VY_32_INOVACE_7A4 FINANČNÍ MATEMATIKA RODINNÝ ROZPOČET
1) Sestavte rozpočet domácnosti manželů Šetřivých, znáte-li jejich měsíční výpis z účtu: Firma s.r.o. 16 200 Kč mzda pana Šetřivého Základní škola 12 800 Kč mzda paní Šetřivé trvalý příkaz -7 600 Kč splátka hypotéky -4 000 Kč spoření na spořící účet -2 000 Kč penzijní fond -2 500 Kč voda, elektřina, plyn -1 000 Kč telefon Skofin a.s. -5 200 Kč leasing auta transakce platební kartou -1 500 Kč benzín nájemné za pronájem bytu 8 000 Kč výběr z bankomatu -5 000 Kč na provoz domácnosti poplatky za vedení účtu -300 Kč a) Měsíční příjmy rodiny jsou: b) Měsíční výdaje rodiny jsou: c) Rozhodněte, zda je rozpočet přebytkový, vyrovnaný nebo deficitní:
2) Sestavte rozpočet domácnosti Petry a Pavla Spořivých, znáte-li jejich příjmy a výdaje: mzda pana Spořivého 17 500 Kč nájemné 8 000 Kč splátka půjčky 1 300 Kč rodičovský příspěvek 7 600 Kč penzijní připojištění 1 000 Kč provoz auta 2 000 Kč jídlo 7 000 Kč oblečení zábava telefon 1 200 Kč dárky 700 Kč Měsíční příjmy rodiny jsou: Měsíční výdaje rodiny jsou: Rozhodněte, zda je rozpočet přebytkový, vyrovnaný nebo deficitní: Spořiví chtějí zrekonstruovat starou koupelnu. Celková rekonstrukce by stála 75 000 Kč. Mohou si rekonstrukci dovolit? Proveďte diskuzi, na kterých výdajích by mohli ušetřit? (např. vyhledejte na internetu aktuální ceníky jednotlivých mobilních operátorů a vyberte cenově nejvýhodnější)
3) a) Sestavte si vlastní měsíční rozpočet v závislosti na výši vašeho kapesného a vašich měsíčních výdajích. b) Kolik korun za měsíc vám zbude (ušetříte)? c) Za jak dlouho byste ušetřili na nový telefon za 2 500 Kč? Zvažte, na kterých výdajích byste mohli ušetřit, abyste si telefon mohli koupit dříve.
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, 551 23 Jaroměř Projekt: Škola v digitálním světě aneb Uchop svoji šanci Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0210 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_7A4 Jméno autora: Mgr. Monika Kalfusová Název práce: Finanční matematika Předmět: Matematika Ročník: Kvarta Časová dotace: 25 minut Vzdělávací cíl: naučit žáky orientovat se v rozpočtu domácnosti naučit žáky určit, zda je rozpočet přebytkový nebo deficitní a v takovém případě se jej pokusit upravit vhodně zvolenými úsporami naučit žáky sestavit svůj osobní a rodinný rozpočet Inovace: využití ICT, mezipředmětové vztahy Pomůcky: informace o příjmech a výdajích, internet Poznámka: vytvořeno 10.2.2012