Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_009_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová 1
Název vzdělávacího materiáluPodstatná jména konkrétní a abstraktní Číslo vzdělávacího materiáluVY_32_INOVACE_009_6TR_CJ Číslo šablonyIII/2 AutorStalová Renata, Mgr. Ročník6. dle zařazení v ŠVP Vyučovaný předmět dle ŠVPČeský jazyk a literatura TémaPodstatná jména konkrétní a abstraktní Očekávaný výstupŽák rozliší a pojmenuje podstatná jména konkrétní a abstraktní Anotace (způsob použití) Inovovaný výukový materiál slouží k seznámení žáků s podstatnými jmény konkrétními a abstraktními Datum vytvořeníListopad 2012 Druh výukového materiáluPrezentace v PowerPointu Klíčová slovaPodstatná jména konkrétní, podstatná jména abstraktní Rozvíjené klíčové kompetenceKompetence k učení a k řešení problémů Použitá literatura a zdrojeVlastní CZ.1.07/1.4.00/ – EU Peníze školám METODICKÝ LIST VÝUKOVÉHO MATERIÁLU 2
PODSTATNÁ JMÉNA KONKRÉTNÍ jsou: názvy osob – Jirka, závodník názvy zvířat – kočka, Alík názvy věcí – hrníček, okno 3
PODSTATNÁ JMÉNA ABSTRAKTNÍ jsou: názvy vlastností – spolehlivost, píle názvy dějů – čtení, běh názvy vztahů – láska, nenávist 4
Rozliš podstatná jména konkrétní a abstraktní plavec konkrétní chození abstraktní plavání abstraktní chodník konkrétní plavčík konkrétní chůze abstraktní plavba abstraktní chodec konkrétní 1. 5
Některá podstatná jména mohu mít význam konkrétní i abstraktní: Koupili jsme krmení pro pejska. (krmení – konkrétní) Pozorovali jsme krmení šelem. (krmení – abstraktní) 6
Použij podstatná jména ve větách a)jako podstatná jména konkrétní b)jako podstatná jména abstraktní stavba, malba, cesta, pohled 7