkript prezentace:

Poznámky pro výuku Předmět: BRÝLOVÁ OPTIKA Autor: Mgr. BLANKA DOČKALOVÁ Škola: SZŠ a VOŠZ BRNO, MERHAUTOVA 15 Téma: ASTIGMATISMUS Název: ASTIGMATISMUS Třída: DOT 2 Plánované cíle: - Naučit se základní rozdělení očního astigmatismu - Řešit vhodným způsobem modelové situace Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu Interaktivní tabule a alternativní zařízení. Kurz proběhl ve školícím středisku SIPVZ při OA a VOŠ obchodní, Brno, Pionýrská 23.

Astigmatismus refrakční vada, při níž paprsky rovnoběžně vstupující do oka nevytvoří v různých meridiánech své ohnisko v téže rovině Školení Rodestock

Nepravidelný astigmatismus (irregularis) má v každém meridiánu i v každém místě plochy jinou optickou mohutnost (nelze určit hlavní řez s minimálním a maximálním účinkem) nelze ho korigovat brýlovou čočkou nejčastěji způsoben deformací přední plochy rohovky (keratokonus) Školení Rodestock

Pravidelný astigmatismus (regularis) rozeznáváme dva hlavní řezy, řez s minimálním optickým účinkem a řez s maximálním optickým účinkem, které jsou na sebe kolmé lze ho korigovat brýlovou čočkou dvě ohniskové linie jsou odděleny kroužkem nejmenšího rozptylu (KNR), kde je obraz nejméně zdeformovaný, ale stejnoměrně neostrý Školení Rodestock

Pravidelný astigmatismus Školení Rodestock

Rozdělení pravidelného astigmatismu přímý – podle pravidla nepřímý – proti pravidlu šikmých os Školení Rodestock

Přímý astigmatismus podle pravidla (rectus) vertikální hlavní řez je lámavější ohnisková linie vertikální je blíže k rohovce než horizontální hlavní řez (ohnisková linie horizontální dále od rohovky než vertikální) více lomivá osa cca 90˚ Školení Rodestock

Nepřímý astigmatismus proti pravidlu (inverzus) horizontální hlavní řez je lámavější než vertikální hlavní řez více lomivá osa cca 180˚ Školení Rodestock

Astigmatismus šikmých os obliqus na sebe kolmé linie nejsou v horizontálním a vertikálním směru, ale jsou posunuty o více než 10˚ Školení Rodestock

Rozdělení podle polohy ohniskových úseček (fokál) jednoduchý složený smíšený Školení Rodestock

Jednoduchý astigmatismus siplex jeden hlavní řez je emetropický, jedna ohnisková linie je na sítnici Školení Rodestock

Složený astigmatismus compositus obě ohniskové linie leží před sítnicí (oba řezy myopické) obě ohniskové linie leží za sítnicí (oba řezy hypermetropické) Školení Rodestock

Smíšený astigmatismus mixtus jedna ohnisková linie leží před sítnicí a druhá ohnisková linie leží za sítnicí (jeden řez je myopický a druhý hypermetropický) ryze smíšený astigmatismus – kroužek nejmenšího rozptylu (KNR) je na sítnici Školení Rodestock

Školení Rodestock

Fyziologický astigmatismus tlakem víček má rohovka ve vertikálním směru menší poloměr křivosti (je více lámavá) než v horizontálním řezu astigmatický rozdíl nepřesahuje 0,5D není potřeba ho korigovat Školení Rodestock

Rozdělení celkového astigmatismu rohovkový – změna zakřivení rohovky – nejčastější čočkový – může být orientován opačně než rohovkový ast. sítnice – bývá zanedbatelný Školení Rodestock

Korekce astigmatismu torickými čočkami – mají ve dvou na sebe kolmých řezech různou vrcholovou lámavost rozdíl mezi vrcholovými lámavostmi obou řezů se nazývá astigmatická diference = cylindrický účinek maximální optický účinek je vždy kolmý k ose cylindru Školení Rodestock

Javalova podmínka udává nám závislost mezi stupněm očekávaného celkového astigmatismu a astigmatismu rohovky vliv rohovkového astigmatismu na celkový oční astigmatismus Ast (C) = 1,25 * Ast (R) ± 0,5 + 0,5 …. u nepřímého roh.astigm. - 0,5 …. u přímého roh. astgm. Školení Rodestock

Vyšetřování astigmatismu zamlžovací metoda s astigmatickým vějířem metoda Jacksonových cylindrů Školení Rodestock

Astigmatismus a zklenutí (mimoosový paprsek) Školení Rodestock

Astigmatismus a zklenutí (mimoosový paprsek) Školení Rodestock

Astigmatismus a zklenutí (mimoosový paprsek) Školení Rodestock

Školení Rodestock

Jak to vidí pacient – astigmatismus proti pravidlu Školení Rodestock

Jak to vidí pacient – astigmatismus podle pravidla Školení Rodestock

Jak to vidí pacient – astigmatismus šikmých os Školení Rodestock