Fyziologické Aspekty Sportovních Her PhDr. Michal Botek, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fyziologie- dýchací systém v zátěži
Advertisements

KARDIORESPIRAČNÍ ADAPTACE NA TRÉNINK
Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Reakce a adaptace oběhového systému na zatížení
Rychlost, dráha a čas Autor: Lukáš Polák.
nerovnoměrného pohybu tělesa
Fyziologické aspekty PA dětí
Žena a sport Mgr. Lukáš Cipryan.
Převody jednotek délky objemu hmotnosti času
VII. Řešení úloh v testech Scio z matematiky
Preskripce pohybové aktivity?
Tenis – ,,bílý sport“.
TRENÉRSKÝ KURS FAKULTA TĚLESNÉ KULTURY UP OLOMOUC
VYTRVALOST Michl Lehnert.
VYTRVALOST Michl Lehnert.
VYTRVALOST Michl Lehnert Michal Botek.
ZÁTĚŽOVÉ VYŠETŘENÍ Robergs a Roberts – EXERCISE PHYSIOLOGY.
METABOLICKÁ ADAPTACE NA TRÉNINK
Fyziologie tělesné zátěže-oběhový systém
Přednášky pro studenty FTK UP Olomouc
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Kdo chce být milionářem ?
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Dělitelnost přirozených čísel
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
ZVÍŘATA AUSTRÁLIE (2) - PROCVIČUJEME SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ DO 100
Společný násobek nejmenší společný násobek (n)
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Klinický případ č.1 Rizikové faktory :
Fyziologie zátěže úvodní hodina
Zábavná matematika.
Vodorovný vrh Graf trajektorie Mgr. Alena Tichá.
ZVÍŘATA AUSTRÁLIE (1) - PROCVIČUJEME SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ DO 100
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Únorové počítání.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Násobení a dělení čísel (10,100, 1000)
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
VYTRVALOSTNÍ SCHOPNOSTI. VYTRVALOST SCHOPNOST PROVÁDĚT POHYBOVOU ČINNOST PO DLOUHOU DOBU SCHOPNOST ODOLÁVAT ÚNAVĚ PŘEKONÁVAT VZDÁLENOST URČITOU INTENZITOU.
Žena a sport.
VYTRVALOST SÍLA RYCHLOST SPORTOVNÍ VÝKON KOORDINACE atd.
Fyziologie zátěže úvodní hodina
Funkční testy sportovců
Přednost početních operací
Znaky dělitelnosti.
Fyziologické aspekty cyklických sportů: SILNIČNÍ CYKLISTIKA SILNIČNÍ CYKLISTIKA PhDr. Michal Botek, Ph.D. Fakulta tělesné kultury, UP Olomouc.
Fyziologické aspekty sportovních her:
KONTROLNÍ PRÁCE.
Anaerobní testy ? (pouze ilustrace pro přednášky) Jan Novotný, Martina Novotná FSpS MU, Brno.
Norský model Rozvoj aerobních schopností. Organizace - principy.
Reakce a adaptace oběhového systému na zátěž
Příklady tréninkových jednotek Praha Veličiny používané u tréninkových jednotek A.Délka zátěže (km, čas) B.Intenzita zátěže C.Délka a intenzity.
Aerobní zdatnost Školení trenérů licence A
ZÁKLADY PRESKRIPCE PROGRAMU POHYBOVÉ AKTIVITY
Fyziologie zátěže CHR-test
Výkonnost srdečního oběhu Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel Stejskal, CSc.
Fyziologické aspekty sportovních her:
Fyziologické Aspekty Cyklických Sportů
VYTRVALOST Mgr. Michal Botek, Ph.D. Centrum kinatropologického výzkumu.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Fyziologické Aspekty Cyklických Sportů
METABOLICKÁ CHARAKTERISTIKA VÝKONU METABOLICKÉ KRYTÍ PODÍL AEROBNÍHO a ANAEROBNÍHO KRYTÍ.
FYZIOLOGIE BADMINTONU
Měření aerobní kapacity Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel Stejskal, CSc.
PLAVÁNÍ V KONDIČNÍCH PROGRAMECH Lekce č. 26 Irena Čechovská Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky.
Fyziologie zátěže úvodní hodina
Zátěžové testy aerobních schopností Stanovení ANP W170 VO2max
Bazální metabolismus Výpočet denního energetického výdeje
Anaerobní práh.
VYTRVALOST Michl Lehnert.
Transkript prezentace:

Fyziologické Aspekty Sportovních Her PhDr. Michal Botek, Ph.D.

? KONTROLNÍ OTÁZKY ? 1. Co je to maximální spotřeba kyslíku ? : značka : jednotky : průměrné hodnoty žena – muž : limitující faktor 2. Vypočítej 80 % MTR u mladého 20letého muže. SF klid – 60 tep.min Stanov hodnotu ANP u mladého netrénovaného muže : SF : % VO 2 max popř. (% MTR) 4. Vysvětli zkratku MET(s) : čemu odpovídá + jednotky

Modelový příklad letý profesionální tenista s hmotností 70 kg, odehrál zápas, který trval 2 h 30 min. Jaký byl jeho energetický výdej (EV) při rychlosti EV 0,11 kcal.kg -1.min -1 ? Sportovec během zápasu vydal: Sportovec během zápasu vydal: EV = 0,11 x 70 x 150 EV = 1155 kcal

25-letý fotbalista s hmotností 76 kg a hodnotou VO 2 max 65 ml.kg -1.min -1 odehrál celé fotbalové utkání. Průměrná intenzita zatížení během utkání se u něho pohybovala kolem 70 % MTR. Hodnota klidové srdeční frekvence (SF) je u tohoto hráče 51 tep.min letý fotbalista s hmotností 76 kg a hodnotou VO 2 max 65 ml.kg -1.min -1 odehrál celé fotbalové utkání. Průměrná intenzita zatížení během utkání se u něho pohybovala kolem 70 % MTR. Hodnota klidové srdeční frekvence (SF) je u tohoto hráče 51 tep.min -1. a)Jaké hodnotě SF odpovídá 70 % MTR? b) Jaký byl energetický výdej (EV) za zápas? Modelový příklad 2. ŘEŠENÍ: ŘEŠENÍ: a)SFmax = 220 – 25 = 195; MTR = 195 – 51 = 144; 70% MTR = 151,8 tep.min -1 b)70 % MTR = 70 % VO 2 max tedy 45,5 ml.kg -1.min -1 VO 2 = 45,5 x 76 x 90 = ml O 2 = 311 L O 2 EV = 311 x 5 = 1555 kcal

20-letý netrénovaný muž s hmotností 70 kg a s průměrnou maximální spotřebou kyslíku začal hrát squash. Celá hra trvala 45 min. Průměrná intenzita zatížení během utkání se u něho pohybovala kolem 68 % MTR. Hodnota klidové srdeční frekvence (SF) je u tohoto hráče 58 tep.min letý netrénovaný muž s hmotností 70 kg a s průměrnou maximální spotřebou kyslíku začal hrát squash. Celá hra trvala 45 min. Průměrná intenzita zatížení během utkání se u něho pohybovala kolem 68 % MTR. Hodnota klidové srdeční frekvence (SF) je u tohoto hráče 58 tep.min -1. Modelový příklad 3. a) Urči jeho maximální aerobní kapacitu. (1 bod) b) Jaký byl energetický výdej (EV) za hru? (4 body) c) Jaké hodnotě SF odpovídá 65 % MTR? (2 body) d) Bude intenzivnější (kcal) tenis nebo squash? (1 bod)

21-letá netrénovaná žena s hmotností 51 kg a s hodnotou maximální spotřebou kyslíku o 5 ml.kg -1.min -1 vyšší než je průměrná hodnota plavala bez zastavení 55 min. Průměrná intenzita zatížení cirkulace během plavání odpovídala 62 % její maximální tepové rezervy, která 21-letá netrénovaná žena s hmotností 51 kg a s hodnotou maximální spotřebou kyslíku o 5 ml.kg -1.min -1 vyšší než je průměrná hodnota plavala bez zastavení 55 min. Průměrná intenzita zatížení cirkulace během plavání odpovídala 62 % její maximální tepové rezervy, která u této ženy činí 140 tepů.min -1. u této ženy činí 140 tepů.min -1. Modelový příklad 4. a) Vypočítej její maximální aerobní kapacitu. (1 bod) b) Kolik energie během plavání žena vydala (kcal)? (4 body) c) Kolika MET(-s) odpovídalo její zatížení? (2 body) d) Vypočítej její klidovou srdeční frekvence. (2 bod)

30-letí novomanželé, ona s hmotností 57 kg a hodnotou maximální spotřebou kyslíku o 9 ml.kg -1.min -1 nižší než je hodnota průměrná, on s hmotností 79 kg a s maximální spotřebou kyslíku 4,5 L.min, jeli společně 50 min na kole. Průměrná intenzita zatížení cirkulace během jízdy odpovídala u ženy 68 % MTR a u muže 62 % MTR. Rozsah MTR u ženy činil 128 tepů.min -1 a u muže 135 tepů.min letí novomanželé, ona s hmotností 57 kg a hodnotou maximální spotřebou kyslíku o 9 ml.kg -1.min -1 nižší než je hodnota průměrná, on s hmotností 79 kg a s maximální spotřebou kyslíku 4,5 L.min, jeli společně 50 min na kole. Průměrná intenzita zatížení cirkulace během jízdy odpovídala u ženy 68 % MTR a u muže 62 % MTR. Rozsah MTR u ženy činil 128 tepů.min -1 a u muže 135 tepů.min -1. Modelový příklad 5. b) Vypočítej hodnotu maximální aerobní kapacity v ml.kg -1.min -1 (1 bod) c) Kolik energie během jízdy společně manželé vydali (kcal)? (4 body) d) Kolika MET(-s) odpovídalo zatížení muže a ženy? (2 body) a) Vypočítej hodnoty jejich klidových srdečních frekvencí. (1 bod)