CorelDraw – čárové objekty VY_32_INOVACE_7B6 Grafika 6 CorelDraw – čárové objekty
Čárové objekty Umožňují kreslit čáry a křivky neumožňují vybarvení plochy překřížením čar NEVZNIKNE plocha !!! uzavřením čar můžeme vytvořit plošný objekt
Ruční režim slouží pro kreslení od ruky může kreslit křivky i úsečky umožňuje ovlivnit hladkost čáry a přidávat segmenty
Lomená čára velmi podobná Ručnímu režimu je vhodnější pro složitější čáry a kombinace křivkových a úsečkových segmentů
Uzel umožňuje vytvářet a měnit zakřivení čar používá se u čárových i plošných objektů pro práci s uzly používáme nástroj Tvar
Uzel – ovládání změnou polohy uzlu měníme tvar segmentu křivky změnou délky a směru ovládacích úchytů (kotevních čar) měníme zakřivení segmentu křivky
Tvary uzlů uzel může být ostrý, hladký nebo symetrický typ přepínáme v Panelu vlastností
Beziérův režim slouží pro kreslení křivek po jednom segmentu
B-Spline umožňuje pomocí řídících bodů snadno upravit tvar křivky řídící body křivku určují, ale nedotýkají se jí křivku lze snadno upravovat pomocí mezilehlých bodů nelze, ale s nimi pracovat jako s uzly
Malířské techniky umožňují kreslit tahy štětcem je jich velké množství mezi jednotlivými typy se vybírá v Panelu nástrojů vyzkoušejte si jednotlivé možnosti samostatně
Napojování a uzavírání čar čáry lze napojovat do koncových bodů ikonka u myši se změní z „vlnovky“ na „lomenou šipku“ křivku lze uzavřít propojením obou koncových bodu => vzniká uzavřená křivka, která ohraničuje plochu => vznikne plošný objekt
Spojení dvou čar dvě křivky můžeme spojit a vytvořit plošný objekt 1. vybereme obě křivky 2. vybereme nástroj Tvar (práce s uzly) 3. v nabídce vybereme Uspořádat – Kombinovat 4. koncové uzly „přetáhneme“ na sebe a tím křivky propojíme
Zarovnání textu podle čáry text lze zarovnat podle křivky a tím provést zakřivení textu text musí být převeden na řetězcový vybraný text umístíme poblíž zvolené křivky vybereme oba objekty v nabídce vybereme Text – Přizpůsobit text osnově Pomocí panelu vlastností můžeme upravit různé parametry pokud bude text „otočený“ můžeme ho symetricky otočit okolo obou os
Zdroje Nápověda k aplikaci CorelDraw Obrázky – vlastní tvorba (ruční režim a lomená čára), ostatní převzaty z Nápovědy k programu CorelDraw
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, 551 23 Jaroměř Projekt: Škola v digitálním světě aneb Uchop svoji šanci Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0210 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_7B6 Jméno autora: Karel Nymsa Název práce: CorelDraw – čárové objekty Předmět: IKT Ročník: Kvarta Časová dotace: 25 min Vzdělávací cíl: Znalost základních pojmů grafiky a ovládání vektorové grafiky Pomůcky: Corel Draw nebo obdobný SW na vektorovou grafiku Poznámka: - Datum vytvoření: 20. 8. 2012 Inovace: Základní informace jsou v elektr. podobě a vyučující se může zaměřit na práci se studenty