Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Vy_32_INOVACE_ZB04_0164TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu CZ.1.07/1.5. 00/34.0883 Číslo projektu: Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony: V/2 Datum vytvoření: 5. 9. 2012 Autor: Mgr. Marcela Tvrdá Určeno pro předmět: Zbožíznalství Tematická oblast: Klenoty Obor vzdělání: Obchodník (66-41-L/01) 4. ročník Název výukového materiálu:PowerPoint: 1. Vývoj šperkařství Materiál byl vytvořen v souladu se ŠVP příslušného oboru vzdělání. Popis využití: Název výukového materiálu byl vytvořen s pomocí programu PowerPoint, na závěr shrnutí a procvičování kontrolních otázek. Výkladová hodina s procvičováním - diskuze
Drahé kovy Drahé kameny Prezentace KLENOTY Drahé kovy Drahé kameny Prezentace
Obsah – drahé kovy Historie a vývoj zlatnictví Vliv kultury na tvorbu řemesel Románské období Gotika Renesance Baroko, rokoko Empír, Biedemeier Secese Kontrolní otázky
Historie a vývoj zlatnictví v ČR Rozvoj zlatnictví s nástupem křesťanství Výrobky: bohoslužebné náčiní mince, šperky v roce 1884 - první šperkařská škola v Trutnově v roce 1896 - pražská odborná škola zlatnická první využití českých granátů a jihočeských vltavínů (40. – 80. léta 19. století)
Vliv kultury na tvorbu řemesel 7. – 11. století - předrománské období 11. – 12. století – románské období 13. – 15. století – gotika 15. – 16. století – renesance 17. – 18. století – baroko, rokoko 18. – 19. století – historizující slohy (konec 18. st.) 19. – 20. století – secese (přelom)
Románské období využití zlata, mědi, mosazi dekorační prvky – lidská postava a rostlinný ornament výrobní techniky – osazování drahými kameny, filigrán Výrobky: plášťové spony, prsteny, sloužily jako pečetidla relikviáře mešní náčiní, liturgické předměty
Filigrán velmi jemný drátek z drahého kovu zlato, nebo stříbro, popř. umělecký předmět nebo ozdoba, šperk, vyrobený z velmi jemného drátku. technika filigránu byla známa již kolem roku 2000 př. n. l.
Gotika vývoj byl poznamenán nástupem nové společenské, třídy, měšťanstvo) stříbro zavedené jako platidlo, pražské groše výroba zaměřená na církev a šlechtu, později měšťanstvo Výrobky: stolní náčiní (mísy, poháry, konvice) svatováclavská koruna (1346) šperky s figurálními motivy a prsteny s drahokamy ve vysokém lůžku
Renesance období svobody člověka, otevírá nové prostory ze zámoří velký příliv zlata a stříbra složité kombinace materiálů, zlato, stříbro,perly, kameny, mince, korály, mušle Výrobky: kloboukové a šatové spony s mytologickým námětem dekorativní řetězy a masivní prsteny, figurální přívěsky, kameje
Kameje Kamej (z ital. cammeo) je drobná reliéfní skulptura, vybroušená nebo vyrytá obvykle z polodrahokamu, mušle nebo skla a užívaná jako ozdoba nebo šperk
Baroko, Rokoko Baroko jako symbol bohatství a moci základní znaky baroka – figurální reliéfnost, barevné emaily, drahokamy, slonovina, korál, měď Výrobky: okázalé, reprezentativní, plošný tvar mašle, stuhy Rokoko zdrobnilo detaily šperků hlavním motivem rokoka byla mušle, francouzská rocaille
Empír, Biedermeier základní rysy klasicismu dekory orlů, sirén, sfing, labutí použití: diamant, kameje, mozaiky a portrétní miniatura Biedermeier – měšťanský interiérový sloh Materiály: achát, jantar, slonovina v oblibě prsteny ve tvaru hada
Secese projevil se převážně ve šperkařství výrazným dekorativním prvkem rostlinný motiv svlačec, leknín, dlouhé táhlé listí, labutě, pávi, motýli ženské postavy s rozpuštěnými vlasy
Kontrolní otázky Uveďte přehled výtvarných slohů na našem území. Popište základní znaky jednotlivých slohů. Který je náš nejvzácnější historický klenot? Který sloh vyjadřuje období svobody člověka? Který sloh vyjadřuje období bohatství a moci? Ve kterém slohu je vyjádřen rostlinný motiv a ženská postava s rozpuštěnými vlasy?
Zdroje Dlouhá, J., Šála, V., Zbožíznalství hodin a klenotů.Praha: Merkur, 1987 č.j. 11 997/87-220 Leišová, J., Kouřimský, J., Přírodní a syntetické drahé kameny. Praha: Merkur, Hochleitner,R., Drahokamy a šperkové kameny.Praha: nakladatelství Slovart., 2002