Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou V. Hraběte…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí se s životem a tvorbou Václava Hraběte, popíše zásadní charakteristiku renesančního období, určí rýmové schéma na ukázce tvorby autora v čítance Speciální vzdělávací potřeby - žádné – Klíčová slova román, totalita, alegorie, občanská válka Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivityAktivita / Výklad / Kombinace Cílová skupinaŽák Stupeň a typ vzdělávánízákladní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina let / 8. ročník Celková velikostCca 146 kB (0,15 MB) – soubor.ppt
Václav Hrabě
Metodické pokyny -DUM přináší základní informace o životě a díle spisovatele Václava Hraběte - slide č. 4 „Obsah“ slouží k pohybu po prezentaci - každý slide obsahuje v pravém horním rohu tlačítko akce „zpět“, které prezentaci vrátí na obsah - slidy č. 7 a 8 slouží k procvičení znalostí - ve slidu č. 7 najdeme dvě otázky – kliknutím na podtržené texty se zobrazí odpověď nebo hodnocení správnosti - u slidu č. 8 žáci vyberou ze tří možností rýmového schéma u první sloky ukázky z tvorby autora; kliknutím na podtržený text se zobrazí hodnocení správnosti
Obsah Životopisné údaje Výběr z díla Úkoly k procvičování I. Úkoly k procvičování II. Metodické pokyny Použitá literatura Závěr DUMu
Životopisné údaje Žil v letech 1940 – 1965 Básník, prozaik, dramatik Vystudoval Vysokou školu pedagogickou v Praze Pracoval jako pomocný dělník, knihovník, vychovatel, učitel V jeho tvorbě patrný vliv generace beatníků, jazzu Ovlivněn tvorbou Máchy, Gellnera Jeho verše šířeny v opisech a časopisech
Výběr z díla Jeho básně souborně vycházely až posmrtně Stop – time (1969) – první výbor, některé básně zhudebněny Blues pro bláznivou holku (1991) – česká obdoba beatnické poezie, provokativní, ironická, zaměřená proti měšťáctví, snobismu, pokrytectví Povídka Horečka (1967-časopisecky, 1994-knižně) – nesouhlas s měšťáckým pojetím světa, měšťáckou morálkou
Úkoly k procvičení I. Pokuste se vysvětlit význam slova „variace“. Obměna nějaké předlohy Co bylo typickým znakem renesance? Kliknutím vyberte možnosti. Návrat k Bohu Zájem o člověka Prožít radosti smrtelného života Odepřít si radosti pozemského života
Úkoly k procvičení II. Na horkých stěnách zasyčel déšť Jako když hoří suchá tráva Promoklá tramvaj odbíjí šest Na město tiše poprchává SOUKAL, Josef. Čítanka 9: Literání výchova pro 9. ročník základní školy a odpovídající ročník víceletých gymnázií. 2. vydání. Praha: SPN, ISBN ,s.117 Určete schéma rýmu obkročný sdružený střídavý
Použitá literatura SOUKAL, Josef. Čítanka 9 : Literární výchova pro 9. ročník základní školy a odpovídající ročník víceletých gymnázií. 2. Pra h a : SPN, ISBN CHALOUPKA, Otakar. Příruční slovník české literatury: od počátků do současnosti. Brno: Kma, ISBN SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce pro SŠ. 2. Havlíčkův Brod : Fragment, s. ISBN
D ě kuji za pozornost