Zavedení nových trendů a metod předškolního vzdělávání Závěrečná konference 21.1.2014 Vladimíra Bezoušková Vedoucí vychovatelka Jesle Kotorská Kotorská 1590/40 14000 Praha 4 www.zzpraha4.cz Simona Hanusová Vedoucí vychovatelka Jesle Rabasova Rabasova 1068/12 14000 Praha 4 www.zzpraha4.cz
Osobnostně orientovaná výchova dětí do 1 roku v ČR Zástupný text......... Zástupný text......... Zástupný text......... Zástupný text......... Cílem výchovného působení na děti v jeselských zařízeních je zajistit všestranný,harmonický rozvoj dítěte v raném věku a to v oblasti tělesné,rozumové,citové,estetické,pracovní a mravní. Jednou z forem výchovné práce jsou výchovná zaměstnání. Jsou prováděna formou hry v malých skupinkách případně s jednotlivci. Nejsou delší než 15 minut a děti se jich účastní dobrovolně
Osobnostně orientovaná výchova dětí do 1 roku v ČR Zástupný text......... Zástupný text......... Zástupný text......... Zástupný text......... Výchovná zaměstnání dělíme do 6 základních kategorií : Rozumová výchova – rozvíjí představivost a fantazii,rozvíjí řečové schopnosti dítěte pomocí pohádek,čtení,vyprávění,básničky, říkadla.Děti se seznamují s okolím,přírodou apod. Pracovní výchova – rozvíjí jemnou motoriku formou her se stavebnicemi,prací s plastelínou,vystřihováním,lepením,navlékáním korálků a pod.Rozvíjí i hygienické návyky,sebeobsluhu dítěte. Výtvarná výchova – souvisí s pracovní,rozvíjí tvořivost dětí,poznávají různé výtvarné materiály.Je třeba respektovat vývoj dětské kresby . 3
Osobnostně orientovaná výchova dětí do 1 roku v ČR Zástupný text......... Zástupný text......... Zástupný text......... Zástupný text......... 4. Tělesná výchova - rozvíjí u dětí hrubou motoriku,pohybové dovednosti a obratnost,děti provádějí jednoduchá zdravotní cvičení. 5. Hudební výchova - je propojena s tělesnou výchovou,děti se učí tanečky,hudebně pohybové hry,procvičují rytmus,jednoduché písničky a provádějí sluchová cvičení. 6. Mravní výchova - její pomocí rozvíjíme u dětí zdravé sebevědomí a sebedůvěru,rozvíjíme sociální chování,podporujeme navázání prvních kamarádských vztahů mezi dětmi.Děti se učí jednoduchým pravidlům společenského chování. 4
Interaktivní venkovní a vnitřní hřiště Zástupný text......... Zástupný text......... Zástupný text......... Zástupný text......... Hřiště je vybaveno zařízením a hračkami podporujícími dětskou kreativitu, pohyb, rozvoj, osobnosti Slouží ke společným aktivitám mladších a starších dětí v jedné skupině Vnitřní hřiště: interaktivní tabule s projektorem – umožňuje zapojit do hry i výuky nejmodernější trendy 5
Interaktivní venkovní a vnitřní hřiště Zástupný text......... Zástupný text......... Zástupný text......... Zástupný text......... Interaktivní vnitřní vybavení: Sport a pohyb : sedátka, dopravní koberec Pracovní prostor: velký podlahový polštář, obdélníkový polštář, křeslo, válcovitý polštář, sedací polštář… Rozvoj smyslů: matematika, třídění předmětů, mentální pohotovost, rozpoznávání barev, velikosti a typu předmětu Logičtí velbloudi, trojúhelníky, barevná stavebnice, atd. 6
Interaktivní venkovní a vnitřní hřiště Zástupný text......... Zástupný text......... Zástupný text......... Zástupný text......... uvědomění si prostoru: hmatové disky, stopy rovnováha a koordinace: balanční kameny umění a řemesla: dílenský stůl koordinace zraku a rukou: šněrovací strom paměť a logické uvažování: pyramida jazykové schopnosti a rozvoj: panenky s rozlišeným pohlavím 7
Interaktivní venkovní a vnitřní hřiště Zástupný text......... Zástupný text......... Zástupný text......... Zástupný text......... Interaktivní vybavení: Interaktivní tabule s projektorem Sada interaktivních her 8
Interaktivní venkovní a vnitřní hřiště Zástupný text......... Zástupný text......... Zástupný text......... Zástupný text......... Venkovní vybavení hřiště: pískoviště herní dětský prvek: houpadlo, lodička, hrad se skluzavkou 9
ZÁVĚR Neexistuje nová metodika výchovných zaměstnání. Zástupný text......... Zástupný text......... Zástupný text......... Zástupný text......... Neexistuje nová metodika výchovných zaměstnání. Při výchovných činnostech čerpáme z 30 a více let starých metodik,z dlouholeté praxe a zkušenosti sester případně z vlastních iniciativ sester. 10