SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obsah Předškolní vzdělávání a přijímání dětí k předškolnímu vzdělávání (zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném.
Advertisements

Uzavírání veřejnoprávních smluv
PRACOVNÍ PRÁVO ZÁKONÍK PRÁCE Zákon č. 262/2006 Sb., účinný od
Dozor Dozor nad výkonem samostatné působnosti obce krajský úřad MV
Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů Krajský úřad Zlínského kraje odbor.
Vedení správního řízení
Novela ZÁKONA č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů PhDr.
Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení
Žaloby a petity v občanském soudním řízení
Nástroje územního plánování
Právo pro podnikatele II
Správa EKO daní celními orgány
Finanční soudnictví Mgr. Michal Kozieł.
Občanské soudní řízení II.
Správní dokumenty - žádost, rozhodnutí, odvolání
Martina Kotrčová, Martina Rychlíková, Marie Tošovská 1. Ročník VSRR
Správní proces Katedra práva Řízení v prvním stupni - 3. přednáška
Právo pro podnikatele II
Správní řád č. 500/2004 Sb. Publikovaný právní úprava pro vedení správního řízení, platná od , jež zrušila stávající zákon č. 71/1967.
Správní právo procesní
Kontrola veřejné správy II.
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Žádost rozhodnutí odvolání
Řízení o přestupcích.
Právo na informace Tereza Danielisová,
Nadežda Oravcová Silvia Kozelková
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV - činnost a působnost - podnět Veřejnému ochránci práv - náležitosti - možnosti řešení.
Veřejnoprávní smlouvy, opatření obecné povahy
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
1 Soudní ochrana v oblasti správy věcí veřejných Jitka Bělohradová.
Přednáška Správní řízení 4 M. Horáková
Správní řízení J.Kožiak. Proces realizace veřejné správy Proces realizace veřejné správy –Upravuje postup správních orgánů při výkonu veřejné správy Předpis.
Přednáška Správní řízení 6 M. Horáková
Uzavírání veřejnoprávních smluv (zákon č. 500/2004 Sb., správní řád)
Správní proces Katedra práva Opravné prostředky – 5. přednáška
Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Krajský úřad Zlínského kraje Odbor právní a Krajský živnostenský.
Správní řízení M. Horáková Přednáška Správní řízení 5.
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/
Soudní ochrana práva veřejnosti na účast ve veřejné správě 28. dubna 2010.
Správní řízení Přednáška Správní řízení 6 M. Horáková.
Opravné a dozorčí prostředky ve správním řízení
Exekuce Výkon rozhodnutí.
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Správní řád -vybrané instituty
Účast veřejnosti ve správních řízeních a v dalších procesech ve veřejné správě.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 1 Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Ministerstva vnitra Principy dobré správní praxe v činnosti.
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
NÁLEŽITOSTI SPRÁVNÍHO ROZHODNUTÍ A ODVOLÁNÍ SEMINÁŘ NÁLEŽITOSTI SPRÁVNÍHO ROZHODNUTÍ A ODVOLÁNÍ SEMINÁŘ Ing. Eva Kotková, Bc. Eva Martinková, JUDr. Helena.
Správní řízení Vendula Povolná Ekologický právní servis Září 2007.
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ KÚ LK Ing. Eva Kotková.
1 Řešení rozporů při pořizování ÚPD Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP, Krajský.
Správní řízení ve věci oprávnění k poskytování zdravotních služeb
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV činnost a působnost
Správní právo procesní 3. část
Správní právo procesní 1. část
Zákon č. 255/2012 o kontrole (kontrolní řád)
Umisťování staveb.
Rozhodčí řízení Přednáška 10 VŠFS 2016.
Etické kodexy v Evropské unii
Zákon o svobodném přístupu k informacím II. část
Procesní prostředky regulace správního řízení
Správní právo procesní
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV činnost a působnost
Správní právo procesní
Vrchní vodoprávní dozor rok 2016
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Řádné opravné prostředky Doc. JUDr. H. Prášková, CSc.
Mimořádné opravné a dozorčí prostředky Doc. JUDr. H. Prášková, CSc.
Kácení dřevin rostoucích mimo les
Transkript prezentace:

SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty práva účastníků řízení nečinnost správního orgánu náležitosti odvolání přezkum rozhodnutí stížnost

práva účastníka řízení, jednání správního orgánu (§ 4 správního řádu) Veřejná správa je službou veřejnosti. Každý, kdo plní úkoly vyplývající z působnosti správního orgánu, má povinnost se k dotčeným osobám chovat zdvořile a podle možností jim vycházet vstříc. Správní orgán v souvislosti se svým úkonem poskytne dotčené osobě přiměřené poučení o jejích právech a povinnostech, je-li to vzhledem k povaze úkonu a osobním poměrům dotčené osoby potřebné.

práva účastníka řízení, jednání správního orgánu (§ 6 - 7 správního řádu) Správní orgán vyřizuje věci bez zbytečných průtahů. Správní orgán postupuje tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady, a dotčené osoby co možná nejméně zatěžuje. Podklady od dotčené osoby vyžaduje jen tehdy, stanoví-li tak právní předpis. Dotčené osoby mají při uplatňování svých procesních práv rovné postavení. Správní orgán postupuje vůči dotčeným osobám nestranně a vyžaduje od všech dotčených osob plnění jejich procesních povinností rovnou měrou

Úkony účastníků Nestanoví-li zákon jinak, jsou účastníci oprávněni navrhovat důkazy a činit jiné návrhy po celou dobu řízení až do vydání rozhodnutí; správní orgán může usnesením prohlásit, dokdy mohou účastníci činit své návrhy. Účastníci mají právo vyjádřit v řízení své stanovisko. Pokud o to požádají, poskytne jim správní orgán informace o řízení, nestanoví- li zákon jinak. Nestanoví-li zákon jinak, musí být účastníkům před vydáním rozhodnutí ve věci dána možnost vyjádřit se k podkladům rozhodnutí; to se netýká žadatele, pokud se jeho žádosti v plném rozsahu vyhovuje.

Lhůty pro rozhodnutí správního orgánu Primárně by měl správní orgán rozhodnout bezodkladně. Pokud nelze rozhodnutí vydat bezodkladně, je správní orgán povinen vydat rozhodnutí nejpozději do 30 dnů od zahájení řízení, k nimž se připočítává doba až 30 dnů, jestliže je zapotřebí nařídit ústní jednání nebo místní šetření, je-li třeba někoho předvolat, někoho nechat předvést nebo doručovat veřejnou vyhláškou osobám, jimž se prokazatelně nedaří doručovat, nebo jde-li o zvlášť složitý případ. Po dobu přerušení řízení lhůty pro rozhodnutí neběží.

Nečinnost správního orgánu Nevydá-li správní orgán rozhodnutí ve věci v zákonné lhůtě, nadřízený správní orgán učiní z moci úřední opatření proti nečinnosti, jakmile se o tom dozví. Po uplynutí lhůty pro rozhodnutí je oprávněn podat podnět nadřízenému orgánu i účastník řízení. Vyčerpá-li účastník řízení možnosti dle správního řádu, může se ochrany před nečinností domáhat žalobou v rámci správního soudnictví.

Odvolání proti rozhodnutí správního orgánu Odvolání musí obsahovat následující údaje: a) kdo je činí (jméno, příjmení, datum narození, trvalý pobyt, příp. jiná adresa pro doručování), b) které věci se týká, c) co se navrhuje, d) proti kterému rozhodnutí směřuje, e) v jakém rozsahu ho napadá, f) v čem je spatřován rozpor s právními předpisy nebo nesprávnost rozhodnutí nebo řízení, jež mu předcházelo. Proti rozhodnutí ústředního správního úřadu se podává tzv. rozklad.

místo podání odvolání, lhůta Odvolání se podává u správního orgánu, který napadené rozhodnutí vydal. Odvolací lhůta činí 15 dnů ode dne oznámení rozhodnutí, pokud zvláštní zákon nestanoví jinak (např. lhůty proti některým rozhodnutím dle zákona o pobytu cizinců). Počítání lhůt a další postup správního orgánu – viz Základy práva.

přezkumné řízení V přezkumném řízení správní orgány z moci úřední přezkoumávají pravomocná rozhodnutí v případě, kdy lze důvodně pochybovat o tom, že rozhodnutí je v souladu s právními předpisy. Podnět k provedení přezkumného řízení může podat i účastník řízení. Usnesení o zahájení přezkumného řízení lze vydat nejdéle do 2 měsíců ode dne, kdy se příslušný správní orgán o důvodu zahájení přezkumného řízení dozvěděl, nejpozději však do 1 roku od právní moci rozhodnutí ve věci.

stížnost Dotčené osoby mají právo obracet se na správní orgány se stížnostmi proti nevhodnému chování úředních osob nebo proti postupu správního orgánu, neposkytuje-li správní řád jiný prostředek ochrany. Stížnost lze podat písemně nebo ústně; je-li podána ústně stížnost, kterou nelze ihned vyřídit, sepíše o ní správní orgán písemný záznam. Stížnost musí být vyřízena do 60 dnů ode dne jejího doručení správnímu orgánu příslušnému k jejímu vyřízení. O vyřízení stížnosti musí být stěžovatel v této lhůtě vyrozuměn.

důvodná stížnost, další postup Byla-li stížnost shledána důvodnou nebo částečně důvodnou, je správní orgán povinen bezodkladně učinit nezbytná opatření k nápravě. O výsledku šetření a opatřeních přijatých k nápravě se učiní záznam do spisu; stěžovatel bude vyrozuměn jen tehdy, jestliže o to požádal. Má-li stěžovatel za to, že stížnost, kterou podal u příslušného správního orgánu, nebyla řádně vyřízena, může požádat nadřízený správní orgán, aby přešetřil způsob vyřízení stížnosti.