„První vlna“ VÝZKUM „INFORMAČNÍ GRAMOTNOSTI“ Duben 2005 / Prezentace z výzkumu pro Ministerstvo informatiky ČR / Jan Tuček.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
INTERNET A WORL WIDE WEB JAKO SOUČÁST INFORMAČNÍHO SYSTÉMU ZÁKLADNÍ ŠKOLY Petr Vitásek, 2004 Diplomová práce.
Advertisements

Využití cloudových služeb ve školství
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Základy počítačů a kancelářský software
SOFTWARE operační systémy
Základy informatiky Ing. Roman Danel, Ph.D.
Název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ šablona III/2 autor výukového materiálu: Mgr. Jana Jiroušová, VM vytvořen: březen.
C O NOVÉHO V ECDL. RVP – vzdělávací oblast IKT Je zmíněn koncept ECDL jako vzor pro konstrukci obsahu vzdělávací oblasti.
Prezentace k semináři „ePraha – výzvy a příklady řešení“ ANALÝZA INFORMAČNÍCH POTŘEB (V PRAZE) Březen 2006 / Petr ŽIŽKA / STEM/MARK, a.s.
Základy práce s počítačem – lekce II. Zvyšování IT gramotnosti zaměstnanců vybraných fakult MU.
Základy práce s počítačem – lekce V.
VYUŽITÍ ICT PŘI TVORBĚ DUM
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Definování prostředí pro provozování aplikace dosud jsme řešili projekt v obecné rovině aplikace bude ovšem provozována v konkrétním technickém a programovém.
Prostředí pro tvorbu strukturovaných učebních textů Ing. Jiří Přibil Fakulta managementu VŠE Rozvojový grant Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.
Informatika I Informatika pro 1. ročník 4 letého gymnázia
ESKILLS.EC.EUROPA.EU Výsledky IT Fitness ESKILLS.EC.EUROPA.EU Základní informace – paralelně i na Slovensku.
Prezentace hlavních výsledků výzkumu VÝZKUM INFORMAČNÍ GRAMOTNOSTI Srpen 2005 / Tisková konference / Hilton Prague / STEM/MARK, a.s. / Ministerstvo.
Úvod. školní: příprava na předmět Databázové systémy praktický: webové aplikace databázové systémy základy vývoje webových aplikací od návrhu databáze.
Radek Pavlíček, duben 2010 Aktuální trendy v přístupnosti.
Anotace Žák se seznámí s prostředím aplikace MS Word Autor Petr Samec Jazyk Čeština Očekávaný výstup Orientuje se v prostředí aplikace MS Word Speciální.
TEXTOVÝ EDITOR.
1 © Mediaresearch, a.s., 2008 NetMonitor a AdMonitoring Výsledky za říjen 2008.
Programové vybavení počítače
T1: Základy práce s počítačem
Vzdělávání v eGon Centru ORP Boskovice. Plán 1. dne školení: 1. Úvodní informace 2. Základní předpoklady práce s PC na MěÚ 3. Práce se složkami, soubory,
Podnikání na Internetu letní semestr 2004 Jana Holá VIII.
2. seminární úkol - projekt PSY117. Týmový projekt  Záměrem tohoto úkolu je vyzkoušet si realizaci jednoduchého výběrového šetření.  Pětičlenné týmy.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Využívání služeb e-governmentu jednotlivci ISSS 2007, Hradec Králové Andrej.
2 Fučíková Sylvie HR/Win – moderní technologie pro osvědčené aplikace.
Elektronická pošta Název školy
Dana Sigmundová Metalib aneb jak vyhledávat (skoro) ve všech (multi)oborových databázích současně? ÚK FSS MU, Ústřední knihovna FSS MU.
Dana Mazancová Metalib aneb jak vyhledávat (skoro) ve všech (multi)oborových databázích současně? ÚK FSS MU, 8. a Ústřední knihovna FSS MU.
Vzdálené počítačové sítě a programování v prostředí Windows Okruhy ke zkoušce z předmětu: Ing. Zdeněk Votruba LVALVA.
"N OVÁ " MATURITA A I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE New school-leaving exam and ICT Vladimír Očenášek 1.
Digitální učební materiál
Ostravice Možnosti mobilních technologií při řešení projektů a v organizaci času Mgr. Rostislav Fojtík Ostravice
Anotace Žák se seznámí s textovými editory Autor Petr Samec Jazyk Čeština Očekávaný výstup Dokáže vysvětlit pojem textový editor a ví jeho funkci Speciální.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Šetření o využívání informačních technologií ve veřejné správě Konference ISSS 2006.
Ostrava 30. září 2002 ECDL pro učitele Libor Koníček Přírodovědecká fakulta Ostravská univerzita.
European Computer Driving Licence
Přístupnost v praxi aneb jaký smysl mají testy, provedené handicapovanými uživateli Mgr. Radek Pavlíček, RNDr. Hana Bubeníčková, duben 2007.
Úvodní informace Informatika pro ekonomy II ZS 2011/2012.
Základy práce s informačními zdroji pro bc. studenty SPSP Mgr. Dana Mazancová, DiS. Brno, 11. dubna 2013 Masarykova univerzita Fakulta sociálních studií.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
2 Karla Halenková Setkání uživatelů 2001 Báze znalostí produkt pro naplnění uživatelem.
Stručná prezentace výsledků z výzkumu PORTÁL VEŘEJNÉ SPRÁVY OČIMA ČESKÉ VEŘEJNOSTI Březen 2004 / Prezentace pro ISSS 2004 / Jan Tuček - ředitel STEM/MARK,
Copyright (C) 1999 VEMA počítače a projektování, spol. s r.o.1 Komunikace Aplikací VEMA G1 s Microsoft Windows Martin Šustr.
Úvodní informace Informatika pro ekonomy II LS 2007/2008.
Profil manažera vzdělávání EGON centra VS Benešov,
"N OVÁ " MATURITA A I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE New school-leaving exam and ICT Vladimír Očenášek 1.
Školní vzdělávací program výuka informatiky
E-learningový kurz e-learningu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Další vzdělávání pracovníků škol GP – oblast podpory 1.3 CZ1.07/1.3.05/ Vysoká.
Úvodní informace Informatika v agrobyznysu LS 2011/2012.
Josef Bělehrádek, DiS Možnosti usnadnění a efektivnější práce v aplikaci Acta Publica.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 POČÍTAČE A INTERNET V ČESKÉ SPOLEČNOSTI DOMÁCNOSTI A JEDNOTLIVCI Využívání informačních.
Téma: Využití ICT pro psaní novinových článků Vypracovala: Jana Wasserbauerová.
Lektor: Ing. Ludmila Brestičová Vítejte na dnešní přednášce.
TEXTOVÝ EDITOR Karin Tylšerová. Textový editor je software, kterým je možné editovat prostý text. Neobsahuje žádné informace o formátování, jako je použití.
Cesta do nitra počítače. Hardware Hardware Hardware označuje veškeré fyzicky existující technické vybavení počítače. Základní deska: procesor operační.
Název:VY_32_INOVACE_ICT_7B_10B Škola:Základní škola Nové Město nad Metují, Školní 1000, okres Náchod Autor:Mgr. Milena Vacková Ročník:7. Tematický okruh,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu: Střední zdravotnická škola ÚO – šablony Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Š ablona: III/2.
Typy připojení k internetu
Textový Editor.
Textový editor Lada Juráňová.
Informační gramotnost
Ústřední knihovna FSS MU
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
SIPVZ – úvodní modul P ICT a změny ve výuce (2 h) metodické poznámky.
Transkript prezentace:

„První vlna“ VÝZKUM „INFORMAČNÍ GRAMOTNOSTI“ Duben 2005 / Prezentace z výzkumu pro Ministerstvo informatiky ČR / Jan Tuček

Základní moduly projektu, definice Výzkum informační gramotnosti gramotnosti MODUL 1 Reprezentativní výzkum obecné populace MODUL 1 Reprezentativní výzkum obecné populace MODUL 2 Verifikace úrovně informační gramotnosti MODUL 2 Verifikace úrovně informační gramotnosti Informační gramotnost (hodnota informace)  schopnost rozeznat, kdy potřebuji informace, umět je vyhledat, vyhodnotit a efektivně využít Počítačová gramotnost (zpracování informace)  schopnost pracovat s nejčastěji využívaným programovým vybavením, schopnost používat internet ke komunikaci, k vyhledávání a zpracování informací  schopnost efektivního využití služeb a možností, které moderní technologie nabízí

Metodika a cíle výzkumu Metoda Telefonický výzkum s podporou počítače (CATI) Rozsah vzorku respondentů - 3 vlny Cílová skupina Populace ČR ve věku 18 – 60 let, reprezentativní výběr Cíle modulu Potřeba a schopnost práce s informacemi Zjištění nezbytných předpokladů rozvoje informační gramotnosti Třídění celkové dosažené úrovně počítačové gramotnosti Segmentace dosažené úrovně informační a počítačové gramotnosti v rámci předem definovaných cílových skupinách Metoda Ohniskové studiové testy (IN-HALL) 500 respondentů z pěti destinací z celé ČR „Informačně gramotná“ populace ČR ve věku 18 – 60 let (oporou výběru jsou výsledky prvního modulu – CATI) Verifikace zjištěné úrovně počítačové gramotnosti v populaci ČR Ověření validity sebehodnocení uživatelské schopnosti respondenta Rozsah vzorku Cílová skupina Cíle modulu MODUL 1 MODUL 2

Přístup k ICT (současný stav + plány do budoucna)

Modelování gramotnosti Typologie počítačově gramotného jedince Model IG/PG sestává z oblastí:  Pojmy z IT  Ovládání počítače  Práce s textovým editorem  Práce s tabulkovým kalkulátorem  Práce s grafikou  Práce s internetem Orientace v dané oblasti:  Základní  Střední  Vyšší Počítačově gramotný jedinec musí být schopen minimálně ZÁKLADNÍ orientace v KAŽDÉ z oblastí

Modelování gramotnosti - cílový předpoklad Počítačově gramotný jedinec je např. schopen:  Zjistit základní informace o své obci pomocí elektronické komunikace  Koupit počítač (být schopen formulovat jeho základní parametry a požadavky, které bude potřebovat pro svoji práci)  Aplikovat základní kancelářské práce  Porozumět výhodám, ale také slabým stránkám internetu  …

Ukázky profilů počítačové gramotnosti

Vybrané ukazatele znalostí (znalost v populaci %) Ovládání PC  Zapnutí počítače (65 %)  Spustit program (63 %)  Nalézt soubor na disku (61 %)  Minimalizovat okno programu (56 %)  Uložit soubor na disketu (56 %)  Připojit myš (57 %)  Instalovat program (40 %)  Zkomprimovat soubor (31 %)  Zjistit velikost RAM (34 %)  Instalovat tiskárnu (45 %) Ovládání PC  Zapnutí počítače (65 %)  Spustit program (63 %)  Nalézt soubor na disku (61 %)  Minimalizovat okno programu (56 %)  Uložit soubor na disketu (56 %)  Připojit myš (57 %)  Instalovat program (40 %)  Zkomprimovat soubor (31 %)  Zjistit velikost RAM (34 %)  Instalovat tiskárnu (45 %) Textový editor  Vytvořit dokument (47 %)  Změnit písmo (48 %)  Zkopírovat části do druhého dokumentu (44 %)  Změnit formát odstavce (46 %)  Spustit kontrolu pravopisu (44 %)  Změnit formát stránek (46 %)  Vložit obrázek do dokumentu (42 %)  Zapnout záznam revizí v dokumentu (19 %)  Vytvořit jednoduché makro (18 %)  Pracovat s osnovou dokumentu (45 %) Textový editor  Vytvořit dokument (47 %)  Změnit písmo (48 %)  Zkopírovat části do druhého dokumentu (44 %)  Změnit formát odstavce (46 %)  Spustit kontrolu pravopisu (44 %)  Změnit formát stránek (46 %)  Vložit obrázek do dokumentu (42 %)  Zapnout záznam revizí v dokumentu (19 %)  Vytvořit jednoduché makro (18 %)  Pracovat s osnovou dokumentu (45 %) Internet  Poznat internetovou adresu (50 %)  Vyhledat informace na internetu (52 %)  Vyplnit webový formulář a odeslat jej (42 %)  Napsat (50 %)  Odeslat soubor em (42 %)  Změnit domovskou stránku v prohlížeči (36 %)  Zveřejnit libovolný soubor na internetu (21 %)  Vytvořit pravidlo pro příchozí ovou zprávu (23 %)  Vysvětlit pojem cookie (12 %)  Nakonfigurovat internetové zapojení (21 %)Internet  Poznat internetovou adresu (50 %)  Vyhledat informace na internetu (52 %)  Vyplnit webový formulář a odeslat jej (42 %)  Napsat (50 %)  Odeslat soubor em (42 %)  Změnit domovskou stránku v prohlížeči (36 %)  Zveřejnit libovolný soubor na internetu (21 %)  Vytvořit pravidlo pro příchozí ovou zprávu (23 %)  Vysvětlit pojem cookie (12 %)  Nakonfigurovat internetové zapojení (21 %) střední základní vyšší

Schopnost práce s počítačem Deklarovaná gramotnost – 66 % Nositelé počítačové gramotnosti… + muži + obce nad 20 tis. obyvatel + maturita, VŠ + generace let naopak… - generace let - nejmenší obce - vyučen/a

Modelování počítačové gramotnosti – varianty počítačová gramotnost (6 – 31 %) Možnosti počítání PG - varianty Varianta 5/0 20 % Varianta 5/1 27 % Varianta 8/3 27 % Varianta 8/1 16 % varianty +/- splňuje naši základní tezi o nutnosti vědět vše ze základu varianta pracující se základním a středním pásmem, eliminuje chyby v obou těchto pásmech internet 24 %, testuje střední PG zajímavá varianta, odnáší to internet 33 % (domovská stránka, zveřejnění souboru) široká varianta,umožňují cí eliminovat nepochopení nebo špatně vybrané otázky Varianta 5/2 („skromné gramotnosti“) … 31 % Varianta 8/0 („přísné gramotnosti“) … 6 % Varianta 8/2 22 %

Struktura gramotnosti – varianty 8/3 a 5/1 Meze gramotnosti (deklarované) – 66 % Využívá, umí pracovat s počítačem Gramotnost Textový editor 44 % IT oblast 55 % Tabulkový procesor 31 % Ovládání PC 55 % Grafika 51 % IT oblast 53 % Ovládání PC 56 % Textový editor 44 % Tabulkový procesor 31 % Internet 40 % Internet 43 % Grafika 51 % Varianta 8/3 Varianta 5/1

CATI, IN-HALL – jak to vypadalo? - fotoreportáž Názory lidí telefonem……chcete přijít na setkání?Nutná registrace… Nějaké dotazy?…záludná „past“ Otevření pokynů…

INHALL – kdo se účastnil? Jakub (21 let)  s počítači se setkává odmalička, počítač považuje za běžnou součást svého života  Sám sebe považuje v oblasti počítačů za experta Výsledek: Ano – vyšší uživatelské schopnosti Jakub (21 let)  s počítači se setkává odmalička, počítač považuje za běžnou součást svého života  Sám sebe považuje v oblasti počítačů za experta Výsledek: Ano – vyšší uživatelské schopnosti Karel (39 let)  nikdy se nepovažoval za technický typ, využívat počítač je pro něj zejména pracovní nutností  Sám sebe považuje za středně pokročilého Výsledek: Výrazné přecenění svých schopností – základní uživatelské schopnosti +/- : oproti deklaraci nedokáže zformátovat dokument, vytvořit graf ani kopírovat mezi soubory Karel (39 let)  nikdy se nepovažoval za technický typ, využívat počítač je pro něj zejména pracovní nutností  Sám sebe považuje za středně pokročilého Výsledek: Výrazné přecenění svých schopností – základní uživatelské schopnosti +/- : oproti deklaraci nedokáže zformátovat dokument, vytvořit graf ani kopírovat mezi soubory Marie (55 let)  s počítači se setkala až v pozdním věku, počítače pro ni byly vždycky něčím tajemným, přesto překonala respekt a v poslední době se učí od svých vnuků  Sama sebe považuje za naprostého laika – základní uživatelské schopnost Výsledek: Mírné zlepšení oproti deklaraci - základní uživatelské schopnosti +/- : oproti deklaraci dokáže zapojit myš s klávesnicí, stejně tak jako vytisknout částečně zformátovaný dokument Marie (55 let)  s počítači se setkala až v pozdním věku, počítače pro ni byly vždycky něčím tajemným, přesto překonala respekt a v poslední době se učí od svých vnuků  Sama sebe považuje za naprostého laika – základní uživatelské schopnost Výsledek: Mírné zlepšení oproti deklaraci - základní uživatelské schopnosti +/- : oproti deklaraci dokáže zapojit myš s klávesnicí, stejně tak jako vytisknout částečně zformátovaný dokument Popis Reálné PG Deklarace PG

Teoretické znalosti versus praktické dovednosti

Účel využití ICT/nejdůležitější – osobní počítač

Vztah k moderním technologiím

Děkujeme za pozornost On-line statistiky z probíhající 2. vlny jsou k vidění v informačním kiosku Ministerstva informatiky ČR zde na ISSS (User name: ISSS Heslo: ISSS2005)