Pedagogika jako věda Její předmět, cíle, metody, postavení v rámci společenských věd, jednotlivé disciplíny, základní pojmy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Advertisements

Základy pedagogiky Studijní opora pro studenty předmětu
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Pedagogika jako věda (vědecká disciplína)
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Pedagogika volného času (VČ)
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Doc. Michal Kaplánek, Th. D.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Proces výchovy (etapy výchovy)
Struktura výuky.
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Výběr adekvátních vyučovacích metod při fixaci a kontrole znalostí v rámci ekonomického vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
Úvod do učiva občanské výchovy
dotazníkové šetření na vysokých školách
Teorie a metodika výchovy 2. lekce Základní pojmy Hodnoty ve výchově
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
S OCIALIZACE DO PROFESE UČITELE Školní pedagogika Podzimní semestr 2014 Petra Černochová, Anna-Marie Malíková.
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
Úvod do psychologie
FSpS MU Androdidaktika Mgr. Lucie Mlejnková. Literatura Hroník, F.: Rozvoj a vzdělávání zamestnancu. Praha, GRADA 2007 Koubek,J.: Řízení lidských zdroju.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Postavení pedagogiky mezi vědami
Pedagogická diagnostika
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Nástin dějin pedagogiky a úvod do pedagogiky
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_19.
Téma č. 3.: Moderní obecná pedagogika Doporučená literatura: Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, 2003.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Základy pedagogiky volného času Jihočeská univerzita - Teologická fakulta Bakalářské studium pedagogiky volného času ZS 2005/2006 Mgr. Michal Kaplánek,
Pedagogika předmět disciplíny výzkum metody. předmět Pedagogiky = výchova (záměrné působení na rozvoj jedince) výchova = celoživotní proces rozvoj jedince.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Pedagogické disciplíny
Pedagogická diagnostika
Univerzita Jana Amose Komenského Praha
4. Pedagogika sportu v systému věd
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Pedagogika jako vědecká disciplína
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Pedagogika PhDr. Natália Beharková, Ph.D. jarní semestr
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Mgr. Lucie Škarková Základy pedagogiky Mgr. Lucie Škarková
Komunikace učitele se žáky
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
Úvod do psychologie II. přednáška
Pedagogika Pedagogika = sociální věda
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Pedagogika jako věda Její předmět, cíle, metody, postavení v rámci společenských věd, jednotlivé disciplíny, základní pojmy

Pedagogika jako věda Cíl Předmět Metodologie Definice Základní pedagogické disciplíny Spolupracující disciplíny Hraniční disciplíny UZB002 podzim 2011

Původ názvu Antické Řecko Paidagos – průvodce dětí (často vzdělaný otrok pečující o děti ze zámožných rodin) Pais – dítě Agein – vést UZB002 podzim 2011

Pedagogika jako věda Cílem pedagogiky jako vědy je neustále zkoumat a zpřesňovat poznání o edukační realitě. Předmětem pedagogiky je vzdělávání a výchova v nejrůznějších sférách života společnosti. UZB002 podzim 2011

Pedagogika je… Společenská věda, která zkoumá podstatu, strukturu a zákonitosti výchovy a vzdělávání. Objasňuje výchovné jevy, procesy a systémy, v nichž probíhá cílevědomé, záměrné působení vychovatele, učitele, rodičů a dalších činitelů v aktivní interakci s vychovávaným subjektem. Studuje a kriticky hodnotí myšlenkové dědictví minulosti, sleduje vývoj školství, výchovy a vzdělávání v zahraničí a ve spolupráci s dalšími vědními disciplínami formuluje nové vývojové trendy pro různé oblasti výchovy a vzdělávání. (Švarcová, 2005) UZB002 podzim 2011

Základní pedagogické disciplíny Horizontální dělení Obecná pedagogika Didaktika Teorie výchovy Sociální pedagogika Andragogika Srovnávací pedagogika Dějiny pedagogiky Speciální pedagogika UZB002 podzim 2011

Další vědní oblasti Pedagogická evaluace Technologie vzdělávání Pedeutologie Teorie řízení škol Pedagogická diagnostika UZB002 podzim 2011

Základní pedagogické disciplíny Vertikální dělení Pedagogika Předškolní Školní Středoškolská Vysokoškolská UZB002 podzim 2011

Spolupracující vědní disciplíny Biologie Sociologie Logika Filozofie Etika Estetika Psychologie UZB002 podzim 2011

Hraniční disciplíny Filozofie výchovy Ekonomie výchovy Sociologie výchovy Etika výchovy UZB002 podzim 2011

Základní pojmy Výchova Výchova je proces záměrného působení na osobnost člověka s cílem dosáhnout pozitivních změn v jejím vývoji. Z moderního hlediska je výchova především procesem záměrného a cílevědomého vytváření a ovlivňování podmínek umožňujících optimální rozvoj každého jedince v souladu s jeho individuálními dispozicemi a stimulujících jeho vlastní snahu stát se autentickou vnitřně integrovanou a socializovanou osobností. (Průcha, Walterová, Mareš, 2001) UZB002 podzim 2011

Vzdělání – Vzdělávání – Vzdělanost – Vzdělavatelnost Uspořádaná soustava zkušeností, poznatků a duchovních hodnot nashromážděných lidskou společností za dobu její existence, osvojovaná subjektem v procesu vzdělávání Vzdělávání: Proces, který vede k osvojování vzdělávacích obsahů v rámci dlouhodobého časového horizontu Vzdělanost: Celkový stav vzdělání v sociální skupině, státu, národě Vzdělavatelnost: Souhrn předpokladů s nimiž člověk vstupuje do procesu vzdělávání UZB002 podzim 2011

Cíl výchovy a vzdělávání, kompetence Cílem výchovy a vzdělávání je dosáhnout plného všestranného rozvoje osobnosti. Kompetence jsou soubory osvojených poznatků, dovedností a rozvinutých schopností umožňující člověku vykonávat určité činnosti (kompetence k čemu). UZB002 podzim 2011

Vyučování – Výuka – Učení Organizační struktura vyznačující se cílevědomostí, systematičností a plánovitostí Výuka Cílevědomý, záměrný, organizovaný a plánovitý proces, při kterém dochází ke zprostředkování poznání, k rozvoji schopností a dovedností ! VELKÁ NEJEDNOTNOST V NÁZORU NA DEFINICE ! Učení Záměrně navozovaná činnost s cílem systematicky získávat jisté vědomosti, dovednosti, návyky, ale také formy chování a osobních vlastností UZB002 podzim 2011

Metody pedagogického výzkumu Pozorování Experiment Rozhovor Dotazník UZB002 podzim 2011

Vědecký postup v pedagogice Výzkum krátkodobý – dlouhodobý Výzkum komplexní – částečný Výzkum základní – aplikovaný – pedagogický průzkum Hypotéza Vědecky víceméně předběžně teoreticky zdůvodněný předpoklad o výsledcích výzkumu, který pak v procesu výzkumu potvrdíme nebo vyvrátíme UZB002 podzim 2011

Etapy pedagogického výzkumu Volba výzkumného problému, určení cíle výzkumu a příprava metodiky výzkumu, stanovení hypotéz Získávání vědeckých faktů o zkoumaných jevech Zpracování výzkumného materiálu, vyslovení závěru Praktické ověření závěrů pedagogického výzkumu UZB002 podzim 2011

Základní kritéria volby metody: Validita Metoda zkoumá přesně to, co zkoumat má Reliabilita Výzkumný nástroj je spolehlivý, při opakování výzkumu se dospěje ke stejným závěrům Praktičnost Výsledky musí být adekvátní vynaloženému úsilí a použitým prostředkům UZB002 podzim 2011

Z čeho studovat? ŠVARCOVÁ, I. Základy pedagogiky pro učitelské studium. Praha: VŠCHT, 2005 (přístupné elektronicky) PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál. GRECMANOVÁ, H., HOLOUŠOVÁ, D. Obecná pedagogika I. Olomouc: Hanex, 1996. UZB002 podzim 2011

Úkol č. 1 Štech, S. Co je učitelství a lze se mu naučit? Pedagogika, 1994, 44, č. 4, s. 310-320. Jarkovská, L., Lišková, K. Genderové aspekty českého školství. Sociologický časopis 4/2008, str. 683 - 701. UZB002 podzim 2011