České země v 2. polovině 19. století 5. ročník

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor: Mgr. Ilona Nováková
Advertisements

Revoluční rok 1848 VY_32_INOVACE_153 květen 2011 Mgr. Hana Patschová
STROJE OVLÁDLY ŽIVOT 2. pol. 19. stol.
Evropské vlajky 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Opakování
STROJÍRENSKÝ PRŮMYSL ČR Autor: Mgr. Jana Závodná
Česká republika 5. ročník
Prvouka – 2.ročník ZŠ „ČR a hlavní město Praha“
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
České národní obrození
Energetické suroviny 5. ročník
Základní škola Nový Jičín, Komenského 68, příspěvková organizace
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
PRAHA Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Osobnosti národního obrození
Středověk, gotický sloh
RENESANCE 4.ročník Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka
Matematika Přímá a nepřímá úměrnost 7. ročník
VY_32_INOVACE_20_Emil Škoda Název školy: Základní škola a Mateřská škola Křetín, okres Blansko, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07./1.4.00/
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Rudolf II. VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST 4. ročník - vlastivěda
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Významné osobnosti českých dějin II. 4. ročník
Matematika – 5. ročník Násobení a dělení desetinných čísel 10 a 100
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Středočeský kraj 5. ročník
Mocniny - úvod Matematika 8. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Matematika - opakování 5. ročník
Zaokrouhlování čísel na desítky a stovky
Velká písmena Český jazyk 6. ročník ZŠ
Naše vlast Prvouka – 3. ročník
Převody jednotek délky a obsahu Matematika – 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Zlomky – 5. ročník VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Prvouka – 2. ročník ZŠ „Rožmitál pod Třemšínem“
Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Česká republika 5. ročník
České země v době Přemyslovců 4. ročník
Zaokrouhlování – 5. ročník
Matematika – Pamětné dělení 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Dělení se zbytkem 5. ročník
Urči autora Český jazyk 6. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Anotace Žáci se prostřednictvím prezentace seznamují s vynálezy v 2.pol. 19.století Autor Mgr. Lenka Cílková Datum vytvoření březen 2012 Ročník V. Vzdělávací.
Tovární výroba a stroje v 19. století
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
19. století opakování.
Anotace: Seznámení se s obdobím 2. poloviny 19. století
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Bouřlivý rok 1848.
Jednotky hmotnosti 5. ročník
Národní obrození 5. ročník
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
REVOLUČNÍ ROK 1848 DUM - 15.
Dualismus.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
STROJE OVLÁDLY ŽIVOT 2. pol. 19. stol.
Transkript prezentace:

České země v 2. polovině 19. století 5. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST České země v 2. polovině 19. století 5. ročník

Revoluční rok 1848 Doba osvícenství – šířily se nové myšlenky - lidé jsou si rovni, urození a bohatí nesmí o všem rozhodovat sami osvícenci volali po ústavě - zákon, který by zaručoval stejná práva a svobody všem občanům.

Čechy - nespokojenost s vládou Habsburků Požadavky Čechů: Stejná práva pro všechny občany Zrušení roboty Zrušení cenzury, svobodu tisku Zrovnoprávnění češtiny s němčinou Vlastní český sněm Hofburg – sídlo Habsburků

Červnová revoluce v Praze v Praze vypukla revoluce v červnu, přes noc vyrostly barikády a vytvořily se oddíly – národní gardy, začal nerovný boj. Na jedné straně dobře vycvičení a vyzbrojení vojáci na druhé straně občanští dobrovolníci (studenti, dělníci, řemeslníci…) po 6 dnech došlo k porážce revolucionářů povstalci byli buď zabiti nebo zatčeni a odsouzeni do vězení

Mnoho povstalců uvězněno na hradě Špilberk = „vězení národů“ Bylo zde celkem 60 kobek. V nich byli odsouzení trvale přikováni k zadní stěně řetězem těžkým více než 10 kg . Ten byl spojen s okovy nohou o váze 3,5 kg, které byly u některých vězňů doplněny tyčí zabraňující „v běhání a poskakování". Rozsudek některých zločinců uváděl i další zostřené způsoby přikování, např. dalším řetězem ke kruhu u pasu či u krku. Délka řetězů umožňovala odsouzenci položit se na dřevěnou podlahu a dosáhnout si k ústům. Vězeňská strava u těchto odsouzených se skládala pouze z misky vody a krajíce chleba denně, v nemoci doplněná o trochu kysaného zelí. Nejnižší prostory zůstávaly v naprosté tmě a nebylo možné je ani vytápět.

Změny po roce 1848 Zrušení poddanství (roboty) Rakousko se stává policejním státem – neomezená moc císaře – František Josef I. (vládl 68 let). V celé říši zaveden policejní dozor se sledováním podezřelých osob. (K. H. Borovský) Vydána ústava – nesplnila požadavky českého národa a byla brzy zrušena. František Josef I.

Karel Havlíček Borovský český politik, novinář a spisovatel. nejvíce pronásledovaný vlastenec ve svých článcích vystupoval proti císaři a Rakousku Zatčen a odvezen do vyhnanství – Rakouské Alpy - Brixen (3 roky) po návratu umírá Rodný dům v Borové Hrob na Olšanech

Kulturní a společenský život po roce 1848 Božena Němcová Česká spisovatelka a vlastenka (bojovala za zrovnoprávnění žen) Pohádky Tři zlaté vlasy, O dvanácti měsíčcích nebo Dlouhý, Široký a Bystrozraký … Velký vypravěčský talent – zdůrazňovala morální hodnoty na prostých lidech Nejznámější dílo – Babička (vzpomínky na dětství)

Ilustrace z knihy Babička Sousoší v Ratibořicích Staré Bělidlo – muzeum B. Němcové

Karel Jaromír Erben Český básník, prozaik, archivář, jazykovědec, historik, sběratel lidové tvorby Psal pohádky - Pták Ohnivák a liška Ryška , Zlatovláska, Rozum a štěstí… Nejslavnější dílo – Kytice – sbírka balad

Jan Neruda Alois Jirásek Nejznámější dílo – Povídky malostranské – vzpomínky na dětství a mládí prožité na Malé Straně Autor řady historických románů: Staré pověsti české Z Čech až na konec světa F. L. Věk

Stroje ovládly život (2. polovina 19. století) Průmysl začala ovládat strojová velkovýroba v továrnách České země se staly střediskem průmyslové výroby v Rakousku. Rozvíjí se hlavně: strojírenský průmysl textilní průmysl potravinářský průmysl V této době byly založeny např: Škodovy závody v Plzni Automobilka v Mladé Boleslavi – Laurin a Klement Automobilka v Kopřivnici – 1. automobil Präsident Vítkovické železárny v Ostravě Poldi Kladno Prazdroj Plzeň

Präsident (prezident) – první automobil R – U vyrobený v Kopřivnici v roce 1897 a poháněný benzínovým motorem.

Škodovy závody v Plzni založil E. Škoda Škodovy závody v Plzni založil E. Škoda. Z malé továrny vybudoval největší zbrojovku v R-U.

Poldi Kladno - hutě Plzeňský Prazdroj Automobilka v Kopřivnici

Nástup elektřiny Pára je nahrazena elektřinou (vynález turbíny) Elektrotechnik František Křižík – vynálezce obloukové lampy (předchůdce žárovky) První elektrifikovaná železnice (Tábor – Bechyně) 1. elektrická dráha (z Letné do Stromovky)

Doprava Výstavba železnic – rozvoj průmyslu, přeprava zboží a osob za prací Stavba železnic, mostů, tunelů a silnic

Sokol Tělovýchovný spolek (1862) – měl přispět k rozvoji zdraví a tělesné zdatnosti českého národa Heslo - „V zdravém těle zdravý duch.“ Ve městech i na vesnicích se budovaly budovy s tělocvičnami - sokolovny Zakladatelé Miroslav Tyrš a Jindřich Fügner

Vznik Rakouska - Uherska V roce 1867 se Maďaři vymohli na habsburské vládě rozdělení Rakouska na dvě časti: Rakousko – Uhersko.

České země v 2. polovině 19. století – vlastivěda 5. ročník ZŠ Použitý software: držitel licence – ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p. Tř. Windows XP Professional PowerPoint Vlastivěda – M. Bloudková a kol. – SPN Vlastivěda – I. Stříbrná – Nová škola Vlastivěda – M. Hronek – Prodos Obrazy ze starších českých dějin – J.Harna a kol. – Alter Obrázky z internetu Autor: Mgr. Iva Hořejší ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p. Tř. (www.zsrozmital.cz)