Cesta tam a zase zpátky Konference „Má Česko strategickou vizi EU?“, Praha dne 19. září 2012
Ohlédnutí nazpět
3 Východiska Elitní kocept a úkol. Symbolická hodnota „návratu do Evropa“. Úzce utilitární motivy.
4 Počáteční trade off. Počáteční trade off.
5 Postupné kroky se zvolna dařily.
6 EU nebyla na okraji zájmu.
7 Komunikace se zlepšovala
8 Ekonomické a sociální motivy dominovaly. „Jak velkou roli hrají ve Vašem rozhodování o vstupu do EU následující důsledky vstupu pro naši republiku?“ ( v % - prosinec 2002)
9 Strach z neznáma narůstal…
10 … a byl značně strukturovaný.
11 Vliv EU záhy vnímán negativně.
12 Byli jsme však nezralí.
13 Sebedůvěra nebyla valná.
14 Nicméně kampaň zafungovala.
Současné otazníky
16 Spokojenost s členstvím výrazně padá.
17 Narůstá skepse k fungování EU...
18 … i k našim schopnostem.
19 Osud Eura – rozpad podpory
20 Federalizace zůstává nepopulární.
21 Referendum by neprošlo.
22 Sounáležitost s Evropou však zůstává vysoká
23 Nepřímé pozitivní vlivy trvají "Myslíte si, že vstup naší země do Evropské unie přinese v následujících oblastech zlepšení, zhoršení, či se nic nezmění?" Pramen: STEM, Trendy 11/2010
24 Propad jde napříč skupinami - vzdělání
25 Propad jde napříč sociálními skupinami
26 Propad jde napříč hmotného postavení
27 Nejznámější
28 Evropanství a národovectví Postoje vztahující se k evropanství a českému občanství nejdou proti sobě. Z lidí, kteří jsou pyšní na české občanství, cítí sounáležitost s Evropou asi tři čtvrtiny (76 %), kdežto z těch, pro něž naše občanství důvodem k pýše není, ani ne polovina (42 %). Pocit pýchy na české občanství má pozitivní vliv i na zájem o občanství EU. Mezi těmi, kteří nejsou na občanství ČR pyšní, by chtělo evropské občanství 29 %, mezi těmi, kdo pyšní jsou, je to 45 %. Výzkum ukazuje, že česká a evropská identita se nejen nevylučují, ale navzájem posilují.
29 Národní hrdost prodělává krizi
Děkuji za pozornost.