Světová literatura mezi válkami PaedDr. Hana Vítová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
USA.  mluvčí americké „zlaté mládeže“  generace „jazzového věku“  v USA stoupá životní úroveň, lidé se stěhují do měst, jsou bohatší Povídky jazzového.
Advertisements

Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Vzdělávací oblast : Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět : Český jazyk a literatura Ročník : 9. ročník Anotace : George Bernard Shaw životopis,
Název: Honoré de Balzac Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Tradiční proudy světové literatury 1. poloviny 20. století
JOHN STEINBECK Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Předmět: Literatura Cílová skupina: 3. ročník (septima) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace výuky prostřednictvím ICT Autor: Mgr. Milena Krumphanzlová.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Ohlas války a osvobození v české poezii Mgr. Ludmila.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Tento digitální u č ební materiál (DUM) vznikl na základ ě ř ešení projektu OPVK, registra č ní č íslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
JOSEF JUNGMANN Mgr. Ludmila Růžičková
Téma nejistoty a obav z budoucího vývoje Mgr. Ludmila Růžičková
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
OSCAR WILDE.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/17/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvořeníLeden.
ANTOINE DE SAINT-EXUPÉRY
Název Balada o Tristanovi a Isoldě Předmět, ročník
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Ladislav Fuks životopis, romány,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Alexandr Sergejevič Puškin
Přátelství v literatuře
Portréty literárních osobností světové literatury.
Název J. D. Salinger: Kdo chytá v žitě Předmět, ročník
Anotace Žák se seznámí s dílem Karla Čapka …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstupÚstně interpretuje dílo K. Čapka, písemně správně přiřazuje.
Předchůdci Husovi Mgr. Ludmila Růžičková
SVĚTOVÁ MEZIVÁLEČNÁ PRÓZA
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Opakování Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu.
J. Glazarová a J. Havlíček PaedDr. Hana Vítová
I. světová válka ve světové literatuře PaedDr. Hana Vítová
Michail Šolochov (1905 – 1984).
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Mgr. Ludmila Růžičková Divadlo po druhé světové válce.
Klasicismus v literatuře PaedDr. Hana Vítová
GEORGE BERNARD SHAW Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Portréty literárních osobností světové literatury
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
KAREL POLÁČEK PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
NázevJosef Škvorecký Předmět, ročník Český jazyk a literatura, tercie Tematická oblast Vybraní autoři české a světové literatury z Čítanky 8 pro základní.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Předhusitské satiry Mgr. Ludmila Růžičková.
Renesanční literatura ve Francii a ve Španělsku Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/
Citáty z knihy Malý princ
Procvičování českého romantismu
Anglická renesanční literatura Mgr. Ludmila Růžičková
Nové literární skupiny I. Mgr. Ludmila Růžičková
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
MICHAIL ALEXANDROVIČ ŠOLOCHOV
Procvičování světového romantismu PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Mgr. Marie Havránková ODRAZ 1. SVĚT. VÁLKY VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE Literatura 1. pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_12_LITERATURA.
Život Tvorba Malý princ Rozbor Ukázka Otázky Shrnutí.
SMĚRY V ČESKÉ POEZII V 1 POL. 20. ST. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastČeská poezie v 1. pol. 20. století.
Antoine de Saint-Exupéry Řekl: „pouhý rozum bez přispění srdce je bezcenný“ a taky: „ říše člověka je v jeho nitru“ Řekni své postřehy, souvislosti-jak.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Malý princ (referát – český jazyk)
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Mgr. Marie Havránková PROLETÁŘSKÁ POEZIE Literatura 1. pol. 20. stol.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Literatura 2. poloviny 14. století Mgr. Ludmila Růžičková
Transkript prezentace:

Světová literatura mezi válkami PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/34.0861 MODERNIZACE VÝUKY

Anotace Předmět: český jazyk a literatura Ročník: III. ročník SŠ Tematický celek: literatura 1. poloviny 20. století Klíčová slova: hospodářská krize, nebezpečí fašismu, Shaw, Exupéry, Steinbeck, Dreiser, sociální téma Forma: výklad Datum vytvoření: 13. 2. 2013

Světová literatura mezi válkami (G. B. Shaw, A. Saint Exupéry, J. Steinbeck, T. Dreiser)

Společenská situace po I. světové válce vznik nových národních států (samostatné Československo v roce 1918) 20. léta – po první socialistické revoluci v Rusku 1917 budován socialismus 1933 – nástup A. Hitlera k moci v Německu 30. léta – světová hospodářská krize 1938 - Mnichovská dohoda 1939 – 1945 – II. světová válka

Co bylo podstatou Mnichovské dohody?

George Bernard Shaw (1856-1950) anglický dramatik a prozaik nositel Nobelovy ceny za literaturu Obrázek č. 1

Pygmalion komedie snaha profesora fonetiky o výchovu květinářky z ulice v kultivovanou dámu zaměřen na změnu její mluvy Líza si osvojí základy společenského chování i kultivované mluvy, je však vytržena ze svého prostředí využití různých vrstev jazyka k charakteristice postav i prostředí – vtip, narážky,…

Jaké vrstvy jazyka znáte?

Ukázka „Líza… Řekněme si upřímně, že když dáme stranou všecko, co se každý může naučit, jako je na příklad, jak se oblékat a jak správě mluvit a tak dále, rozdíl mezi dámou a pouliční květinářkou není v tom, že se každá chová jinak, ale v tom, že lidé se ke každé z nich chovají jinak. A já zůstanu pro profesora Higginse vždycky pouliční květinářkou, protože on se tak ke mně chová a vždycky se tak chovat bude. Ale já vím, že vy ve mně můžete vidět dámu, protože se ke mně vždycky chováte jako k dámě a protože se ke mně tak chovat nepřestanete.“ Sochrová, M., Čítanka III. k Literatuře v kostce, str. 121

Doložte na ukázce rozporuplné pocity, které Líza zažívá v době, kdy ji okolí již považuje za dámu.

Antoine de Saint Exupéry (1900 – 1944) francouzský prozaik letec sestřelený za II. světové války, nezvěstný prózy z prostředí letců filozofická pohádka Malý princ Obrázek č. 2

Malý princ pohádka s filozofickými a jinotajnými rysy určena dětem i dospělým letec havaruje na Sahaře a setká se s princem, který pochází ze vzdálené planetky vedou spolu rozhovor o smyslu života (princ vypráví o své planetce i jiných planetkách, které navštívil, cítí se osamělý, pozná, že smysl života je v lásce a odpovědnosti a vrací se zpět za svou opuštěnou květinou) kniha doplněna ilustracemi autora

Ukázka „ ,Sbohem,‘ řekla liška. ,Tady je to mé tajemství, úplně prostinké; správně vidíme jen srdcem. Co je důležité, je očím neviditelné.‘ ,Co je důležité, je očím neviditelné,‘ opakoval malý princ, aby si to zapamatoval. ,A pro ten čas, který jsi své růži věnoval, je ta tvá růže tak důležitá.‘ ,A pro ten čas, který jsem své růži věnoval…,‘ řekl malý princ, aby si to zapamatoval. ,Lidé zapomněli na tuto pravdu,‘ řekla liška. ,Ale ty na ni nesmíš zapomenout. Stáváš se navždy zodpovědným za to, cos k sobě připoutal. Jsi zodpovědný za svou růži...‘ ,Jsem zodpovědný za svou růži…,‘ opakoval malý princ, aby si to zapamatoval.“ Sochrová, M., Čítanka III. k Literatuře v kostce, str. 113

Které hodnoty v životě autor preferuje?

John Steinbeck (1902 – 1968) americký prozaik nositel Nobelovy ceny za literaturu časté téma – život lidí na farmách, tvrdá práce, sociální problémy zemědělských dělníků Obrázek č. 3

O myších a lidech tragický příběh dvou zemědělských dělníků Jiří se stará o slaboduchého Lendu neuchrání ho před nástrahami okolního světa, raději Lendu sám zastřelí, než aby dopustil jeho linčování (neúmyslně zavraždil manželku majitele farmy)

Hrozny hněvu těžký život zemědělců ve 30. letech 20. století velké sucho řadu farmářů ožebračilo, hledají práci v Kalifornii (cestují z Oklahomy, zažívají bídu, strach o budoucnost celé rodiny, těší se na dobrý výdělek, který však nepřichází) otřesné obrazy beznaděje a bídy

Ukázka „ ,Koukni se! Támhle v koutě!‘ Máma se tam podívala. V šeru bylo vidět dvě postavy: muž, jenž ležel na zádech, a hoch, jenž seděl vedle něho a díval se vyvalenýma očima na nové příchozí. A jak na ně hleděla, vstal hoch pomalu a přišel k ní. Řekl chraplavě: ,To je vaše stodola, paní?‘ ,Ne,‘ odpověděla máma. ,My jsme se sem jenom přišli skovat. Máme tu nemocnou holku. Nemáš suchou přikrývku, aby si mohla svlíct šaty a zatím se přikrejt?‘ Hoch šel do kouta, vrátil se špinavou prošívanou přikrývkou a podával ji mámě. ,Děkuju,‘ řekla. ,Co je tam s tím člověkem?‘ Hoch mluvil chraptivým, jednotvárným hlasem. ,Von byl nemocnej – ale teď umírá hlady.‘“ Sochrová, M., Čítanka III. k Literatuře v kostce, str. 135

Co především trápí putující vystěhovalce a co je spojuje?

Theodore Dreiser (1871 – 1945) americký prozaik psal romány se sociální tematikou osudy lidí, kteří pocházejí ze složitých poměrů člověka kazí především peníze a honba za kariérou Obrázek č. 4

Americká tragédie mladý muž touží po společenském vzestupu utopí svou dívku, která je překážkou jeho společenského růstu odsouzen k trestu smrti podíl na tragédii má i celá společnost, která staví život člověka na úspěchu a penězích

Interpretace textů G. B. Shaw: Pygmalion (M. Sochrová, Čítanka III. k Literatuře v kostce, str. 119) A. S. Exupéry: Malý princ (M. Sochrová, Čítanka III. k Literatuře v kostce, str. 111) J. Steinbeck: Hrozny hněvu (M. Sochrová, Čítanka III. k Literatuře v kostce, str. 134)

Shrnutí po I. světové válce řada společenských změn nebezpečí fašismu a války Shaw – Pygmalion Exupéry – Malý princ Steinbeck – Hrozny hněvu Dreiser – Americká tragédie zájem o sociální téma

Použité zdroje Literatura ANDREE, Lukáš. Literatura pro 3. ročník středních škol. Brno: DIDAKTIS, 2009. ISBN 978-80-7358-135-0. SOCHROVÁ, Marie. Čítanka III. k Literatuře v kostce. Praha: Fragment, 2008. ISBN 978-80-253-0188-3.

Použité zdroje Obrázky Obrázek č. 1 Wikipedia: The Free Encyklopedia. [online]. [cit. 2013-02-13]. Dostupné z: http://en.wikipedia.org/wiki/George_Bernard_Shaw Obrázek č. 2 Perceptive. [online]. [cit. 2013-02-13]. Dostupné z: http://iperceptive.com/topquotes/antoine_de_saint_exupery_top_quotes.html

Použité zdroje Obrázky Obrázek č. 3 Features. [online]. [cit. 2013-02-13]. Dostupné z: http://www.loa.org/excerpts/steinbeck Obrázek č. 4 Sister Carrie by Theodore Dreiser. [online]. [cit. 2013-02-13]. Dostupné z: http://sistercarrieclareowens.wordpress.com/