VY_32_INOVACE_A Úvod do petrologie - HORNINY AUTOR : Mgr. Iveta Bartošová VYTVOŘENO : leden 2012 STRUČNÁ ANOTACE : Zápis vyučovací hodiny Časová náročnost : 1 vyučovací hodina v součinnosti elektronickou verzí učebnice FRAUS Přírodopis 9 Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
HORNINY
věda petrologie neústrojné, různorodé přírodniny směs několika minerálů
například: žula = křemen + živec + slída (biotit)
čedič = augit + sodnovápenaté živce (plagioklas)
VÝJIMKA = horniny tvořené pouze jedním minerálem vápenec CaCO 3, křemenec SiO 2
DĚLENÍ PODLE VZNIKU 1. VYVŘELÉ(magmatické) tuhnutím magmatu = hmota, která tvoří zemský plášť, obsahuje křemičitany a oxidy
2.USAZENÉ(sedimentární) vznikají sedimentací úlomků hornin hlavně na mořském dně tvoří vrstvy => souvrství podloží – starší usazeniny nadloží – mladé usazeniny tloušťka vrstvy = mocnost
3. PŘEMĚNĚNÉ(metamorfované) způsobuje zvýšená teplota a tlak z původních vyvřelých, usazených nebo jinak již přeměněných hornin
h&tbnid=ygKUt2y9RCZ3LM:&imgrefurl= l= %252520Hlbinn%2525C3%2525A9%252520vyvret%2525C3%2525A9%252520horniny_html_14a0c706.png&w=800&h=556&ei=vpQdT_nX FMKI4gTL4piEDQ&zoom=1&iact=hc&vpx=349&vpy=318&dur=207&hovh=187&hovw=269&tx=116&ty=134&sig= &sqi=2&page=2&tbnh=147&tbnw=201&ndsp=24&ved=1t:429,r:13,s:18 h&tbnid=ygKUt2y9RCZ3LM:&imgrefurl= l= %252520Hlbinn%2525C3%2525A9%252520vyvret%2525C3%2525A9%252520horniny_html_14a0c706.png&w=800&h=556&ei=vpQdT_nX FMKI4gTL4piEDQ&zoom=1&iact=hc&vpx=349&vpy=318&dur=207&hovh=187&hovw=269&tx=116&ty=134&sig= &sqi=2&page=2&tbnh=147&tbnw=201&ndsp=24&ved=1t:429,r:13,s:18 h&tbnid=zU1qenMyn- 9K6M:&imgrefurl= tp://vyuka.zsjarose.cz/data/swic/lessons/977.jpg&w=421&h=316&ei=oZMdT6_fJ4WE4gSWop3eDQ&zoom=1&iact=hc&vpx=368&vpy =279&dur=1851&hovh=194&hovw=259&tx=169&ty=108&sig= &sqi=2&page=1&tbnh=133&tbnw=177&start=0 &ndsp=18&ved=1t:429,r:7,s:0 h&tbnid=zU1qenMyn- 9K6M:&imgrefurl= tp://vyuka.zsjarose.cz/data/swic/lessons/977.jpg&w=421&h=316&ei=oZMdT6_fJ4WE4gSWop3eDQ&zoom=1&iact=hc&vpx=368&vpy =279&dur=1851&hovh=194&hovw=259&tx=169&ty=108&sig= &sqi=2&page=1&tbnh=133&tbnw=177&start=0 &ndsp=18&ved=1t:429,r:7,s:0 T0CqQwARCtKvM:&imgrefurl= g/wikipedia/commons/thumb/3/34/PlagioclaseFeldsparUSGOV.jpg/220px- PlagioclaseFeldsparUSGOV.jpg&w=220&h=203&ei=4pIdT9rGEoKI4gTzyqDHDQ&zoom=1&iact=hc&vpx=208&vpy=171&dur=31&hovh =162&hovw=176&tx=100&ty=76&sig= &sqi=2&page=1&tbnh=145&tbnw=151&start=0&ndsp=18&ved=1t:429,r: 0,s:0 T0CqQwARCtKvM:&imgrefurl= g/wikipedia/commons/thumb/3/34/PlagioclaseFeldsparUSGOV.jpg/220px- PlagioclaseFeldsparUSGOV.jpg&w=220&h=203&ei=4pIdT9rGEoKI4gTzyqDHDQ&zoom=1&iact=hc&vpx=208&vpy=171&dur=31&hovh =162&hovw=176&tx=100&ty=76&sig= &sqi=2&page=1&tbnh=145&tbnw=151&start=0&ndsp=18&ved=1t:429,r: 0,s:0 bnid=tzSn-3vjwU-rYM:&imgrefurl= OSP7M&imgurl= pEdT- axM_PO4QTK1_TWDQ&zoom=1&iact=hc&vpx=389&vpy=154&dur=4172&hovh=194&hovw=259&tx=160&ty=126&sig= &sqi=2&page=1&tbnh=144&tbnw=188&start=0&ndsp=18&ved=1t:429,r:1,s:0 bnid=tzSn-3vjwU-rYM:&imgrefurl= OSP7M&imgurl= pEdT- axM_PO4QTK1_TWDQ&zoom=1&iact=hc&vpx=389&vpy=154&dur=4172&hovh=194&hovw=259&tx=160&ty=126&sig= &sqi=2&page=1&tbnh=144&tbnw=188&start=0&ndsp=18&ved=1t:429,r:1,s:0 s4gOhTdvktM:&imgrefurl= dia/commons/thumb/b/be/Quartzite_2_jpg.jpg/220px- Quartzite_2_jpg.jpg&w=220&h=188&ei=dZIdT4LVCfLZ4QT4wtGTDQ&zoom=1&iact=hc&vpx=226&vpy=177&dur=194&hovh=150&hov w=176&tx=90&ty=86&sig= &page=1&tbnh=146&tbnw=175&start=0&ndsp=16&ved=1t:429,r:0,s:0 s4gOhTdvktM:&imgrefurl= dia/commons/thumb/b/be/Quartzite_2_jpg.jpg/220px- Quartzite_2_jpg.jpg&w=220&h=188&ei=dZIdT4LVCfLZ4QT4wtGTDQ&zoom=1&iact=hc&vpx=226&vpy=177&dur=194&hovh=150&hov w=176&tx=90&ty=86&sig= &page=1&tbnh=146&tbnw=175&start=0&ndsp=16&ved=1t:429,r:0,s:0