GRAFIKA A DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE. 2 NĚCO O KOMPOZICI Kompozice, nebo-li česky skladba, je souhrn všech opatření, která děláme, aby snímek byl přehledný,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Referát č. 19 Počítačová grafika Lucie Březíková 4.C.
Advertisements

Základy fotografování kompozice snímku
Základy počítačové grafiky III
Základy focení – Zlatý řez a formáty souborů ve fotografii
Kompozice, zlatý obdélník a zlatý řez
Elektronické prezentace Jiří Fejfar Brno Prezentace obsahuje Úvodní snímek Obsah - může být na druhém snímku Snímky Shrnutí - na závěr (pokud je nutno.
19. Počítačová grafika (získávání, úpravy a publikování fotografií, práce v rastrovém grafickém editoru)
Kompozice snímku aneb Naučte se vidět kreativně Zdeněk Töpfer
Prezentační manažer Kapitola 3.0 (Úvodní práce v programu)
VY_32_INOVACE_FOTF10660ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Optické klamy Martina Mihalíková 8.Au.
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
počítačová grafika XI – jak fotografovat I
VY_32_INOVACE_FOTF11260ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_FOTF10160ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Projekt MŠMT ČR EU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/
Mgr. Ivana Pechová Mimimum fotografa Mgr. Ivana Pechová
VY_32_INOVACE_FOTF10360ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:
Mediální kroužek – ÚHEL POHLEDU – REPORTÁŽ – FOTOTECHNIKA.
IDIF – Seminář portrétní fotografie Jana Pazderková.
Volné rovnoběžné promítání - úvod
Úprava digitálních fotografií Terezie Svobodová. => cesta mezi fotoaparátem a tiskem…
VY_32_INOVACE_FOTF11060ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Galerie optických klamů
VY_32_INOVACE_FOTF11660ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Základy práce s videokamerou
Tato prezentace byla vytvořena
Kompozice snímku aneb Naučte se vidět kreativně
Zobrazování - základy..
Textový procesor Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je MGR. MILOŠ NYGRÝN.
VY_32_INOVACE_FOTF11360ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Středové promítání dané průmětnou r a bodem S (Sr) je zobrazení prostoru (bez S) na r takové, že obrazem bodu A je bod A‘=SAr. R – stopník přímky.
VY_32_INOVACE_FOTF10960ŠVA V ýukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Vlastní focení Bohumil Bareš. Velikosti záběru Záběry na sebe musí navazovat a to jak tematicky, tak i velikostně. Univerzálním měřítkem pro velikost.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
VY_32_INOVACE_4.2.IVT4N,1,2.03/Če Gymn á zium, Český Tě ší n, př í spěvkov á organizace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
IMPRESIONISMUS.
Správná odpověď? Opakování celkového učiva o Základní skladbě obrazu – kompozici obrazu.
Videokamera 05 Jak natáčet ?.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Hlavní zásady kompozice – řešení části
Základy počítačové grafiky III
VY_32_INOVACE_FOTF11160ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_FOTF12060ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Perspektiva.
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Počítačová.
Klasifikace lineární perspektivy
Kompozice krajiny Základy a ukázky.
Prezentace Ing. Miluše Sedláčková.
PERSPEKTIVA.
Počítačová grafika Maturitní otázka č. 19 Martin Ťažký.
Základy fotografování
Funkční gramotnost III. -obrázky a fotografie J. Poddaná.
Nastavení fotoaparátu (4). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Tajemství fotografování Cvičná prezentace. Fotografické přístroje Různé typy fotografických přístrojů jsou vybaveny různými druhy hledáčků Mezi další.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_04 TÉMA: VYNÁLEZY.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vlastnosti světla
V hledáčku kompozice II.
Grafický editor GIMP (10)
VNÍMÁNÍ A PŘÍSTUPNOST PROSTŘEDÍ
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Druhy kompozic
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Základní pojmy fotografa
Digitální učební materiál
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Druhy kompozic
V hledáčku kompozice II.
Počítačová grafika.
Transkript prezentace:

GRAFIKA A DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE

2 NĚCO O KOMPOZICI Kompozice, nebo-li česky skladba, je souhrn všech opatření, která děláme, aby snímek byl přehledný, výstižný, srozumitelný, působivý, krásný. Nebo – je to soubor prostředků, jak organizovat fotografický obraz ve prospěch vyjádření myšlenky.

3 NĚCO O KOMPOZICI Fotografický aparát vnímá prostor zcela prostě jako plochu. Zato člověk ho vnímá jinak, jako neodmyslitelnou součást reality, o které není třeba uvažovat. Fotografujeme třeba Evičku, budiž. Evička stojí od nás osm metrů. My vnímáme jenom ji – kdežto aparát vnímá všechno. Oněch osm metrů mezi námi a Evičkou zobrazí jako zbytečnou plochu, která zabere velkou část obrázku. Další častou chybou jsou předměty rostoucí fotografované osobě z hlavy.

4 PRAVIDLO ZLATÉHO ŘEZU Rozdělení plochy obrazu do 9 stejných částí Dominantní prvek by měl být jasně zřetelný Nejsilnější jsou průsečíky přímek – dominantní prvek by neměl být uprostřed snímku Kompozici pomůže umístění předmětu mimo střed Při vyjádření pohybu, pohledu nebo směřování na snímku by měl objekt směřovat do středu snímku

5 3 ZÁKLADNÍ ZÁSADY SPRÁVNÉ KOMPOZICE 1. Snímek by měl mít ústřední motiv, který zdůrazníme jeho umístěním na snímku. Důležitý je výběr stanoviště – někdy i malé poodstoupení může prospět. 2. Snímek by neměl obsahovat rušivé prvky – např. dopravní značku, komín, apod. 3. Kromě portrétů je důležité popředí, které posílí vyznění ústředního motivu.

6 KOMPOZICE SNÍMKU

7 FORMÁT OBRAZU Horizontální - je nejběžnější vnímání reality – používá se nejčastěji pro monitory i tisk Vertikální – uplatní se při pořizování snímků architektury nebo ústředního motivu Čtvercový – používá se pro výřez

8 KOUZLO ÚHLOPŘÍČKY To, co usnadňuje vnímání, pociťujeme jako zdroj „libosti“, to co nám vadí, se nám nelíbí. Čteme zleva doprava a shora dolů – podobně si prohlížíme i obrazy – to je důvod, proč jsou tak důležité šikmé linie. Šikmé linie najdeme v přírodě, v lidském obličeji i postavě.

9 PŘÍKLADY

10 FOTOGRAFICKÝ PORTRÉT Jsou dva hlavní způsoby, jak vytvořit portrét: fotograf se pokusí zachytit svůj model v jeho přirozeném prostředí, pokud možno v nějaké akci zobrazovanou osobu přímo ovlivňuje, takzvaně aranžuje.

11 PORTRÉTNÍ FOTOGRAFIE Charakteristický portrét – nejde o věrnost, ale o charakter člověka, typické je použití bočního světla, u portrétovaného člověka jsou vidět vrásky, atd. Reportážní portrét – jedná se o vystižení momentu situace, např. u sportu Stylizovaný portrét Podobenka Módní portrét – podtrhnout šaty, pak modelka Výtvarný portrét – nejde o věrnost zobrazení, ale o atmosféru záběru, může být i rozmazaný, nezaostřený, atd.

12 ÚHEL POHLEDU Ve výšce očí Ve výšce očí – přirozená perspektiva – pro podobenky Nadhled Nadhled – ptačí perspektiva – pohled shora – zdůrazňuje oči Podhled Podhled – žabí perspektiva – pohled zespodu – zdůrazňuje tvar tváře

13 SMĚR POHLEDU FOTOGRAFOVANÝCH OSOB Pohled upřený do objektivu bývá předmětem diskuse – za určitých okolností je snímek působivý právě proto, že se fotografované osoby dívají do objektivu – dochází ke kontaktu diváka s fotografovanou osobou – vždy by se ale mělo jednat o dominantní postavu na snímku. Je dobré, když se osoba v levé části snímku dívá doprava a naopak – směry pohledu pak vnímáme jako linie – „kouzlo úhlopříčky“

14 POHLEDY

15 SCHEMA PLOCHÉHO OSVĚTLENÍ