Vytvořil: Petrásek Jan Letecká válka 1939-1945 Luftwaffe Vytvořil: Petrásek Jan
Německé vzdušné síly Založeny roku 1910 Otcem leteckých sil 2. světové války byl Hermann Göring Název: Luftwaffe (z německého Luft - vzduch a Waffe - zbraň) Vpravo odznak příslušníka Luftwaffe
Dělení vzdušných sil Stíhací: denní – Bf109, Me 267, Fw 190 noční – Bf110, Ju 87, Ju 88 Bombardovací: denní – He111, Fw 200, Ju 88 noční –stejné stroje jako denní Průzkumné: Fw 189, Do 215, He 46 Taranové: komando Elbe na stojích Bf109 Dopravní: Ju 352, Me 321, Si 204 Sebevražedné rakety: Fi 103 (Japonská obdoba byl stroj Okka)
Hodnosti Luftwaffe
Srovnání nejpoužívanějších letadel němců a spojenců Bf109 (G-6) Supermarine Spitfire Rozpětí : 11,23 m Délka: 9,54 m Hmotnost: 3450 kg Rychlost:646 km/h Výkon motoru: 1178 kW Zbraně: 2x kanon 20mm, 4x kulomet 7,7mm Vyšší obratnost v nižších výškách (do 3000 m) Rozpětí : 9,924 m Délka: 9,02 m Hmotnost: 3148 kg Rychlost: 640 km/h Výkon motoru: 1084,8 kW Zbraně: 2x kulomet 13mm, 3x kanon 30mm, 200kg bomba, 2x 21 raket, 2x kanon 20mm ( červeně zvýrazněné rozdíly proti standartu)
Foto dokumentace stíhacích letounů Messerschmitt Bf 109 F Supermarine Spitfire MK2 (nejrozšířenější)
Boeing B-17 Flying Fortress Bombardéry - srovnání He111 Boeing B-17 Flying Fortress Rozpětí: 22,6 m Délka: 16,6 m Hmotnost: 12 030 kg Rychlost: 400 km/h Výkon motoru:2x 986 kW Zbraně: 7x kulomet 7,92mm, 1x kanon 20mm, 2x kulomet 14mm, 2500 kg pum Výkon motory: 4x 895 kW Výzbroj: 5 800 kg pum (s využitím vnějších závěsníků), 10-13 kulometů 12,7 mm, 1 kulomet ráže 7,62 mm Rozpětí křídel: 31,63 m Délka: 22,78 m Vzletová hmotnost: 32 660 kg Maximální rychlost: 462 km/h
Fotodokumentace Bombardéry 1 Heinkel He111 Boeing B-17 Flying Fortress
Srovnání nejvýkonnějších bombardérů Horten Ho 229 B-24 Liberator Rozpětí: 16,8 m Délka: 7,4 m Hmotnost: 8100 kg Rychlost: 977 km/h Motor: 2× proudový motor 8,7 kN Zbraně: 2x kanon 30mm, 1000kg pum, 48 neřízených raket Rozpětí: 33,52 m Délka: 20,47 m Hmotnost: 29 484 kg Rychlost: 467 km/h Výkon motoru: 895 kW Zbraně:10x kulomet 12,7mm, 3629 kg pum
Fotodokumentace bombardéry 2 Horten Ho 229 B-24 Liberator
Messerschmitt Bf 110 C-4 Rozpětí: 16,3 m Délka: 12,30 m Hmotnost: 6700 kg Rychlost: 600 km/h Výkon motoru: 809 kW Zbraně: 2x kanon 20mm, 4x kulomet 7,92mm, 1x obratný kulomet 7,92 mm Výkonný palubní radar Kníže II ve strojích nasazovaných jako noční stíhačky
Messerschmitt Me 262 Rozpětí: 12,51 m Délka: 10,58 m Hmotnost: 7060 kg Rychlost: 870 km/h Výkon motoru: 2x 8,7 kN Zbraně:4x kanon 50 mm, 2x 250 kg pum, 24x raketa 55mm
Messerschmitt Me 163 Rozpětí: 9,33 m Délka: 5,70 m Hmotnost: 4310 kg Rychlost: 960 km/h Motor: 1× raketový motor Walter HWK 109-509 A-2 17 kN Zbraně: 2x kanon 30mm
Stíhací esa Viz od kusu prkna a plátna k letadlu 2 systémy na západní frontě Počítány i podílné sestřely a těžká poškození za body, za které byla ocenění, ale ne titul stíhacího esa Stíhacím esům se nepočítalo poškození či podíl na sestřelu na rozdíl od spojenců Nejvýznamnějším esem byl Erich Hartmann
Bodové hodnocení západní fronty čin Počet motorů Počet bodů zničení 1 2 3 4 poškození 3 nebo 4 Sestřelení poškozeného 1/2
Nejvýznamnější němečtí stíhači (s více jak 200 sestřely)
Třídy železného kříže
Některá z es
Některá z es
Sestřely bombardérů německých es na západní frontě
Hlášení o sestřelu a k tomu připojené bojové hlášení (94. vítězství A Hlášení o sestřelu a k tomu připojené bojové hlášení (94. vítězství A.Galanda)
Významná piloti Adolf Galland – generál stíhačů- spolu se Steinhofem vymyslel čtyřprstou formaci M. Steinhof - velitel západní fronty Marseille - nejúspěšnější stíhač v africkém tažení, idol žen Werner Möldres – zakladatel mnoha stíhacích strategií působící na východní frontě (navržen na generála stíhačů), osobní vzor letců Wolfgang Flack – šťastný sokol – jeden z nejlepších pilotů, zakladatel nočního stíhání
Noční stíhání Zakladatel Wolfgang Flack (1940) Pevné základny v Německu a Nizozemsku Na východní frontě jedna eskadra sídlící ve vlaku Největší byla Flakem vedená NJG-1 Létalo se na strojích Bf110 a Ju87 Letadla vybavena palubními radary Operace řízené ze 3 radarových stanovišť Noční stíhání, k tomu niky nedojde! Göring 1939
Východní fronta Považována za lehké bojiště, z počátku se tak z leteckého pohledu i jevila Piloti dosahují nejvyššího počtu sestřelů Největším problémem je zima, zamrzávání motorů a paliva Neznalost zimní nafty dvouplošné ruské stroje létajících ve výškách korun stromů a také těžce pancéřované Il-2, či MiG 3 (stíhač) Neustálé žádosti o podporu pozemních jednotek, bránících vyplnění úloh letectva
Bitva o Británii Hlavní problém je nedostateční dolet Bf109 Nejpevnější soupeři byli Čechoslováci a Poláci Vlastní Angličané nepodávali takové výkony, o čemž svědčí jak malé počty sestřelů i kousek, který popsal A.Galad, jak naprostý nováček při prvním bojovém letu nad kanál sestřelil Britského generála stíhačů jako svůj 1. sestřel
Bitva o Británii Další velký problém byl s vedením války, kdy z velitelství přichází velké množství, jak od Hitlera tak od Göringa, kontrarozkazů Bitva bila ztracena myšlenkou na ,,2. kolo“ bitvy Nedostatečný počet boje schopných letadel a pilotů (aby mohlo dojít ke střídání a snížila se únava) byl další problém
Letka expertů Sestavením byl pověřen A.Galand (1945) Sestává se z největších es odvolaných ze svých funkcí Létá na Me 262 Vznikla k obraně Německa Největší ztrátou byla těžká havárie, kterou na štěstí, ač s pobytem v nemocnici do pololetí roku 1947, přežil M.Steinhof Letka bojuje naposledy 2.5.1945 Její zřízení vyšlo na prázdno, přišla příliš pozdě, a zdržel i boj o letadla s bombardovacím letectvem, než aby něco zmohla
Konec Připravil: Petrásek Jan Datum vytvoření: 3.11.2009 Učitel: David Mikoláš Zdroj: Německá stíhací esa od R.F.Tolivera a T.J.Constabla z nakladatelství Naše vojsko Messerschmitt Bf 109 z edice ,,Bojové legendy“ , nakladatelství Wasut www.palba.cz http://cs.wikipedia.org/wiki/Messerschmitt_Bf_109