Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Složitější funkce tangens a kotangens
Advertisements

F U N K C E III Funkce 20 Goniometrické funkce s absolutní hodnotou
Mgr. Vladimír Wasyliw - s využitím práce Mgr. Petra Šímy – SŠS Jihlava
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
GRAFY SLOŽENÝCH GONIOMETRICKÝCH FUNKCÍ
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Čihák Plzeň 2013, 2014 Funkce 18 Goniometrické funkce Složitější funkce sinus a kosinus.
Goniometrické funkce Mgr. Alena Tichá.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_SU_3_20.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_SU_3_18.
GONIOMETRICKÉ ROVNICE
CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Goniometrické funkce II.
Goniometrické funkce Kotangens Nutný doprovodný komentář učitele.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín
Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín
Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_159 Jméno autora: Mgr. Tomáš FULÍN Třída/ročník: PS2 / 2.ročník Datum vytvoření: Vzdělávací oblast:Matematika.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Racionální lomená funkce.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_SU_3_01.
Funkce a jejich vlastnosti
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Matematický milionář Foto: autor
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_SU_3_07.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
DEFINICE GONIOMETRICKÝCH FUNKCÍ
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen: Mgr. Danuše Chrastecká Matematika 2. ročník Lineární lomená funkce ChrM611 říjen 2013 Číslo klíčové.
Funkce a jejich vlastnosti
GRAFY SLOŽENÝCH GONIOMETRICKÝCH FUNKCÍ
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
Matematika Parabola.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Goniometrické funkce v pravoúhlém trojúhelníku
Vztahy mezi goniometrickými funkcemi
Matematický milionář Foto: autor
VY_32_INOVACE_64.
Funkce a jejich vlastnosti
Transkript prezentace:

Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/34.0420 Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín název materiálu:   Goniometrické funkce Autor: Mgr. Břetislav Macek Rok vydání: 2014 Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn z prostředků projektu OP VK. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá Autorskému zákonu. Materiál je publikován pod licencí Creative Commons – Uveďte autora - Neužívejte komerčně - Nezasahujte do díla 3.0 Česko.

Goniometrické funkce

Osnova pojem funkce goniometrické funkce grafy a vlastnosti jednotlivých funkcí posouvaní grafů goniometrických funkcí příklady na procvičení včetně řešení

Funkce je předpis, který každému x z nějaké množiny D (definiční obor) přiřazuje „právě jedno“ reálné číslo y z množiny H (obor hodnot) o funkci mluvíme také jako o tzv. zobrazení např. R  R zobrazení z množiny R do množiny R

Goniometrické funkce v matematice pracujeme krom jiných funkcí i s funkcemi goniometrickými a těmi jsou: funkce sinus zkráceně sin funkce cosinus cos funkce tangens tg funkce cotangens cotg

Grafy a vlastnosti funkce sinus nazýváme: sinusoida lichá funkce – souměrná podle středu D(f) = R ; H(f) = < -1; 1> perioda – 2π (nebo 360o) zde začíná růst H(f) a zde opět roste, tedy po 2π D(f)

Grafy a vlastnosti funkce cosinus nazýváme: cosinusoida sudá funkce – souměrná podle osy D(f) = R ; H(f) = < -1; 1> perioda – 2π (nebo 360o)

Grafy a vlastnosti funkce tangens nazýváme: tangentoida lichá funkce – souměrná podle středu D(f) = R – { π/2 . (2k +1); k Z} ; H(f) = R perioda – π (nebo180o) asymptoty v těchto hodnota není definována zde začíná růst a zde opět roste, tedy po π 1 -1 D(f) H(f)

Grafy a vlastnosti funkce cotangens nazýváme: cotangentoida lichá funkce – souměrná podle středu D(f) = R – { π . (2k +1); k Z} ; H(f) = R perioda – π (nebo180o)

Ukázkové příklady - posouvání grafu Př. Sestrojte graf dané funkce pomocí posunutí: f: y = sin 2x původní funkce sinus nabývá pro: 0o = 0; 90o = 1; 180o = 0; 270o = -1; 360o = 0 nová funkce bude nabývat: 2*0o = 0o = 0; 2*45o = 90o = 1; 2*90o = 180o = 0; 2*135o = 270o = -1; 2*180o = 360o = 0 Graf změní periodu z 360o na 180o .

Ukázkové příklady - posouvání grafu Př. Sestrojte graf dané funkce pomocí posunutí: f: y = cos (x - ) původní funkce cosinus nabývá pro: 0o = 1; 90o = 0; 180o = -1; 270o = 0; 360o = 1 nová funkce vznikne tak, že ji celou posuneme dle osy x o (90o) směrem doprava. Tedy pro: 0o = 0; 90o = 1; 180o = 0; 270o = -1; 360o = 0 Graf se tedy pouze posune o 90o směrem doprava. (když by v závorce bylo +  doleva)

Ukázkové příklady - posouvání grafu Př. Sestrojte graf dané funkce pomocí posunutí: f: y = cos x - 1 původní funkce cosinus nabývá pro: 0o = 1; 90o = 0; 180o = -1; 270o = 0; 360o = 1 nová funkce vznikne tak, že ji celou posuneme dle osy y o 1 směrem dolů a v y = -1 vznikne nová osa x´. Graf se tedy pouze posune o 1 směrem dolů. (když by na konci bylo +  nahoru)

Ukázkové příklady - posouvání grafu Př. Sestrojte graf dané funkce pomocí posunutí: f: y = |tgx| původní funkce tangens nabývá pro: 0o = 0; 90o = nedef.; 180o = 0; 270o = nedef.; 360o = 0 nová funkce vznikne tak, že tu část ,původní funkce tangens, která je pod osou x souměrně podle osy x překreslíme nad osu x . Tedy vše, co je pod osou x se nám objeví nad osou x.

Příklady na procvičení př. 1: Sestrojte graf funkce f: y = cos x pomocí posouvání. Řešení př. 2: Sestrojte graf funkce f: y = sin (x + ) pomocí posouvání. př. 3: Sestrojte graf funkce f: y = cos x + 0,5 pomocí posouvání. př. 4: Sestrojte graf funkce f: y = |sin x| pomocí posouvání. přeskočit

Řešení příkladu č.1: Sestrojte graf funkce f: y = cos x pomocí posouvání. původní funkce cosinus nabývá pro: 0o = 1; 90o = 0; 180o = -1; 270o = 0; 360o = 1 nová funkce bude nabývat: 0,5*0o = 0o = 1; 0,5*90o = 45o = ; 0,5*180o = 90o = 0; 0,5*270o = 135o = ; 0,5*360o = 180o = -1 Graf změní periodu z 360o na 720o . zpět

Řešení příkladu č.2: Sestrojte graf funkce f: y = cos (x + ) pomocí posouvání. původní funkce sinus nabývá pro: 0o = 0; 90o = 1; 180o = 0; 270o = -1; 360o = 0 nová funkce vznikne tak, že ji celou posuneme dle osy x o (45o) směrem doleva. Tedy pro: -45o = 0; 45o = 1; 135o = 0; 225o = -1; 315o = 0 Graf nezmění svou periodu. Pouze jej posuneme směrem doleva o 45o. zpět

Řešení příkladu č.3: Sestrojte graf funkce f: y = cos x + 0,5 pomocí posouvání. původní funkce cosinus nabývá pro: 0o = 1; 90o = 0; 180o = -1; 270o = 0; 360o = 1 nová funkce vznikne tak, že ji celou posuneme dle osy y o 0,5 směrem nahoru a v y = 0,5 vznikne nová osa x´. Graf nezmění svou periodu. Pouze jej posuneme směrem nahoru o 0,5. zpět

Řešení příkladu č.4: Sestrojte graf funkce f: y = |sin x| pomocí posouvání. původní funkce sinus nabývá pro: 0o = 0; 90o = 1; 180o = 0; 270o = -1; 360o = 0 nová funkce vznikne tak, že tu část grafu sinus, která je pod osou x souměrně přeneseme nad osu x zpět

Shrnutí goniometrické funkce - sinus, cosinus, tangens, cotangens sin cotg D (f) R R – { . (2k+1); k Z } R – { k. ; k Z } H(f) perioda (360o) (180o) vlastnost lichá sudá 0o 30o 45o 60o 90o 180o 270o 360o sin 1 -1 cos tg nedef. cotg

Zdroje HUDCOVÁ, Milada a Libuše KUBIČÍKOVÁ. Sbírka úloh z matematiky pro SOŠ, SOU a nástavbové studium. 2. vydání. Havlíčkův Brod: Prometheus, spol. s r.o., 2005. Učebnice pro střední školy. ISBN 80-7196-318-6