Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
(Literární výchova - 7. ročník)
Advertisements

VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Literární druhy a žánry
Starověká Kréta 6. ročník.
Struktura literárního díla
Velkomoravská říše 7. ročník.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Galík, J.: PANORAMA ČESKÉ LITERATURY Bauer, A.: Čeština na dlani, přehled světové a české literatury.
Husitské zbraně 7. ročník.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Karel Havlí č ek Borovský 8. ročník Karel Havlí č ek Borovský Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled.
Ústní lidová slovesnost - folklór
PŘÍSLOVÍ, POŘEKADLO, RČENÍ, PRANOSTIKA Mgr. Michal Oblouk
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
EPICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Paleolit 6. ročník.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Báje (mýty) a pověsti 6. ročník.
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha V. Dobešová, V. Fialová: PRŮVODCE.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Peisertová A.: První slova. Nakladatelství BUVIK, Bratislava, 1999.
DRUHY POHÁDEK Mgr. Michal Oblouk
NAUKA O SLOVĚ Význam slov 7. ročník.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Víra a náboženství Výchova k občanství – 6. ročník
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Literární pojmy 2 Český jazyk 6. ročník ZŠ
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
Arnošt Lustig Jan Drda Ota Pavel 9. ročník.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Peisertová A.: První slova. Nakladatelství BUVIK, Bratislava, 1999.
Osvobozené divadlo 9. ročník.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Český jazyk – 7. ročník. Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy 7, SPN, Praha E.
Nejstarší české literární památky Literární výchova - 7. ročník
Jan Amos Komenský 8. ročník.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Generace tzv. buřičů 2 8. ročník Generace tzv. buřičů Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové.
Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Generace tzv. buřičů 8. ročník.
Národní divadlo 8. ročník.
Vítězslav Hálek Jakub Arbes Karolína Světlá 8. ročník.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Opakování z literatury 8. r. 1. část
Literární moderna 8. ročník Literární moderna Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Lumírovci 8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
Meziválečná literatura
B ožena N ěmcová 8. ročník B ožena N ěmcová Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Jaroslava Lioliasová NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_LIDOVÁ_SLOVESNOST TEMA: Rčení, pořekadlo, přísloví,
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková POHÁDKY Bylo, nebylo, za devatero lesy a devatero horami……… Žil,
SŠ, ZŠ A MŠ, KARVINÁ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Povídka, pověst, pohádka, bajka Ověřeno: 5. ročník, V. třída Cílová skupina: žák základní školy praktické.
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ.
Pohádka, báje Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
VY_12_INOVACE_C6. 11 Autor: Mgr
PŘÍSLOVÍ, POŘEKADLO, RČENÍ, PRANOSTIKA Mgr. Michal Oblouk
Jan Neruda 8. ročník.
Opakování z literatury 8. r. 3. část
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Opakování z literatury 8. r.
VY_32_INOVACE_19_CJI_LITERÁRNÍ ŽÁNRY
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Transkript prezentace:

Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico, J. Soukal: Literární výchova pro II. stupeň základní školy a odpovídající ročníky víceletých gymnázií, SPN Praha, J. Košťák: Literatura 1. díl, Fortuna Praha, R. Bláhová a kol.: LITERATURA pro 1. ROČNÍK STŘEDNÍCH škol, Didaktis, M. Sochrová: KOMPLETNÍ PŘEHLED české a světové LITERATURY, Fragment, 2007.

Jak se nazývá obor zabývající se studiem života, zvyků, obyčejů, jídla, krojů, řemesel, lidové slovesnosti? 1.literární historie 2.fonetika 3.folkloristika 0 0 5

Výrok, jenž obsahuje obecně platné zásady nebo zkušenosti mravoučné povahy, se nazývá 1.rčení 2.přísloví 3.pořekadlo „Veselá mysl, půl zdraví“ „Kolik řečí umíš, tolikrát jsi člověkem“ „Kdo se bojí, nesmí do lesa“ „Mluviti stříbro, mlčeti zlato“

Rýmovaná moudrost, životní zkušenost bez mravního ponaučení je pořekadlo 2.pranostika 3.moudrost „Nové koště dobře mete“ „Pes, který štěká, nekouše“

Neurčité výrazy pro slova, rituální činnost či symbolický předmět, formuli, gesto, lektvar nebo vzácný kámen, o kterých se věří, že mají schopnost odvrátit zlo nebo dopomoci ke štěstí 1.pranostika 2.zaklínadlo 3.citát „ Od této chvíle bolesti zmizí, smůla a trápení budou mi cizí. Těším se na štěstí, už nejsem v krizi.“

Rčení, které se snaží dávat do souvislosti určité meteorologické jevy a roční dobu, založené na dlouhodobé lidské zkušenosti pranostika 2.modlitba 3.píseň „Březen, za kamna vlezem.“ „Medardova kápě, čtyřicet dní kape.“ „Svatá Lucie noci upije a dne nepřidá.“

Pokus o výklad řádu světa; o historii bohů, o vzniku člověka, o přírodních jevech mýtus 2.pověst 3.legenda

Mýtus neboli bajka 2.báje 3.pověst

Vyprávění lidového původu, má konkrétní, pravdivé historické jádro + fantazie pohádka 2.epos 3.pověst

En,ten,týna, mandolína, pojedeme do Kolína, housle,basa, trumpeta, pojedeme do světa. Jedná se o říkanku zvanou 1.píseň 2.hádanka 3.rozpočítadlo 0 0 5

Zašifrované sdělení; určena k zábavě, k rozluštění anekdota 2.hádanka 3.satira „Každé ráno vesele tahá spáče z postele. Za tu službu nevděčníci hned ho klepnou po palici.“

Jak neoznačujeme píseň, jejíž podstatou je příběh či zážitek interpretovaný formou zpěvu kombinovaného s vyprávěním. Vizuální podobou písně je tabule pokreslená dílčími situacemi trhová 2.jarmareční 3.kramářská

Vymyšlené vypravování, nereálný děj, hrdina překonává překážky a dosáhne odměny, kouzelné předměty …… bajka 2.povídka 3.pohádka

Pohádkovým číslem z nabízených možností není trojka 2.devítka 3.čtyřka

Pohádky, které vyprávějí o strašidlech označujeme jako kouzelné 2.zvířecí 3.démonické

Pohádky, ve kterých vystupují nadpřirozené bytosti, označujeme jako démonické 2.legendární 3.kouzelné

Pohádky, ve kterých vystupují postavy známé z bible, označujeme jako náboženské 2.teologické 3.legendární

Pohádky, ve kterých zvířata mluví a vystupují jako rovnocenní partneři lidí, označujeme jako kočičí 2.bajky 3.zvířecí

A zbývá nám poslední druh pohádek, a to jsou pohádky královské 2.povídkové 3.novelistické

Karel Čapek a Jan Werich psali pohádky historické 2.moderní

Na obrázku je sběratelka lidové slovesnosti Božena Němcová 2.Karolína Světlá 3.Eliška Krásnohorská

Na obrázku je sběratel lidové slovesnosti Karel Hynek Mácha 2.Karel Havlíček Borovský 3.Karel Jaromír Erben

Téma: Počátky slovesného umění (ÚLS) – 6. ročník Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional SMART Notebook Zoner - České kliparty 1, 2, 3 Autor: Mgr. Věra Sýkorová ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (