KOLONIZACE A VZNIK MĚST

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace NA LOUCE Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP.
Advertisements

Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Číslo v digitálním archivu školy
Rozvitý středověk Život na venkově
I odpady označené č. 7 Je-li jeden kontejner, dáváme sklo bez ohledu na barvu. Vratné zálohované sklo vracejte zpět do obchodu.
Pohyb litosferických desek II.
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_Zem8_13 Sada DUMZeměpis 8 PředmětZeměpis Název materiálu Státy jižní Evropy Anotace V prezentaci žák určuje.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín POBALTSKÉ REPUBLIKY 1.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Číslo v digitálním archivu školy
Vznik měst a jejich význam
Autor: Mgr. Helena Nováková
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Autor: Mgr. Kamila Dědáková Zpracováno: Ročník (obor) tercie, sexta, 2. A K/81, K/41, Gymnázium Tematická oblast Regionální geografie.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Příroda kolem nás Není –li uvedeno jinak, je tento.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Registrační číslo projektu:
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Život po třicetileté válce
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Zdroj obrazového materiálu www. images.google.com
Určeno pro 5. ročník ZŠ Člověk a jeho svět – Lidé a čas – Novější dějiny ČR – Národní obrození VY_32_INOVACE_150 duben 2011Mgr. Hana Patschová.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Středověká města Města = místa příhodná k obchodování, podnikání, usídlení - v Čechách a na Moravě byla zakládána od 13. století - vznikala na - křižovatkách.
Člověk a jeho svět – Místo, kde žijeme – Sousední státy ČR
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Stručná anotace : Prezentace slouží k výkladu a procvičení učiva tématu Západ USA tématu Západ USA Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Individualizace.
Základní škola a mateřská škola T.G.Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Petr Machala. fungování státu, politických systémů, mocenských a vládních institucí vztahy nadřazenosti a podřízenosti politické chování lidí moc a autorita.
Registrační číslo projektu:
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Spolková republika Německo
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Elektronická učebnice - I
Počítání s mocninami – I.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Poznávání listnatých a jehličnatých stromů
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:zeměpis Ročník:9. ročník Klíčová slova:Česká republika, Český Krumlov,
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Archaické období Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
POROVNÁVÁNÍ A ZAOKROUHLOVÁNÍ ČÍSEL
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace GEOMETRICKÉ TVARY Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:zeměpis Ročník:9. ročník Klíčová slova:Česká republika, Holašovice,
Norsko, Švédsko III2-Z7-III-11
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Zdroj obrazového materiálu www. images.google.com
Druhá mocnina Tento digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není-li uvedeno jinak, je tento materiál.
Savci pro 5. ročník ZŠ Člověk a jeho svět – Rozmanitost přírody – Třídění živočichů Mgr. Hana Patschová duben 2011 VY_52_INOVACE_19.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
ZÁKLADNÍ GEOMETRICKÉ TVARY
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_Zem8_11 Sada DUMZeměpis 8 PředmětZeměpis Název materiáluPoznej evropské město _1 Anotace Žák má v průběhu.
Člověk a jeho svět – Rozmanitost přírody – Živočichové na jaře
Zápis čísla v desítkové soustavě
Rostliny kvetoucí na jaře
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace ČÍSELNÁ OSA 0-20 Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Třetí mocnina Tento digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není-li uvedeno jinak, je tento materiál.
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace GEOMETRICKÉ TVARY Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře.
Název školy: Základní škola Městec Králové
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

KOLONIZACE A VZNIK MĚST Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován Mgr. Martinou Perutkovou KOLONIZACE A VZNIK MĚST

KOLONIZACE A VZNIK MĚST 11. až 12. století

Kolonizace: vnitřní a vnější

Co je to kolonizace? Proč proběhla? kolonizací nazýváme proces osídlování neobydlených nebo málo obydlených oblastí, především pohraničí. Proč proběhla? potřeba osídlení pohraničí panovník si zavazoval družiníky přidělováním pozemků nový zdroj financí pro panovníka

Kolonizace vnitřní: Kolonizace vnější: panovník se snaží osídlit pohraničí přesunem obyvatel z vnitrozemí zároveň jsou v rámci země přesunovány problémové skupiny Kolonizace vnější: sousední Německo bylo relativně přelidněné s nedostatkem úrodné půdy naopak nedostatek obyvatel u nás vedl panovníka k tomu, že k nám zval cizince, aby osídlili neobydlené oblasti

Důsledek kolonizace: vznik vesnic vznik měst http://www.andrew.cmu.edu/user/rtgray/ems1/assignment3/cosmeston.bmp vznik vesnic vznik měst http://nd04.jxs.cz/914/185/be677eca30_72409782_o2.jpg Město upevňovalo pozici panovníka, šlechty, či církve v dané oblasti.

Kde města a vesnice vznikala ? http://www.chytrepleteni.cz/Anglie04/P6180017.JPG Křižovatka cest http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/15/Griffen_Stift_Stifterwirt_Loggiaturm_46.jpg/800px-Griffen_Stift_Stifterwirt_Loggiaturm_46.jpg Středověký brod přes řeku S roztomilou cedulkou: Pokud nevidíte sloupky, vyznačující brod, raději to objeďte po silnici.

Vesnice měly zpravidla dvojí podobu: radiální lineární http://prostor-ad.cz/dejiny/roman/mesta/obr11.gif 1. Uspořádání do kruhu ( radiálně ) kolem návsi: http://media0.zegetv.jex.cz/images/media0:497a3cc0d665f.jpg/VesniceDvoryOutl.JPG

Řadové uspořádání podél důležitých obchodních cest – lineární. 2. http://www.pobecvi.cz/image.php?nid=5571&oid=817935&width=240&height=159 Řadové uspořádání podél důležitých obchodních cest – lineární. http://www.pamatkyaprirodakarlovarska.cz/wp-content/uploads/2010/10/Tocov-Totzau-13.jpg

Města vznikala dvěma způsoby: přeměnou ze starších trhových osad (křižovatky cest, brody, podhradí ) 2. na zelené louce 1. přeměnou ze starších trhových osad – zpravidla zděděny křivolaké, nepravidelné ulice ( např. Olomouc, Uherské Hradiště, … ) Šternberk http://www.krausova.estranky.cz/img/picture/6/kresba-centrum.jpg

Na „zelené louce“ – postavena dle plánu - pravidelné ulice (např. České Budějovice, Polička, … ) http://forum.valka.cz/files/poli_ka_1_316.jpg Polička

Děkuji Vám za pozornost A doufám, že jste si alespoň něco zapamatovali .