Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico, J. Soukal: Literární výchova pro II. stupeň základní školy a odpovídající ročníky víceletých gymnázií, SPN Praha, J. Košťák: Literatura 1. díl, Fortuna Praha, R. Bláhová a kol.: LITERATURA pro 1. ROČNÍK STŘEDNÍCH škol, Didaktis, M. Sochrová: KOMPLETNÍ PŘEHLED české a světové LITERATURY, Fragment, 2007.
Jak se nazývá obor zabývající se studiem života, zvyků, obyčejů, jídla, krojů, řemesel, lidové slovesnosti? 1.literární historie 2.fonetika 3.folkloristika 0 0 5
Výrok, jenž obsahuje obecně platné zásady nebo zkušenosti mravoučné povahy, se nazývá 1.rčení 2.přísloví 3.pořekadlo „Veselá mysl, půl zdraví“ „Kolik řečí umíš, tolikrát jsi člověkem“ „Kdo se bojí, nesmí do lesa“ „Mluviti stříbro, mlčeti zlato“
Rýmovaná moudrost, životní zkušenost bez mravního ponaučení je pořekadlo 2.pranostika 3.moudrost „Nové koště dobře mete“ „Pes, který štěká, nekouše“
Neurčité výrazy pro slova, rituální činnost či symbolický předmět, formuli, gesto, lektvar nebo vzácný kámen, o kterých se věří, že mají schopnost odvrátit zlo nebo dopomoci ke štěstí 1.pranostika 2.zaklínadlo 3.citát „ Od této chvíle bolesti zmizí, smůla a trápení budou mi cizí. Těším se na štěstí, už nejsem v krizi.“
Rčení, které se snaží dávat do souvislosti určité meteorologické jevy a roční dobu, založené na dlouhodobé lidské zkušenosti pranostika 2.modlitba 3.píseň „Březen, za kamna vlezem.“ „Medardova kápě, čtyřicet dní kape.“ „Svatá Lucie noci upije a dne nepřidá.“
Pokus o výklad řádu světa; o historii bohů, o vzniku člověka, o přírodních jevech mýtus 2.pověst 3.legenda
Mýtus neboli bajka 2.báje 3.pověst
Vyprávění lidového původu, má konkrétní, pravdivé historické jádro + fantazie pohádka 2.epos 3.pověst
En,ten,týna, mandolína, pojedeme do Kolína, housle,basa, trumpeta, pojedeme do světa. Jedná se o říkanku zvanou 1.píseň 2.hádanka 3.rozpočítadlo 0 0 5
Zašifrované sdělení; určena k zábavě, k rozluštění anekdota 2.hádanka 3.satira „Každé ráno vesele tahá spáče z postele. Za tu službu nevděčníci hned ho klepnou po palici.“
Jak neoznačujeme píseň, jejíž podstatou je příběh či zážitek interpretovaný formou zpěvu kombinovaného s vyprávěním. Vizuální podobou písně je tabule pokreslená dílčími situacemi trhová 2.jarmareční 3.kramářská
Vymyšlené vypravování, nereálný děj, hrdina překonává překážky a dosáhne odměny, kouzelné předměty …… bajka 2.povídka 3.pohádka
Pohádkovým číslem z nabízených možností není trojka 2.devítka 3.čtyřka
Pohádky, které vyprávějí o strašidlech označujeme jako kouzelné 2.zvířecí 3.démonické
Pohádky, ve kterých vystupují nadpřirozené bytosti, označujeme jako démonické 2.legendární 3.kouzelné
Pohádky, ve kterých vystupují postavy známé z bible, označujeme jako náboženské 2.teologické 3.legendární
Pohádky, ve kterých zvířata mluví a vystupují jako rovnocenní partneři lidí, označujeme jako kočičí 2.bajky 3.zvířecí
A zbývá nám poslední druh pohádek, a to jsou pohádky královské 2.povídkové 3.novelistické
Karel Čapek a Jan Werich psali pohádky historické 2.moderní
Na obrázku je sběratelka lidové slovesnosti Božena Němcová 2.Karolína Světlá 3.Eliška Krásnohorská
Na obrázku je sběratel lidové slovesnosti Karel Hynek Mácha 2.Karel Havlíček Borovský 3.Karel Jaromír Erben
Téma: Počátky slovesného umění (ÚLS) – 6. ročník Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional SMART Notebook Zoner - České kliparty 1, 2, 3 Autor: Mgr. Věra Sýkorová ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (