ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Advertisements

Hutnický průmysl Odvětví zabývající se získáváním a zpracováním kovů a jejich slitin černá metalurgie = výroba železa, oceli, válcovaný materiál Ostravsko,
Centrálně řízená – plánovaná ekonomika
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Autor: Mgr. Miluše Šafářová
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_73_ČR – průmysl AUTOR: Mgr. Marek Bury ROČNÍK, DATUM: 8.,
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_ZE.8.69 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Název Průmysl – funkce a rozdělení Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Marcela Chovancová Název šablonyIII/2.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:zeměpis Ročník:9. ročník Klíčová slova:Česká republika, spotřební,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Členění území naší vlasti
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Průmysl – lokalizační faktory Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník
ČLOVĚK A PŘÍRODA Zeměpis
Všeználek nás seznamuje s dalšími městy České republiky
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Marcela Chovancová Název šablonyIII/2.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118, p. o. Vytvořeno: prosinec 2012 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ PRŮMYSL ČESKÉ REPUBLIKY 9. třída.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Jitka Charvátová Třída/ročník: IV. Datum vytvoření:srpen 2012 Šablona:III/2č. materiálu:
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Česká republika Vývoj hospodářství
Ekonomický vývoj ČR od roku 1918
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118, p. o. Vytvořeno: prosinec 2012 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ STŘEDNÍ EVROPA NĚMECKO 8. třída.
MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Jan Dušek. * Průmysl Průmysl * Zahraniční obchod Zahraniční obchod * Pomoc africkým zemím Pomoc africkým zemím * Seznam použitých zdrojů Seznam použitých.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji čtenářské a informační gramotnosti VZDĚLÁVACÍ.
VY_32_INOVACE ZŠ a MŠ Černčice, okres Náchod Nerostné suroviny ČR Hana Sedláčková NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Černčice, okres Náchod AUTOR: Hana Sedláčková NÁZEV:
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Střední Evropa AUTOR: Mgr. Aleš Skála
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Průmyslové oblasti AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
zpracovaný v rámci projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Členění území naší vlasti
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ZŠ Hladké Životice okres Nový Jičín, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AUTOR: Jan KOHOUTEK TEMATICKÁ OBLAST: Geografie České republiky NÁZEV DUMu: ČR – průmysl – lokalizace, vývoj POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu: 19. KÓD DUMu: JK_CR_19 DATUM TVORBY: ANOTACE (ROČNÍK): kvarta – DUM – seznamuje žáky s vývojem průmyslu, jeho historickou a současnou lokalizací METODICKÝ POKYN: Atlas České republiky – sešitový atlas pro ZŠ a víceletá gymnázia (2010)

Tradičně hlavní složka hospodářství naší republiky Tradičně hlavní složka hospodářství naší republiky V celé historii vycházel především z vnitřních zdrojů V celé historii vycházel především z vnitřních zdrojů Hlavní průmyslové oblasti: Vznik v průběhu 19. stol. a v 1. pol. 20. stol. – severní polovina státu od linie Aš – Plzeň – Praha – Olomouc – Ostrava Vznik v průběhu 19. stol. a v 1. pol. 20. stol. – severní polovina státu od linie Aš – Plzeň – Praha – Olomouc – Ostrava Mimo toto území vznikla vysoká koncentrace průmyslu v Brně a jeho okolí, ve Zlíně Mimo toto území vznikla vysoká koncentrace průmyslu v Brně a jeho okolí, ve Zlíně Lokalizace do těchto oblastí - vliv zásob uhlí – hlavní energetický zdroj té doby Lokalizace do těchto oblastí - vliv zásob uhlí – hlavní energetický zdroj té doby

Odvětvová struktura se stále rozvíjela Odvětvová struktura se stále rozvíjela Do 2. SV zejména strojírenství, potravinářský p., textilní p. Do 2. SV zejména strojírenství, potravinářský p., textilní p. Spotřební zboží představovalo polovinu vývozu Spotřební zboží představovalo polovinu vývozu Výrazná změna po roce 1948 – přednostně rozvíjen těžký průmysl – většina výrobků směřovala na méně náročné trhy SSSR a zemí východní Evropy Výrazná změna po roce 1948 – přednostně rozvíjen těžký průmysl – většina výrobků směřovala na méně náročné trhy SSSR a zemí východní Evropy Orientace na TP a setrvávání vývoji po celou dobu centrálního plánování – zaostávání jiných odvětví – snižování efektivity celé ekonomiky a stále těžší dopady na ŽP Orientace na TP a setrvávání vývoji po celou dobu centrálního plánování – zaostávání jiných odvětví – snižování efektivity celé ekonomiky a stále těžší dopady na ŽP Po roce 1948 také snaha o vyrovnání průmyslové úrovně v jednotlivých oblastech státu (včetně Slovenska) – zejména J Čechy, Českomoravské vrchovině, J a V Moravě Po roce 1948 také snaha o vyrovnání průmyslové úrovně v jednotlivých oblastech státu (včetně Slovenska) – zejména J Čechy, Českomoravské vrchovině, J a V Moravě I přes tuto snahu o vyrovnání oblastí po roce 1948 zůstává dodnes lokalizační základna průmyslu v oblastech z 19. stol. I přes tuto snahu o vyrovnání oblastí po roce 1948 zůstává dodnes lokalizační základna průmyslu v oblastech z 19. stol.

Koncentrace těžkého průmyslu na Ostravsku

Kouřící halda Ema (Ostrava) - miliony tun vytěžené hlušiny z ostravských dolů - její povrch je neustále zahříván vnitřními procesy – uvnitř hořící haldy dosahuje teplota až 1500 °C

V současnosti patří k nejvýznamnějším oblastem pás území podél severní hranice Čech – Sokolov, Ústí n/L, Liberec – především elektrárenství, těžba HU, chemie, strojírenství, gumárenství, textilní pr. V současnosti patří k nejvýznamnějším oblastem pás území podél severní hranice Čech – Sokolov, Ústí n/L, Liberec – především elektrárenství, těžba HU, chemie, strojírenství, gumárenství, textilní pr. V českém vnitrozemí – Plzeň a okolí, pražská aglomerace, oblast Hradce Králové s Pardubicemi V českém vnitrozemí – Plzeň a okolí, pražská aglomerace, oblast Hradce Králové s Pardubicemi Morava – Ostravsko – těžký průmysl, Brno a okolí, Olomouc, Zlín Morava – Ostravsko – těžký průmysl, Brno a okolí, Olomouc, Zlín Odvětvová struktura zahrnuje téměř všechny druhy výrob Odvětvová struktura zahrnuje téměř všechny druhy výrob Méně industrializovaná území – JČ, západočeské pohraničí, jižní Morava – průmysl často jednostranný s převahou jednoho odvětví Méně industrializovaná území – JČ, západočeské pohraničí, jižní Morava – průmysl často jednostranný s převahou jednoho odvětví

Letecký pohled na Plzeň, Škoda se nachází v levé dolní části obrázku

Rozhodující jsou ekonomická kritéria výroby Rozhodující jsou ekonomická kritéria výroby Dochází ke změnám odvětvovým tak v územní struktuře Dochází ke změnám odvětvovým tak v územní struktuře Vliv někde neúspěšné privatizace Vliv někde neúspěšné privatizace Řada výrob zcela zanikla Řada výrob zcela zanikla Roste váha zpracovatelských odvětví především na úkor těžby a zpracování surovin Roste váha zpracovatelských odvětví především na úkor těžby a zpracování surovin Projekty na „zelené louce“ – zahraniční investoři – vznik nových průmyslových zón“ v okolí měst Projekty na „zelené louce“ – zahraniční investoři – vznik nových průmyslových zón“ v okolí měst Vznik nových pracovních míst X zastavování půdy – v současnosti 1/10 plochy ČR je zastavěná (vliv např. na vznik povodní) Vznik nových pracovních míst X zastavování půdy – v současnosti 1/10 plochy ČR je zastavěná (vliv např. na vznik povodní) Stát často pokrývá investorovi několikaleté daňové úlevy, a pomáhá i při vybudování areálů (inženýrské sítě, napojení na dopravní infrastrukturu) Stát často pokrývá investorovi několikaleté daňové úlevy, a pomáhá i při vybudování areálů (inženýrské sítě, napojení na dopravní infrastrukturu)

Továrna na hračky společnosti LEGO Group na Kladně

Literatura: Červinka, P. et al. (2003): Zeměpis České republiky. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, s.r.o. Kastner, J. et al. (2009): Zeměpis naší vlasti. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, s.r.o. Toušek, V. et al. (2008): Ekonomická a sociální geografie. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o. Internetové zdroje: Obrazové materiály: EDISTEEWR. wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MANSKE, Magnus. wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: BARTOŠ, Radek. wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ŠTEFEK, Petr. wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: