Téma: Nepřímá úměrnost Vytvořila: Mgr. Martina Bašová VY_32_Inovace/2_097
Anotace: Prezentace vysvětluje nepřímou úměru na příkladech ze života. Příklady k procvičení. Jazyk: Český jazyk Očekávaný výstup: Pomocí nepřímé úměry řeší jednoduché slovní úlohy, příklady. Speciální vzdělávací potřeby: Žádné. Klíčová slova: nepřímá úměrnost, úvaha, slovní úloha, příklad Druh učebního materiálu: DUM - Prezentace doplněná výkladem Cílová skupina: Žák Typická věková skupina: let (7. ročník)
Jára uvažuje: Když jeden zedník udělá podlahy za 20 dní, tak 20 zedníků udělá podlahu za 1 den. (To by bylo možné, kdyby všichni zedníci pracovali stejně rychle, měli dostatečný prostor na práci, stejné nářadí, … tichá úmluva) Úvaha: Čím více zedníků bude pracovat, tím kratší dobu jim bude práce trvat. Veličiny: počet zedníků – počet dní Mezi těmito veličinami je vztah nepřímé úměrnosti.
Nepřímá úměrnost – vztah dvou veličin Kolikrát se zvětší jedna veličina, tolikrát se zmenší druhá veličina, která na ní závisí. Kolikrát se zmenší jedna veličina, tolikrát se zvětší druhá veličina, která na ní závisí.
Počítej zpaměti a doplňuj podle vzoru: 4 zedníci postavili základy domu … za 10 dní 2 zedníci postaví stejné základy … za dní 6 bagrů provedlo výkop … za 6 dnů 2 bagry by udělaly stejný výkop … za dnů 2 krát méně zedníků 2krát delší doba 3krát méně bagrů 3krát více času 20 18
Počítej zpaměti a doplňuj podle vzoru: 10 strojů vyrobí 600 výrobků … za 3 dny 5 strojů vyrobí 600 výrobků … za dnů 7 aut odvezlo zboží … za 12 dnů 21 aut by odvezlo zboží … za dnů 2 krát méně strojů 2krát delší doba 3krát více aut 3krát méně času 6 4
Doplň věty tak, aby se jednalo o nepřímou úměrnost: Čím více lidí bude sklízet jablka, tím méně... Čím více truhlářů bude kuchyň vyrábět, tolikrát méně... Čím více výrobků prodáme, tolikrát méně... Čím více budeme nakupovat, tolikrát méně... Čím více lidí bude chodit do práce, tolikrát méně … Vytvářej další úvahy na nepřímou úměrnost!
Použité zdroje: Vlastní