„První vlna“ VÝZKUM „INFORMAČNÍ GRAMOTNOSTI“ Duben 2005 / Prezentace z výzkumu pro Ministerstvo informatiky ČR / Jan Tuček
Základní moduly projektu, definice Výzkum informační gramotnosti gramotnosti MODUL 1 Reprezentativní výzkum obecné populace MODUL 1 Reprezentativní výzkum obecné populace MODUL 2 Verifikace úrovně informační gramotnosti MODUL 2 Verifikace úrovně informační gramotnosti Informační gramotnost (hodnota informace) schopnost rozeznat, kdy potřebuji informace, umět je vyhledat, vyhodnotit a efektivně využít Počítačová gramotnost (zpracování informace) schopnost pracovat s nejčastěji využívaným programovým vybavením, schopnost používat internet ke komunikaci, k vyhledávání a zpracování informací schopnost efektivního využití služeb a možností, které moderní technologie nabízí
Metodika a cíle výzkumu Metoda Telefonický výzkum s podporou počítače (CATI) Rozsah vzorku respondentů - 3 vlny Cílová skupina Populace ČR ve věku 18 – 60 let, reprezentativní výběr Cíle modulu Potřeba a schopnost práce s informacemi Zjištění nezbytných předpokladů rozvoje informační gramotnosti Třídění celkové dosažené úrovně počítačové gramotnosti Segmentace dosažené úrovně informační a počítačové gramotnosti v rámci předem definovaných cílových skupinách Metoda Ohniskové studiové testy (IN-HALL) 500 respondentů z pěti destinací z celé ČR „Informačně gramotná“ populace ČR ve věku 18 – 60 let (oporou výběru jsou výsledky prvního modulu – CATI) Verifikace zjištěné úrovně počítačové gramotnosti v populaci ČR Ověření validity sebehodnocení uživatelské schopnosti respondenta Rozsah vzorku Cílová skupina Cíle modulu MODUL 1 MODUL 2
Přístup k ICT (současný stav + plány do budoucna)
Modelování gramotnosti Typologie počítačově gramotného jedince Model IG/PG sestává z oblastí: Pojmy z IT Ovládání počítače Práce s textovým editorem Práce s tabulkovým kalkulátorem Práce s grafikou Práce s internetem Orientace v dané oblasti: Základní Střední Vyšší Počítačově gramotný jedinec musí být schopen minimálně ZÁKLADNÍ orientace v KAŽDÉ z oblastí
Modelování gramotnosti - cílový předpoklad Počítačově gramotný jedinec je např. schopen: Zjistit základní informace o své obci pomocí elektronické komunikace Koupit počítač (být schopen formulovat jeho základní parametry a požadavky, které bude potřebovat pro svoji práci) Aplikovat základní kancelářské práce Porozumět výhodám, ale také slabým stránkám internetu …
Ukázky profilů počítačové gramotnosti
Vybrané ukazatele znalostí (znalost v populaci %) Ovládání PC Zapnutí počítače (65 %) Spustit program (63 %) Nalézt soubor na disku (61 %) Minimalizovat okno programu (56 %) Uložit soubor na disketu (56 %) Připojit myš (57 %) Instalovat program (40 %) Zkomprimovat soubor (31 %) Zjistit velikost RAM (34 %) Instalovat tiskárnu (45 %) Ovládání PC Zapnutí počítače (65 %) Spustit program (63 %) Nalézt soubor na disku (61 %) Minimalizovat okno programu (56 %) Uložit soubor na disketu (56 %) Připojit myš (57 %) Instalovat program (40 %) Zkomprimovat soubor (31 %) Zjistit velikost RAM (34 %) Instalovat tiskárnu (45 %) Textový editor Vytvořit dokument (47 %) Změnit písmo (48 %) Zkopírovat části do druhého dokumentu (44 %) Změnit formát odstavce (46 %) Spustit kontrolu pravopisu (44 %) Změnit formát stránek (46 %) Vložit obrázek do dokumentu (42 %) Zapnout záznam revizí v dokumentu (19 %) Vytvořit jednoduché makro (18 %) Pracovat s osnovou dokumentu (45 %) Textový editor Vytvořit dokument (47 %) Změnit písmo (48 %) Zkopírovat části do druhého dokumentu (44 %) Změnit formát odstavce (46 %) Spustit kontrolu pravopisu (44 %) Změnit formát stránek (46 %) Vložit obrázek do dokumentu (42 %) Zapnout záznam revizí v dokumentu (19 %) Vytvořit jednoduché makro (18 %) Pracovat s osnovou dokumentu (45 %) Internet Poznat internetovou adresu (50 %) Vyhledat informace na internetu (52 %) Vyplnit webový formulář a odeslat jej (42 %) Napsat (50 %) Odeslat soubor em (42 %) Změnit domovskou stránku v prohlížeči (36 %) Zveřejnit libovolný soubor na internetu (21 %) Vytvořit pravidlo pro příchozí ovou zprávu (23 %) Vysvětlit pojem cookie (12 %) Nakonfigurovat internetové zapojení (21 %)Internet Poznat internetovou adresu (50 %) Vyhledat informace na internetu (52 %) Vyplnit webový formulář a odeslat jej (42 %) Napsat (50 %) Odeslat soubor em (42 %) Změnit domovskou stránku v prohlížeči (36 %) Zveřejnit libovolný soubor na internetu (21 %) Vytvořit pravidlo pro příchozí ovou zprávu (23 %) Vysvětlit pojem cookie (12 %) Nakonfigurovat internetové zapojení (21 %) střední základní vyšší
Schopnost práce s počítačem Deklarovaná gramotnost – 66 % Nositelé počítačové gramotnosti… + muži + obce nad 20 tis. obyvatel + maturita, VŠ + generace let naopak… - generace let - nejmenší obce - vyučen/a
Modelování počítačové gramotnosti – varianty počítačová gramotnost (6 – 31 %) Možnosti počítání PG - varianty Varianta 5/0 20 % Varianta 5/1 27 % Varianta 8/3 27 % Varianta 8/1 16 % varianty +/- splňuje naši základní tezi o nutnosti vědět vše ze základu varianta pracující se základním a středním pásmem, eliminuje chyby v obou těchto pásmech internet 24 %, testuje střední PG zajímavá varianta, odnáší to internet 33 % (domovská stránka, zveřejnění souboru) široká varianta,umožňují cí eliminovat nepochopení nebo špatně vybrané otázky Varianta 5/2 („skromné gramotnosti“) … 31 % Varianta 8/0 („přísné gramotnosti“) … 6 % Varianta 8/2 22 %
Struktura gramotnosti – varianty 8/3 a 5/1 Meze gramotnosti (deklarované) – 66 % Využívá, umí pracovat s počítačem Gramotnost Textový editor 44 % IT oblast 55 % Tabulkový procesor 31 % Ovládání PC 55 % Grafika 51 % IT oblast 53 % Ovládání PC 56 % Textový editor 44 % Tabulkový procesor 31 % Internet 40 % Internet 43 % Grafika 51 % Varianta 8/3 Varianta 5/1
CATI, IN-HALL – jak to vypadalo? - fotoreportáž Názory lidí telefonem……chcete přijít na setkání?Nutná registrace… Nějaké dotazy?…záludná „past“ Otevření pokynů…
INHALL – kdo se účastnil? Jakub (21 let) s počítači se setkává odmalička, počítač považuje za běžnou součást svého života Sám sebe považuje v oblasti počítačů za experta Výsledek: Ano – vyšší uživatelské schopnosti Jakub (21 let) s počítači se setkává odmalička, počítač považuje za běžnou součást svého života Sám sebe považuje v oblasti počítačů za experta Výsledek: Ano – vyšší uživatelské schopnosti Karel (39 let) nikdy se nepovažoval za technický typ, využívat počítač je pro něj zejména pracovní nutností Sám sebe považuje za středně pokročilého Výsledek: Výrazné přecenění svých schopností – základní uživatelské schopnosti +/- : oproti deklaraci nedokáže zformátovat dokument, vytvořit graf ani kopírovat mezi soubory Karel (39 let) nikdy se nepovažoval za technický typ, využívat počítač je pro něj zejména pracovní nutností Sám sebe považuje za středně pokročilého Výsledek: Výrazné přecenění svých schopností – základní uživatelské schopnosti +/- : oproti deklaraci nedokáže zformátovat dokument, vytvořit graf ani kopírovat mezi soubory Marie (55 let) s počítači se setkala až v pozdním věku, počítače pro ni byly vždycky něčím tajemným, přesto překonala respekt a v poslední době se učí od svých vnuků Sama sebe považuje za naprostého laika – základní uživatelské schopnost Výsledek: Mírné zlepšení oproti deklaraci - základní uživatelské schopnosti +/- : oproti deklaraci dokáže zapojit myš s klávesnicí, stejně tak jako vytisknout částečně zformátovaný dokument Marie (55 let) s počítači se setkala až v pozdním věku, počítače pro ni byly vždycky něčím tajemným, přesto překonala respekt a v poslední době se učí od svých vnuků Sama sebe považuje za naprostého laika – základní uživatelské schopnost Výsledek: Mírné zlepšení oproti deklaraci - základní uživatelské schopnosti +/- : oproti deklaraci dokáže zapojit myš s klávesnicí, stejně tak jako vytisknout částečně zformátovaný dokument Popis Reálné PG Deklarace PG
Teoretické znalosti versus praktické dovednosti
Účel využití ICT/nejdůležitější – osobní počítač
Vztah k moderním technologiím
Děkujeme za pozornost On-line statistiky z probíhající 2. vlny jsou k vidění v informačním kiosku Ministerstva informatiky ČR zde na ISSS (User name: ISSS Heslo: ISSS2005)