Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Zpracováno v rámci OP VK - EU peníze školám Jednička ve vzdělávání CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Matematický projekt II. – Hry s čísly Název sady DUMMatematické operace v oboru reálných čísel na 2. stupni ZŠ Číslo DUM VY_32_INOVACE_04_S2-17 Vzdělávací oblast Matematika a její aplikace Vzdělávací obor Matematika Ročník 6. Autor, datum vytvoření Mgr. Vítková Yweta, Doporučená ICT a pomůcky PC, dataprojektor, plátno
Anotace: DUM upevňuje a procvičuje základní početní operace s přirozenými čísly formou skupinové práce. Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Zpracováno v rámci OP VK - EU peníze školám Jednička ve vzdělávání CZ.1.07/1.4.00/ Doporučení pro pedagoga: DUM obsahuje 4 časově náročnější příklady pro skupinovou práci žáků. Každá skupina řeší příklady v určitém pořadí dané tabulkou. Zadání všech příkladů je vhodné nakopírovat pro každý tým, nebo je možné pracovat v centrech u počítače a řešení posílat vyučujícímu po každém časovém úseku. Celkem může každý tým získat 4 body – 1 bod za úplné a správné řešení. Průběžné získávání bodů vyučující zapisuje hned do tabulky a promítá žákům prostřednictvím dataprojektoru.
Skupinový kolotoč Pracujeme v týmech. Důležité je správné rozdělení úkolů v týmu, jde o rychlost a přesnost. Na každý úkol I. – IV. máte 10 minut. Chybné nebo nedopočítané příklady jsou hodnoceny 1 trestným bodem. Za správné řešení získáte 1 bod. Řešení každého příkladu pište na samostatný papír a odevzdej po uplynutí dané doby na stůl.
Postup střídání příkladů pro týmy Číslo týmu 1. kolo2. kolo3. kolo4. kolo 1I.IV.III.II. 2 I.IV.III. 3 II.I.IV. 4 III.II.I.
I. Zkouška počtářské nápaditosti Pomocí pěti pětek, mezi které vkládáš různá znaménka početních výkonů, vyjádři čísla: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 20, 50, 100. Též můžeš použít závorky.
II. Zkouška počtářské nápaditosti Mezi číslice vlož taková znaménka početních operací, aby byly splněny následující rovnosti. V některých rovnostech je třeba vyznačit závorkou přednosti početních výkonů = = = = = 5
III. a) Řeš slovní úlohy Básník žil 58 let. V 18. století žil o 30 let déle než v 19. století. Ve kterém roce se básník narodil a ve kterém roce zemřel?
III. b) Řeš slovní úlohy Dvě matky a dvě dcery jedly koláče. Každá snědla 1 hruškový koláč, 1 makový koláč a jeden tvarohový koláč. Dohromady však snědly jenom 9 koláčů. Jak je to možné?
III. c) Řeš slovní úlohy Nedaleko břehu kotví loď a z její paluby je spuštěn žebřík. Žebřík má 10 příček, které jsou od sebe vzdáleny 30 cm. Spodní příčka se dotýká hladiny. Za přílivu stoupá hladina o 15 cm za 1 hodinu. Za jak dlouho se bude hladina vody dotýkat třetí příčky od spodu?
IV. Příběhy s matematickým rozuzlením Lukáš se ptá strýce kolik mu je let. Strýc šibalsky odpovídá: „Je mi dvakrát tolik let, kolik je tvé sestřenici Karle.“ Lukáš: „A kolik je sestřenici Karle let?“ Strýc: „Třikrát méně než tvé tetě Alžbětě.“ Lukáš: „Kolik roků je tetě Alžbětě?“ Strýc: „Teta Alžběta je o 20 let starší než tvůj brat Jiří.“ Lukáš: „Kolik let je mému bratru Jiřímu?“ Strýc: „To by si měl vědět. Za rok mu bude 20 let.“ Lukáš: „Strýčku, hned ti řeknu, kolik je ti let.“
IV. Příběhy s matematickým rozuzlením Kolik let je strýci? Chceš-li vědět, kolik let je Lukášovi, je o tři roky mladší než Karla.
I. Řešení
II. Řešení
III. a) Řešení Básník žil v létech
III. b) Řeš slovní úlohy Jedly: babička, matka a dcera. (dvě matky, dvě dcery)
III. a) Řeš slovní úlohy Loď stoupá současně se stoupající vodou, proto voda u stejné lodi k třetí příčce nemůže vystoupit. (Loď by mohla začít klesat, jen když by se zvětšila její zátěž.)
IV. Řešení Karle je 13 let, Alžbětě je 39 let, Jiřímu je 19 let, strýci je 26 let a Lukášovi je 10 let.
ROSECKÁ, Zdena. Vyzkoušej svůj důvtip 6: příklady k cvičení úsudku a postřehu pro žáky 6. ročníku. Brno: Nová škola, 2000, 48 s. ISBN