Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Kvinta, I.G, 1.SOŠ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název Generativní orgány rostlin – Plody Předmět, ročník
Advertisements

EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.17 Anotace: Prezentace seznamuje s dělením plodů podle oplodí a druhy plodů. Vzdělávací oblast: Plody a semena Autor: Ing. Jiří.
Plody Přírodopis VY_32_INOVACE_179, 9. sada, Př3 ANOTACE
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Digitalizace výuky Příjemce
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Prezentace slouží k výkladu a procvičení látky o plodech
Anatomie II a morfologie rostlin
Opylení a oplození rostlin
Rozmnožování rostlin Opylení
Generativní orgány rostlin
Plody Mgr. Helena Roubalová
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Kvinta, I.G, 1.SOŠ
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
PLOD.
Vybrané čeledi dvouděložných rostlin I.
Krytosemenné rostliny
Sada fotografií na poznávání č.9 Dvouděložné rostliny Autor: Mgr. Lenka KořínkováUrčení: Kvinta, I.G, 1.SOŠ Gymnázium a Střední odborná škola pedagogická,
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Plod Bohumil Bareš.
Obecná botanika Semena a plody.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
VY_32_INOVACE_411, 21. sada, Přírodověda
Plody stromů a keřů Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.34
r. dvouděložné, růžotvaré, bobotvaré, plod, souplodí nažek
BYLINY A KEŘE LESA 2.
Plod (fructus).
• mnohobun. rozmnožovací útvar krytosemenných
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Sada fotografií na poznávání č.5 Jednoděložné rostliny Autor: Mgr. Lenka KořínkováUrčení: Kvinta, I.G, 1.SOŠ Gymnázium a Střední odborná škola pedagogická,
Sada fotografií na poznávání č.11 Stromy a keře
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
14.1 Květ, plod, semena plody květy semena
Morfologie rostlin – plod
Plod (fructus; fruit; Frucht)
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Plody.
Plod (fructus) Morfologie rostlin.
VEGETATIVNÍ KOŘEN STONEK LIST GENERATIVNÍ KVĚT SEMENO PLOD
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
KRYTOSEMENNÉ ROSTLINY (Magnoliophyta)
PLODY.
SEMENA A PLODY.
STAVBA TĚLA ROSTLIN KLÍČOVÁ SLOVA: ORGÁN, ORGÁNOVÁ SOUSTAVA, KOŘEN (HLAVNÍ, VEDLEJŠÍ, SVAZČITÉ), STONEK (STÉBLO, LODYHA, STVOL), LIST (JEDNODUCHÝ, SLOŽENÝ,
Podzimní plody.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Matoušek Libor. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Rostlinné orgány – V. část – plod Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/12 Šablona:
Rostliny.
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Opakování – vegetativní a generativní orgány rostlin Číslo vzdělávacího materiálu:
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Semena a plody Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název školy:Základní škola, Hradec Králové Milady Horákové 258 Autor:Mgr. Lukáš Dubrovský Název: VY_32_INOVACE_19_15B_Plody Téma: Přírodopis pro 7. ročník.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Plod. Plodenství. Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
SUBTROPICKÉ A TROPICKÉ OVOCE
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Pohlavní orgány Plody - rozmnožování
Název prezentace (DUMu): Semeno. Plod.
STAVBA TĚLA ROSTLIN KLÍČOVÁ SLOVA: KOŘEN (HLAVNÍ, VEDLEJŠÍ, SVAZČITÉ), STONEK (STÉBLO, LODYHA, STVOL), LIST (JEDNODUCHÝ, SLOŽENÝ, ŘAPÍK, ČEPEL), KVĚT (TYČINKA.
zpracovaný v rámci projektu
STAVBA TĚLA ROSTLIN KLÍČOVÁ SLOVA: ORGÁN, ORGÁNOVÁ SOUSTAVA, KOŘEN (HLAVNÍ, VEDLEJŠÍ, SVAZČITÉ), STONEK (STÉBLO, LODYHA, STVOL), LIST (JEDNODUCHÝ, SLOŽENÝ,
BOTANIKA.
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
generativní rostlinné orgány
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Období: září – prosinec 2011
Transkript prezentace:

Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Kvinta, I.G, 1.SOŠ Plod Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Kvinta, I.G, 1.SOŠ Gymnázium a Střední odborná škola pedagogická, Čáslav, Masarykova 248 Moderní biologie reg. č.: CZ.1.07/1.1.32/02.0048 TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY

Plod rozmnožovací orgán krytosemenných rostlin dozrávají v něm semena – zajišťuje jim výživu a ochranu napomáhá i rozšiřování semen vyvíjí se na nadzemních částech rostlin geokarpie – květní stonek se skloní – plod dozrává v zemi – podzemnice olejná

Plod plod pravý – na vzniku se podílí buď jen pestík, nebo jeho část (semeník) plod nepravý – na vzniku se podílí i další části květu (květní lůžko, květní obaly) např. malvice

Plod semeník se mění v plod stěna semeníku se mění v oplodí (perikarp) oplodí (perikarp) má obvykle tři vrstvy: exokarp – vnější vrstva, blanitá, zbarvená mezokarp – střední vrstva, dužnatá endokarp – vnitřní vrstva, blanitá nebo sklerenchymatická

Plody podle typu oplodí se plody dělí na: suché – oplodí je kožovité nebo tvrdé sklerenchymatické, dělí se na pukavé, nepukavé, poltivé dužnaté – dužnaté oplodí má většinou všechny 3 vrstvy (pokožka, dužnatá vrstva, blanitá nebo sklerenchymatická vnitřní vrstva)

Suché plody - pukavé jedno- i víceplodolistové, většinou vícesemenné, zralé se otevírají: měchýřek – z jediného plodolistu, vícesemenný (blatouch) lusk – z jediného plodolistu, vícesemenný (hrách) šešule a šešulka – ze dvou plodolistů, vícesemenný, semena jsou na rámečku s blanitou přepážkou (hořčice, penízek) tobolka – z více plodolistů, vícesemenný (šeřík)

Suché plody - nepukavé jedno- i víceplodolistové, většinou jednosemenné, oddělují se od rostliny jako celek oříšek – z více plodolistů, jednosemenný (habr) nažka – z jednoho nebo více plodolistů, většinou jednosemenná (slunečnice), oplodí má často létací zařízení nebo zařízení k zachycení v srsti zvířat obilka – ze dvou plodolistů, jednosemenný (lipnicovité)

Suché plody - poltivé dvou až víceplodolistové, vícesemenné, zralé se rozpadají na jednosemenné díly struk – nejčastěji z dvouplodolistového semeníku, ve zralosti se příčně rozpadá na jednosemenné dílky(ohnice) dvounažka – z dvouplodolistového semeníku, ve zralosti se rozpadá na jednosemenné dílky (miříkovité) tvrdka – z dvouplodolistového semeníku, ve zralosti se rozpadá na čtyři jednosemenné dílky(hluchavkovité)

Dužnaté plody peckovice – z jedno- nebo dvouplodolistového semeníku, nejčastěji jedno semeno uzavřené v pecce vnitřní sklerenchymatická pecka obsahující jedno semeno střední dužnatá vrstva vnější blanitá vrstva 1

vnitřní dužnatá vrstva Dužnaté plody bobule – z jednoho či více plodolistů, většinou mnohosemenný, není vyvinut endokarp vnější vrstva vnitřní dužnatá vrstva semena 2

Dužnaté plody malvice – nepravý plod, na vzniku se podílí zdužnatělá češule, víceplodolistový, vícesemenný, blanitý endokarp (jádřinec) vnější vrstva střední dužnatá vrstva vnitřní sklerenchymatická vrstva - jádřinec 3

Zvláštní typy plodů vysychavá peckovice – oplodí kožovitě vysychá u mandloně a nepravé peckovice ořešáku, u kokosovníku se rozpadá na vlákna vysychavá bobule – dužnina při zrání vysychá a plod je částečně dutý – paprika hesperidium – bobule u citrusů, na povrchu je žlutá vrstva (flavedo), pod ní bílá vrstva (albedo), dužnina je rozdělena přepážkami (diafragma)

Souplodí a plodenství souplodí - vzniká z 1 květu souplodí peckoviček (maliník, ostružiník), souplodí nažek na zdužnatělém květním lůžku (jahodník), souplodí nažek uzavřených ve zdužnatělé češuli (růže – šípky) plodenství - vzniká z květenství plodenství volné – plody se vyvíjejí odděleně (hrozen bobulí u vinné révy), sykonium fíkovníku smokvoně (nažky uvnitř hruškovitého útvaru stonkového původu), srostlé plodenství – plody zčásti nebo úplně srůstají oplodím(ananasovník)

Hospodářský význam plodů potrava (ovoce, zelenina, olej - olivovník) koření (kmín, paprika, pepř, vanilka) průmyslová surovina – vlákna z oplodí kokosovníku výroba léčiv - mák

Použitá literatura Kincl, L.; Kincl, M.; Jakrlová, J.: Biologie rostlin. Praha, Fortuna 1993. Kubát, K. a kol.: Botanika. Praha, Scientia 1998. Hančová, H.; Vlková, M.: Biologie I. v kostce. Praha, Fragment 2007. Jelínek, J.; Zicháček, V.: Biologie pro gymnázia. Olomouc, Nakladatelství Olomouc 1998. Bumerl, J. a kol.: Biologie 1 pro střední odborné školy. Praha, SPN 1997. Větvička, V.: Stromy. Praha, Aventinum 2004. Průša, D. a kol.: Chráněné rostliny České a Slovenské republiky. Brno, Computer Press, 2005. Rosypal, S. a kol.: Nový přehled biologie. Praha, Scientia 2003. Benešová, M. a kol.: Odmaturuj z biologie. Brno, Didaktis 2003.

Fotografie Fotografie č. 1 – 3 – autorka Kateřina Žáková, zakova@gymcaslav.cz