ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: MGR. STANISLAVA OHANKOVÁ Název: VY_32_INOVACE_286_ŽIVÁ_PŘÍRODA_ZNAKY_ŽIVOTA_ROSTLIN Téma: DÝCHÁNÍ, VÝŽIVA, VYLUČOVÁNÍ, ROZMNOŽOVÁNÍ A RŮST ROSTLIN Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/21. 2975 Anotace:
ANOTACE: prezentace slouží k výkladu nové látky v předmětu člověk a jeho svět ve 3. ročníku ZŠ žáci poznávají zástupce živé přírody seznamují se společnými znaky rostlin uvědomí si význam neživé přírody pro rostliny a ostatní zástupce živé přírody. na závěr učivo opakují
Datum vytvoření: 28. února 2012 Klíčová slova: dýchání, růst, rozmnožování, pohyb, výživa, kyslík, oxid uhličitý Metodické pokyny: listy 1 – 3 jsou úvodní listy 4 obsahuje informace o zástupcích živé přírody list 5 shrnuje význam neživé přírody pro živé organismy na listě 6 jsou vyjmenované společné znaky rostlin na listech 7 – 14 jsou rozebrané jednotlivé znaky rostlin list 15 obsahuje závěrečné opakování formou otázek a odpovědí list 16 obsahuje použité zdroje
Rostliny, houby a živočichové patří do ŽIVÉ PŘÍRODY. Jsou to živé přírodniny.
ROSTLINY – SPOLEČNÉ ZNAKY 1. Vyživují se 2. Reagují na změny teploty prostředí 3. Pohybují se 4. Dýchají 5. Vylučují 6. Rostou a vyvíjejí se 7. Rozmnožují se
1. Vyživují se K výživě potřebují světlo, oxid uhličitý, vodu a živiny z půdy. uhličitý kyslík
2. Reagují na změny teploty prostředí Na jaře rostliny vyraší, zazelenají se a vykve- tou. V létě sklízíme ovoce, zeleninu i obilí. Na podzim nám dávají stromy plody a listnaté opadávají. V zimě rostliny odpočívají.
3. Pohybují se Nemohou se pohybovat z místa na místo, protože jsou zakořeněny v zemi. Pohybují částmi svého těla, otáčejí se za sluncem, zavírají květy před deštěm a na noc.
4. Dýchají Dýchání rostlin je ve své podstatě proces opačný k fotosyntéze. Rostlina při něm přijímá kyslík a produkuje oxid uhličitý. Rostliny dýchají všemi částmi svého těla na světle i ve tmě.
5. Vylučují Při své výživě – fotosyntéze vylučují kyslík oxid uhličitý kyslík FOTOSYNTÉZA Při své výživě – fotosyntéze vylučují kyslík a při dýchání oxid uhličitý.
6. Rostou a vyvíjejí se Během svého života rostliny mění svoji velikost i vzhled.
7. Rozmnožují se KVETOUCÍ ROSTLINY: 1.SEMENY – ukrytých v plodech 2. PODZEMNÍMI ČÁSTMI – oddenky, cibulemi, hlízami 3. NADZEMNÍMI ČÁSTMI- odnožemi, šlahouny
7. Rozmnožují se NEKVETOUCÍ ROSTLINY: 1. VÝTRUSY – kapradí, mechy Některé rostliny se rozmnožují z částí rostliny – stonku, listu, kořene.
OPAKUJEME: 1. Jaké společné znaky rostlin si pamatujete? 2. Co potřebují rostliny k výživě? 3. Jak reagují rostliny na změny tepla? 4. Mohou se pohybovat z místa na místo? Jaký pohyb znáte? 5. Čím rostliny dýchají? 6. Co vylučují? 7. Popište vývoj a růst tulipánu. 8. Jak se rozmnožují kvetoucí rostliny? 9. Jak se rozmnožují nekvetoucí rostliny? 10. Je možný ještě jiný způsob rozmnožování rostlin?
POUŽITÉ ZDROJE: ŠTIKOVÁ, Věra. Prvouka 3. Brno: Nová škola, 2002. ISBN 80-7289-044-1. Program Microsoft Office 2010 BAUER, Scott. Potato plant.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 9. 9. 2009, 08:48, 23. 12. 2004, 03:46 [cit. 2012-03-06]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Potato_plant.jpg JÄPEL, Jens. Reife Erdbeeren.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 1. 8. 2006, 22:13 [cit. 2012-03-06]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Reife_Erdbeeren.jpg KURAN, Tomasz. Zawilec gajowy cm02.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 12. 6. 2005, 18:00 [cit. 2012-03-06]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Zawilec_gajowy_cm02.jpg