Možnosti regenerace in vitro – zdroje explantátů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozmnožování rostlin.
Advertisements

Růst a vývoj rostlin Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Růst a vývoj rostlin.
PODMÍNKY PĚSTOVÁNÍ KULTUR IN VITRO
Regulátory rostlinného růstu
MORFOLOGIE CÉVNATÝCH ROSTLIN - Kořen
Interakce 2,4-D a etylénu v růstu tabákové BY-2 suspenze
Metodika přípravy medií obecně 1/ Příprava zásobních roztoků RR (1mg - 1  mol - 1 ml) makroelementy (10x) - kromě Ca mikroelementy (100x), příp. 2x ředit.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Organogeneze, somatická embryogeneze
Orgány vyšších semenných rostlin
Studijní materiál. Vypracovala: Kateřina Jenáčková
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.15 Anotace: Prezentace popisuje stavbu těla, vývoj kořene a stonku. Vzdělávací oblast: Krytosemenné rostliny, stavba těla, kořen,
STONEK.
Cytokininy Cytokininy odvozeny od cytokinesis
Zpracovali: Eva Machynková, Standa Dryják
M1: LESNICKÁ BOTANIKA SEMENNÉ ROSTLINY - charakteristika

Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Suspenzní kultury.
Geneticky modifikované rostliny Úroda z Frankensteinovy zahrádky? 1. část Jaroslav Petr kabinet
(Vypracováno dle projektu č. 124/2007 z grantu FRVŠ.)
Rostliny.
Rozmnožování.
Kolchicin - dihaploidizace
Giberelíny.
Problémy spojené s kultivací in vitro
Název Vegetativní orgány rostlin - Kořen Předmět, ročník
Somatická embryogeneze
Jiří Kec,Pavel Matoušek
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Šlechtitelství.
Orgánové kultury.
Solanum verrucosum Protoplasty normální rostlina z protoplastu - tabák
 Snaha o získání kultivací rostlinných explantátů in vitro
Aplikace průtokové cytometrie ve šlechtění rostlin
Množení rostlin Ozdravování rostlinného materiálu
ROZMNOŽOVÁNÍ ROSTLIN Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Kultury rostlinných explantátů
rostlinné orgány složeny z vyskytují se u rozdělení: vegetativní
8. SEMENO osemení (testa) se tvoří z obou integumentů, případně jen z jednoho – vnitřního (Berberidaceae) nebo vnějšího (Malvaceae); bývá nepropustné.
podříše: MNOHOBUNĚČNÍ (Metazoa)
Rostlinné explantáty Charakteristika problematiky, historie
Architektura rostlin 2 základní pojmy
Stavba rostlinného těla Stonek
Prof. Ing. Jan Vašák, CSc. Katedra rostlinné výroby ČZU v Praze 17. října 2006.
1 Název práce: Šlechtitelský program lesních dřevin Zpracovali: Tauchman, Bače.
VEGETATIVNÍ KOŘEN STONEK LIST GENERATIVNÍ KVĚT SEMENO PLOD
Buněčné terapie a tkáňové inženýrství
VYUŽITÍ EXPLANTÁTOVÝCH KULTUR
Architektura rostlin 11 nadzemní vegetativní diaspory
Otázky k přednášce 1. 1.Jaké jsou charakteristické vlastnosti rostlin na rozdíl od živočišných organismů na úrovni buňky, pletiva a celého organismu? Jaký.
 Teplota  Světlo  Vlhkost  Složení plynné fáze  Složení médií  Aseptická kultivace  Ošetření mateřských rostlin  Typ explantátu SLOŽENÍ.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Základy anatomie rostlin 1. díl (kořen – stonek)
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_17 Název materiáluŠlechtitelství.
Metody tvorby genetické variability Hybridizace, mutageneze, polyploidie, haploidie, somaklonální variabilita, transgenoze,
Prosím, vypněte mobilní telefony. Systematika Botanika a CITES Ing. Zuzana Balounová, PhD.
Tvorba odrůd rostlin samosprašných
Techniky explantátových kultur Katedra botaniky: garant a vyučující
STONEK ROSTLINY.
Selekční systémy II – šlechtění samosprašných rostlin
Vegetativní množení hrnkovek
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Šlechtění vegetativně množených rostlin
Tvorba genetické variability mutagenezí
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Dolní Benešov, přísp. organ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
AUTOR: Mgr. Václava Horniková
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Kultury rostlin in vitro
Krytosemenné rostliny
Transkript prezentace:

Možnosti regenerace in vitro – zdroje explantátů Gamety (androgeneze, gynogeneze) Embrya (embryokultury x embryogeneze) Semena (kalusové kultury z endospermu nebo megagametofytu) Embryogeneze na zygotických embryích Klíční rostliny (dělohy, hypokotyl, listy, kořeny) Meristémy (apikální, axilární) Diferencované orgány dospělých rostlin (listy, kořeny, lodyhy – nody)

postup regenerace in vitro orgánové kultury Společné pro in vitro kultury 1/ izolace explantátu (primární kultura) 2/ proliferace, multiplikace (pasážování) 3/ rhizogeneze 4/ aklimace

EXPLANTÁTY Z KLÍČNÍ ROSTLINY epikotyl děloha hypokotyl Kmín (Krens,2003)

Organogeneze přímá nepřímá KALUS

Kalus - dediferencované pletivo ránový obrana organismu neorganogenní (neembryogenní) produkce metabolitů, studium organogenní (prýtykořeny) selekce, mikropropagace embryogenní (somatické embryo SE rostlinka) selekce, mikropropagace (nebezpečí vzniku chimér)

Kalus regenerovaný na hypokotylu hrachu

Přímá organogeneze - (nižší riziko mutací) : rychlé namnožení nových odrůd (podstatné zvýšení množitelského koeficientu, urychlení šlechtitelského procesu) (brambory klasicky 1: 5 -10, mikropropagace 1: 500000) vzdálená křížení šlechtitelsky cenné mutace množení těžko množitelných kultur (rododendrony apod.), cenných jedinců, vzácných druhů

Přímá organogeneze Adventivní meristémy diferenciují na listech, lodyhách nebo částech květu

Kmín (Krens,2003)

Nepřímá organogeneze - využití: selekce využití přirozené somaklonální variability selekční tlak mutageneze (transgenoze)

Organogeneze Ch. rubrum (Flores, 2004)

Nepřímá organogeneze na segmentech hypokotylu cukrové řepy (Jacq et al, 1992) 1/ indukce kalusu (a,c, d) 2/ regenerace prýtů (e) AUX:CK 3) zakořenění (f) bez RR nebo s IBA 4) aklimace (g)

Jak můžeme ovlivnit způsob regenerace

somatická embryogeneze CK: AUX v indukci procesů diferenciace a dediferenciace koncentrace cytokininu auxinu tvorba kořenů na řízcích tvorba buněčné suspenze somatická embryogeneze iniciace tvorby kalusu indukce adventivních pupenů proliferace prýtů

Způsoby hodnocení a dokumentace kultur

Počet kontaminovaných/ rostoucích/nerostoucích kultur (1. Týden) * V určitém časovém odstupu (pasáž) Počet kontaminovaných/ rostoucích/nerostoucích kultur (1. Týden) Měření přírůstku prýtů, kořenů, kalusu (*) vážení - nárůst hmotnosti (*) počítání regenerovaných prýtů (koeficient množení), buněk (*) hodnocení životnosti (*) mitotický index (*)

A to je pro dnešek konec teorie Máte k tomu nějaké dotazy?