REAKCE CHEMIE ŽELEZA CH-4 Chemické reakce a děje, DUM č. 5

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Advertisements

Výpočty z rovnic II. CH-4 Chemické reakce a děje DUM č. 6
Obsazování orbitalů CH-1 Obecná chemie, DUM č. 8 Mgr. Radovan Sloup
Reakce organické chemie
Chemie kyslíku CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 8 Mgr. Radovan Sloup
REAKCE VÝROBY ŽELEZA CH-4 Chemické reakce a děje, DUM č. 3
Galvanické články CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 15
Redoxní vlastnosti kovů a nekovů
Vlastnosti lipidů CH-4 Chemické reakce a děje, DUM č. 15
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_99.
REDOXNÍ DĚJ RZ
D-prvky.
Dusíkaté deriváty, opakování
ISOPRENOIDY CH-2 Organická chemie, DUM č. 19 Mgr. Radovan Sloup
Sacharidy opakování CH-2 Organická chemie, DUM č. 9 Mgr. Radovan Sloup
Dusík sloučeniny CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 7 Mgr. Radovan Sloup
Prvky symbolika Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-1 Anorgaická.
Reakce anorganické Chemie I
Elektronová konfigurace
Excitovaný stav CH-1 Obecná chemie, DUM č. 11 Mgr. Radovan Sloup
Kvantová čísla CH-1 Obecná chemie, DUM č. 7 Mgr. Radovan Sloup
Zkrácený elektronový zápis
Řada napětí kovů, zákonitosti reakcí
řada napětí kovů Řada napětí kovů – Beketovova řada kovů
Vyčíslení chem. rovnic.
Halogenderiváty Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-2 Organická.
Výpočty z rovnic I. Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-4 Chemické.
Radioaktivita CH-1 Obecná chemie, DUM č. 13 Mgr. Radovan Sloup
Klasifikace hydroxyderivátů Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-2.
Kyslík, sloučeniny CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 9
Reakce arenů CH- 4 Chemické reakce a děje , DUM č. 14
Alkalické kovy CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 2 Mgr. Radovan Sloup
Chemie olova CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 5 Mgr. Radovan Sloup
Reakce alkynů CH- 4 Chemické reakce a děje , DUM č. 12
Redoxní děje Elektrolýza
Deriváty karboxylových kyselin Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II.
Chemická reakce Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0120.
CHEMIE ŽELEZA CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 19 Mgr. Radovan Sloup
Aminy, klasifikace a názvosloví
Reakce anorganické chemie II.
CHEMIE RTUTI CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 20 Mgr. Radovan Sloup
Chemie dusíku CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 6 Mgr. Radovan Sloup
Hydroxyderiváty CH-2 Organická chemie, DUM č. 2 Mgr. Radovan Sloup
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 26 Autor: Lenka Poláková
Klasifikace karboxylových kyselin Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání.
Dopočítávání rovnic II.
Aminy, vznik, vlastnosti
Redoxní reakce 9.A, B 23/5 3-ox.;.
Aldehydy názvosloví CH-2 Organická chemie, DUM č. 6 Mgr. Radovan Sloup
Redoxní reakce.
alkalických zemin - cvičení
Makromolekulární látky Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-1 Obecná.
Elektrochemie, úvod Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-1 Obecná.
Metabolismus cvičení Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH- 4 Chemické.
Karboxylové kyseliny, vznik a chemické vlastnosti
Dopočítávání rovnic I. Mgr. Radovan Sloup
Názvosloví oxidů a sulfidů CH-1 Obecná chemie, DUM č. 1
CHEMIE BORU CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 3 Mgr. Radovan Sloup
Karboxylové kyseliny názvosloví
Chemická vazba, elektronová konfigurace
Elektrochemie, články CH-1 Obecná chemie, DUM č. 18 Mgr. Radovan Sloup
Acidobazické reakce CH-4 Chemické reakce a děje, DUM č. 9
Řada napětí kovů Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-3 Anorganická.
OPAKOVÁNÍ CHEMIE PRVKŮ BLOKU p CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 12
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_73.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
REDOXNÍ VLASTNOSTI KOVŮ A NEKOVŮ
Elektrochemická řada napětí kovů
Reakce alkanů CH- 4 Chemické reakce a děje , DUM č. 8
Karboxylové kyseliny, vznik a chemické vlastnosti
Transkript prezentace:

REAKCE CHEMIE ŽELEZA CH-4 Chemické reakce a děje, DUM č. 5 Mgr. Radovan Sloup druhý ročník čtyřletého studia Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II

reakce chemie železa Příprava a výroba čistého železa: přiřaď typy reakcí Fe3O4 + 4H2 → 3Fe + 4H2O redukce Fe2O3 + 3H2 → 2Fe + 3H2O redukce 2FeO(OH) + 3H2 → 2Fe + 4H2O redukce Fe(COO)2 t → Fe + 2CO2 analýza [Fe(CO)5] → Fe + 5CO analýza

reakce chemie železa Příprava rud a výroba čistého železa: přiřaď typy reakcí FeO + CO → Fe + CO2 Fe2O3 + CO → 2FeO + CO2 Fe3O4 + CO → 3FeO + CO2 redukce redukce redukce FeO + C → Fe + CO Fe2O3 + C → 2FeO + CO redukce redukce Fe2O3 + 2Al → 2Fe + Al2O3 redukce, aluminotermie

Fe0 → Fe+III reakce chemie železa 4Fe + 3O2 + 6H2O → 4Fe(OH)3 koroze železa probíhá jako oxidace: 4Fe + 3O2 + 6H2O → 4Fe(OH)3 4Fe + 3O2 + 2xH2O → 2Fe2O3 + xH2O vyjádři iontově oxidaci železa: Fe0 → Fe+III

Fe + HCl → 2 FeCl2 + H2 Fe řada napětí kovů Li K Ca Na Mg Al Zn Cr Fe Sn Pb H2 Cu Ag Hg Pt Au     doplň a dopočítej reakci železa s HCl: Fe + HCl → 2 FeCl2 + H2     Fe 6

Fe + H2SO4 → FeSO4 + H2 Fe řada napětí kovů Li K Ca Na Mg Al Zn Cr Fe Sn Pb H2 Cu Ag Hg Pt Au     doplň a dopočítej reakci železa se zředěnou H2SO4: Fe + H2SO4 → FeSO4 + H2 v koncentrované H2SO4 se Fe nerozpouští – pasivuje se!     Fe 7

Fe + HNO3 → 4 Fe(NO3)3 + NO + 2H2O Fe řada napětí kovů Li K Ca Na Mg Al Zn Cr Fe Sn Pb H2 Cu Ag Hg Pt Au     doplň a dopočítej reakci železa se zředěnou HNO3: POZOR železo se v tomto případě chová jako ušlechtilý kov, protože HNO3 má oxidační účinky!!! Fe + HNO3 → 4 Fe(NO3)3 + NO + 2H2O   v koncentrované HNO3 se Fe nerozpouští – pasivuje se!   Fe 8

FeII+ - e- → Fe+III reakce chemie železa železnaté sloučeniny mají redukční účinky,samy se oxidují: 2KMnO4+10FeSO4+8H2SO4 → 2MnSO4+K2SO4+5Fe2(SO4)3+ 8H2O vyjádři iontově oxidaci železnatých iontů: FeII+ - e- → Fe+III

4FeCl3 + 3K4[Fe(CN)6] → Fe4[Fe(CN)6]3 + 12KCl reakce chemie železa důkaz železnatých a železitých sloučenin, např.: 4FeCl3 + 3K4[Fe(CN)6] → Fe4[Fe(CN)6]3 + 12KCl berlínská modř 3FeSO4 + 2K3[Fe(CN)6] → Fe3[Fe(CN)6]2 + 3K2SO4 thurnbullova modř FeCl3 + 3K(SCN)3 → Fe(SCN)3 + 3KCl holubičí krev (obr.)

REAKCE CHEMIE ŽELEZA Vytvořeno v rámci projektu Gymnázium Sušice - Brána vzdělávání II Autor: Mgr. Radovan Sloup, Gymnázium Sušice Předmět: Chemie (Chemické reakce a děje) Třída: druhý ročník čtyřletého studia Označení: VY_32_INOVACE_Ch-4_5 Datum vytvoření: duben 2013 Anotace a metodické poznámky Prezentace je určena pro shrnutí reakcí chemie železa v rozsahu SŠ, pro zopakování základních reakcí železa a jeho sloučenin. Zmíněny jsou různé reakce příprav a výrob. Porovnány jsou reakce železa s kyselinami (chlorovodíkovou, sírovou a dusičnou). Připomenuto je v této souvislosti postavení železa v řadě napětí kovů. V závěru jsou shrnuty možnosti důkazu železnatých a železitých iontů železa při analytických stanoveních. Materiál je vhodné podle možností doplnit reálnými experimenty, například reakce chloridu železitého s thiokyanidem draselným. Použité materiály: Honza, J.; Mareček, A.; Chemie pro čtyřletá gymnázia (2.díl). Brno: DaTaPrint, 1996;ISBN 80-902200-4-5 Greenwood, N.N.; Earnshaw, A.; Chemie prvků II. Praha: Informatorium, 1993, ISBN 80-85427-38-9 Obrázky jsou dílem autora prezentace. Vše je vytvořeno pomocí nástrojů Power Point 2003, ZonerPhotoStudio 14, Malování Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.