Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p. o Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0052 Číslo sady 27 Číslo DUM 3.2._27_01 Předmět Odborné kreslení Tematický okruh Techniky kresby a malby - Základní výtvarné pojmy Název materiálu Autor Zuzana Koděrová Datum tvorby 18. 8. 2013 Ročník ARR 1 Anotace Žáci jsou v prezentaci seznámeni s technikami kresby a malby, s odborným názvoslovím předmětu Odborné kreslení Metodický pokyn: prezentace, výklad s pracovními listy A, B pro žáky cílová skupina žáků: 16 – 19 let Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Koděrová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).“ ©c.zuk
©c.zuk Odborné kreslení
Základní výtvarné pojmy ©c.zuk Techniky kresby a malby Základní výtvarné pojmy
Základní výtvarné pojmy ©c.zuk Základní výtvarné pojmy Archiv autora Nástroj vnímání viditelného světa je oko Je to zrakový orgán Zrakem vnímáme světlo Světlo umožňuje rozlišovat tvary a barvy ©c.zuk Výtvarné prostředky 1. Bod – linie – čára – tvar 2. Světlo a stín – modelace 3. Barva – tinta – název pro zrakový vjem kvality Archiv autora: „c.zuk“, ©c.zuk ©c.zuk
Linie vymezuje tvar u obrazu v ploše, u sochy v prostoru ©c.zuk vyjadřuje pohyb samotná linie je kresba světlo a stín i linie (čáry a stínování) vytváří kresbu Archiv autora: ©c.zuk
Světlo a stín jsou prostředky modelace vytváří pocit iluze objemu Kresba křídou na látku ©c.zuk Světlo a stín jsou prostředky modelace vytváří pocit iluze objemu v ploše obrazu u trojrozměrných předmětů modeluje objem Archiv autora: „c.zuk“ ©c.zuk
Barva Spektrální a hmotná vytváří malbu prostředek malby působí na naše city je abstraktní pojem kvality Archiv autora ©c.zuk
Archiv autora 1. Spektrální světelný paprsek slunce se při průchodu skleněným hranolem rozloží na sedm barev 2. Hmotná vzniká rozemletím barevných materiálů – pigmentů (barviv) a) přírodní barviva – hlinky, dřevěné uhlí, sušené organické látky b) umělá – vyrobená chemickou cestou, například z ropy ©c.zuk
Kompozice záměrné uspořádání jednotlivých složek díla do jednotného celku Uspořádání výtvarných prvků – ( v obrazech v ploše) Archiv autora: „c.zuk“ základní druhy kompozice podle výtvarných prvků: 1. Lineární – pomocí čar – linií 2. Světelná (vzdušná) – pomocí odstínů (valérů) 3. Barevná – pomocí barvy Archiv autora: „c.zuk“ ©c.zuk
1. Kompozice lineární 2. Kompozice barevná 3. Kompozice světelná je základem obrazu jednoduše naznačuje základ obrazu vypadá jako geometrická konstrukce ideální kompozice je zlatý řez (poměry v obraze) ©c.zuk Archiv autora 2. Kompozice barevná ©c.zuk rozvrh barevných tónů (= valérů) v ploše obrazu může vytvořit iluzi prostoru používali ji zejména impresionisté 3. Kompozice světelná rozvrh barevných skvrn v obraze Archiv autora ©c.zuk
Perspektiva 1. Lineární HORIZONT HORIZONT Linie se sbíhají Archiv autora 1. Lineární Linie se sbíhají do jednoho bodu na horizontu (například cesta v krajině, nebo kolejnice…) © c.zuk ©c.zuk
2. Barevná Teplé barvy vystupují, chladné ustupují (barvy krajiny) Spodní části – první plán 2) střední části horizontálního pásu – druhý plán 3) Obloha čili horizontální pás při horní části obrazu – třetí plán Archiv autora ©c.zuk ©c.zuk
3. Světelná(vzdušná) Předměty v přírodě v dálce ztrácejí na sytosti barvy, tvary na zřetelnosti. (hory modrají a šednou, tvary splývají. Archiv autora Archiv autora ©c.zuk ©c.zuk ©c.zuk
Proporce Vzájemný poměr velikostí např. náramkové hodinky se jeví malé na nočním stolku, ale velké vedle prstýnku. Vzájemný poměr velikostí Archiv autora Pařez se zdá větší, než ve skutečnosti je. ©c.zuk ©c.zuk
Plocha a prostor Plocha: má 2 rozměry: Prostor: má 3 rozměry: výšku, šířku Prostor: má 3 rozměry: výšku, šířku, hloubku Archiv autora: c.zuk ©c.zuk ©c.zuk
Dojem (iluzi) třetího rozměru v ploše vytváříme perspektivou. USA, Arkansas, city Rogers – malba stěn obchodu Natural Cook ©c.zuk Dojem (iluzi) třetího rozměru v ploše vytváříme perspektivou. ©c.zuk Archiv autora: c.zuk ©c.zuk
Malířská perspektiva Hloubka s horizontem Zobrazení perspektivy výrazných detailů, v dálce téměř nejasné Hloubka s horizontem Archiv autora Archiv autora ©c.zuk ©c.zuk
Pracovní list Úkol A Úkol B Podle předlohy postupuj takto: Na formát čtvrtky A3 překresli motiv fotografie tužkou Stínuj barevně pastelkami (můžeš použít k liniím i tuš, pera, konturovací pera apod. Můžeš kombinovat barvy pastelek podle sebe, míchat je svým stylem, kreativitou. Úkol B Podle předlohy vytvoř akvarel (můžeš použít vodové barvy, pokud nemáš k dispozici akvarelové pastelky či barvy). Maluj na Formát A3 Do svého ztvárnění dej i svou kreativitu. ©c.zuk
Úkol A předloha ©c.zuk Archiv autora ©c.zuk
Úkol B předloha ©c.zuk Archiv autora ©c.zuk
Použitá literatura [1] PLOCHÝ, Emanuel, Dr. Encyklopedie českého výtvarného umění: Academia Praha 1975 [2] archiv autora, KODĚROVÁ, Zuzana. : fotografie: galerie ©c.zuk 2000-2014 Autorem fotografií, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Koděrová. Autor (Zuzana Koděrová) souhlasí s jejich zveřejněním na Metodickém portálu. ©c.zuk ©c.zuk