Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody 420 397 11 P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0580 Č.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
BOTANIKA ORGANELY ROSTLINNÝCH BUNĚK
Advertisements

Rostlinná buňka Josef Převor (Oktáva).
Prokaryotická a eukaryotická
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
BUŇKA JAKO ZÁKLAD VŠEHO ŽIVÉHO
BUŇKA 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
EUKARYOTA.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Název Rostlinná buňka Předmět, ročník Biologie, 1. ročník
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
BUNĚČNÉ SOUSTAVY EUKARYOTNÍHO TYPU
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_10.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
EUKARYOTICKÁ BUŇKA Velikost – v mikrometrech (10–100, i větší)
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_02.
Biologie E
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Buňka.
Základy přírodních věd
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Tamara Komárová, Kristýna Hajíčková
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_09.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Srovnání prokaryotických a eukaryotických buněk
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_03.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_08.
Buňka - cellula Olga Bürgerová.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Název TKÁNĚ Předmět, ročník Biologie, 3. ročník Tematická oblast
EUKARYOTA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_KUB_06.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
VY_32_INOVACE_03-01 Živočišná buňka
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Aktivita č.4: Biologie pod mikroskopem
BUNĚČNÉ SOUSTAVY EUKARYOTNÍHO TYPU
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_04.
BUŇKA.
BUNĚČNÁ STAVBA ŽIVÝCH ORGANISMŮ
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Semiautonomní organely a cytoskelet
Stavba lidského těla.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Plastidy.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Eukaryotická buňka I. Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/2 Šablona: III/2 Inovace.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Hana Turoňová Název materiálu: VY_32_INOVACE_05_BUŇKA.
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů.
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
BUŇKA – základ všech živých organismů
VY_32_INOVACE_07_Rostlinná buňka
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: GENETIKA Téma: BUŇKA
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Živočišná Buňka.
Název materiálu: VY_32_INOVACE_06_BUŇKA 3_P1-2
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Bi1BK_ZNP2 Živá a neživá příroda II Buněčná stavba živých organismů
Botanika Rostlinná Buňka.
Transkript prezentace:

Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č í slo DUM: VY_32_INOVACE_KUB_20 Tematick á oblast: Biologie T é ma: Eukaryotická buňka 2 Anotace:Prezentace slouží k výkladu nové látky o stavbě buňky. Cílová skupinaŽáci školy Autor:Mgr. Josef Kub Datum vytvořen í :

2) Eukaryotická buňka

Lyzozómy kulovité váčky ohraničené biomembránou kulovité váčky ohraničené biomembránou vznikají odškrcením z endoplazmatického retikula, nebo z Golgiho komplexu vznikají odškrcením z endoplazmatického retikula, nebo z Golgiho komplexu obsahují hydrolázy (druh enzymů) → hydrolyzují sacharidy, lipidy, bílkoviny, nukleové kyseliny, atd. obsahují hydrolázy (druh enzymů) → hydrolyzují sacharidy, lipidy, bílkoviny, nukleové kyseliny, atd. při porušení biomembrány váčku → rychle zničena celá buňka! při porušení biomembrány váčku → rychle zničena celá buňka!

Funkce lyzozómu: Funkce lyzozómu: –uskutečňují nitrobuněčné trávení –připravují substráty pro zpracování mitochondriemi –při vypuzení obsahu mimo buňku – trávení okolní tkáně (u osteoklastů) –likviduje poškozené nitrobuněčné struktury Rozlišujeme: Rozlišujeme: primární lyzozóm → sekundární lyzozóm → reziduální tělísko

Mitochondrie v buňce jsou jich tisíce (nejsou např. v erytrocytech savců) v buňce jsou jich tisíce (nejsou např. v erytrocytech savců) na povrchu mají dvě biomembrány – ta vnitřní vytváří neúplné přepážky (kristy), trubice (tubuly) apod. na povrchu mají dvě biomembrány – ta vnitřní vytváří neúplné přepážky (kristy), trubice (tubuly) apod. uvnitř matrix s mnoha enzymy uvnitř matrix s mnoha enzymy

Funkce mitochondrií: Funkce mitochondrií: –oxidují a fosforylují základní živiny → → získaná energie ukládána v podobě ATP, … velikost 0,1 – 10 μm velikost 0,1 – 10 μm vznikají dělením jako buňky (obsahují kruhovitou DNA a ribozómy) vznikají dělením jako buňky (obsahují kruhovitou DNA a ribozómy)

Plastidy jsou u rostlinných buněk jsou u rostlinných buněk na povrchu mají dvě biomembrány – ta vnitřní vytváří složité struktury – tylakoidy (v chloroplastech vyšších rostlin se seskupují v grana) na povrchu mají dvě biomembrány – ta vnitřní vytváří složité struktury – tylakoidy (v chloroplastech vyšších rostlin se seskupují v grana) vznikají dělením jako buňky (obsahují kruhovitou DNA a ribozómy) vznikají dělením jako buňky (obsahují kruhovitou DNA a ribozómy)

Druhy plastidů: Druhy plastidů: a) Leukoplasty –bezbarvé (v kořenech, oddencích, zásobních pletivech…) –obsahují škrob (amyloplasty), tuky, bílkoviny –funkce zásobní –fotosynteticky neaktivní (vlivem světla zelenají)

b) Chromoplasty obsahují karotenoidní barviva – způsobují žluté zbarvení květu narcisu, oranžové zbarvení kořenu mrkve, atd. (funkce ekologická) obsahují karotenoidní barviva – způsobují žluté zbarvení květu narcisu, oranžové zbarvení kořenu mrkve, atd. (funkce ekologická) mohou vznikat z chloroplastů rozkladem chlorofylu (žloutnutí listů) mohou vznikat z chloroplastů rozkladem chlorofylu (žloutnutí listů) fotosynteticky neaktivní fotosynteticky neaktivní

c) Chloroplasty –zelené - v membráně tylakoidů obsahují zelené barvivo chlorofyl a a b (vyšší rostliny), ale i karotenoidní barviva –uvnitř matrix s mnoha enzymy –uskutečňují fotosyntézu:   světelná fáze - na tylakoidech   temnostní fáze - uvnitř chloroplastů

d) Rodoplasty červené - u červených řas (ruduch) červené - u červených řas (ruduch) obsahují chlorofyl d, obsahují chlorofyl d, červené barvivo – fykoerytrin, a modré barvivo – fykokyan jsou fotosynteticky aktivní jsou fotosynteticky aktivní

e) Feoplasty hnědé - u hnědých řas hnědé - u hnědých řas obsahují barvivo chlorofyl c a fukoxantin obsahují barvivo chlorofyl c a fukoxantin jsou fotosynteticky aktivní jsou fotosynteticky aktivní

Cytoskelet tvořen sítí mikrotubulů, mikrofilamentů, intermediárních filamentů uvnitř cytoplazmy tvořen sítí mikrotubulů, mikrofilamentů, intermediárních filamentů uvnitř cytoplazmy upíná se na bílkoviny cytoplazmatické membrány a na vnitřní struktury buňky upíná se na bílkoviny cytoplazmatické membrány a na vnitřní struktury buňky podle momentální potřeby rychle přestavován podle momentální potřeby rychle přestavován

Funkce cytoskeletu: Funkce cytoskeletu: –tvoří vnitřní kostru –zajišťuje pohyb buňky a vnitrobuněčný transport látek –udržuje i mění polohu buněčných struktur

Řasinky vláknité výběžky sloužící k pohybu (např. hlenu v dýchacích cestách, vajíčka ve vejcovodech) vláknité výběžky sloužící k pohybu (např. hlenu v dýchacích cestách, vajíčka ve vejcovodech) ohraničeny biomembránou ohraničeny biomembránou v ose dva mikrotubuly končící pod povrchem buňky v bazální destičce v ose dva mikrotubuly končící pod povrchem buňky v bazální destičce na obvodu devět dvojic mikrotubulů končících hlouběji v bazálním tělísku (stavebně i funkčně shodné s centriolou) na obvodu devět dvojic mikrotubulů končících hlouběji v bazálním tělísku (stavebně i funkčně shodné s centriolou)

pohyb řasinek je kývavý: pohyb řasinek je kývavý: –mikrotubuly jednotlivých dvojic se posouvají proti sobě - podobný mechanismus jako při svalovém stahu

Bičíky struktura podobná řasinkám struktura podobná řasinkám vyvíjí tažnou nebo tlačnou sílu vyvíjí tažnou nebo tlačnou sílu zpravidla jeden zpravidla jeden kývavý nebo točivý pohyb kývavý nebo točivý pohyb

Centriola tvořena dvěma kolmými strukturami - každá složena z devíti vzájemně propojených trojic mikrotubulů tvořena dvěma kolmými strukturami - každá složena z devíti vzájemně propojených trojic mikrotubulů na obvodu má dva věnce satelitů na obvodu má dva věnce satelitů jen výjimečně chybí (např. v buňkách vyšších rostlin) jen výjimečně chybí (např. v buňkách vyšších rostlin) nachází se poblíž jádra nachází se poblíž jádra

kolem centrioly je oblast sklovité cytoplazmy tvořící spolu s centriolou centrozóm → před dělením jádra vznikne druhý → každý k opačnému pólu buňky → kolem obou vznikají mikrotubuly - astrosféra → z ní i mikrotubuly dělicího vřeténka kolem centrioly je oblast sklovité cytoplazmy tvořící spolu s centriolou centrozóm → před dělením jádra vznikne druhý → každý k opačnému pólu buňky → kolem obou vznikají mikrotubuly - astrosféra → z ní i mikrotubuly dělicího vřeténka

Použité zdroje: ROMANOVSKÝ, Alexej a kol. Obecná biologie. Praha: SPN, 1988, ISBN / /13. JELÍNEK, Jan; ZICHÁČEK, Vladimír. Biologie pro gymnázia. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2006, ISBN ODSTRČIL, Jaroslav. Biologie. Brno: Institut pro vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1998, ISBN