Mgr. Milan Štěpita. * Metafory jednotek a látek * Personifikace * Metonymie * Další běžné metaforické konstrukce * Na čem je založen pojmový systém *

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podle Motu Prorio Benedikta XVI. PORTA FIDEI
Advertisements

Co je to uživatelské menu? Ve WinBase si můžeme ke každé aplikaci vytvořit vlastní menu, které po otevření nahradí standardní menu WinBase. Toto uživatelské.
ZÁKLADNÍ POJMY EKONOMIE
Člověk náhle zemřel... Najednou uviděl, jak se k němu blíží Bůh - s kufrem v pravici. -Synu, přišel čas, musíme jít... Člověk se zeptal: - Proč tak.
Vztahy mezi lidmi 7. ročník - září.
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Dětský svět Dětské naivní teorie
Život.
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Svatí jako duchovní vůdcové modlitby Centrum pro katechezi Olomouc, 2013.
Мetafora a metonymie v české mluvnici
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
VY_12_INOVACE_CGR_B05_STE_Jazyk_a_mysleni_I
ZÁKON PŘITAŽLIVOSTI A VZTAHY
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
Emoce (city).
Neverbální komunikace
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Moderní umění začíná postimpresionismem.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Teologický rozměr majetkového vyrovnání. Co je církev Existuje mnoho pohledů na církev.  Instituce s hierarchickými i demokratickými prvky  Kristovo.
Události narození Ježíše Krista Více očima Vyškov
Obsah: Proč 8. návyk Rámcové objasnění 8. návyku
… ale taky protivný nepřítel … ROLE ICT VE VZDĚLÁVÁNÍ Počítač může být kamarádRadek Maca Co chceme? Chceme být zdraví a silní. Chceme být vzdělaní a.
Elevator pitch/speach
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Mikroekonomie I Ekonomický růst Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Každý den jsme trochu starší…
Jen tak, pro radost, Ti posílám jednu malou vločku
Za malou chvíli vkročíte do záhadného světa.... Za malou chvíli...
Něco pro nás V tom NEJLEPŠÍM VĚKU Moudrost přichází s věkem Někdy však věk přijde sám 
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
VY_32_INOVACE_05_02 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_02 Zpracovala:Mgr.
KmKII 3 M. Hádková. Člověk ve světě a v jazyce Hranice mého jazyka jsou hranice mého světa. L. Wittgenstein.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Teorie motivace Adéla Furiková.
Poutníci v Mladé Boleslavi –
Život.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_METAFORA_A_METONYMIE Název materiálu:
Pár vtípků.
1. Mám v nebi Otce a dobrého Pána, on sám lidské strachy a bolesti zná. On dává mi sílu hned každého rána a já šťasten jdu, kam mne Pán posílá. Já mám.
Žák. Osobnost určitý člověk, individuum odlišné od ostatních ve vlastnostech, zkušenostech atd.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky
Neverbální komunikace
Úvod do estetiky estetika.
KOMUNIKACE.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 1 TROPY
Svět se mění – knihovna ne Knihovna je stabilní jistota v nestabilním světě Prof. PhDr. Tomáš Kubíček, Ph.D.
F EJETON Ivana Samcová. F EJETON z franc. feuilleton respektive feuille [fœj] = lístek, či též poznámka pod čarou, v češtině také tzv. podčárník specifický.
Novoroční modlitba 2016 Upravil - Dick Sand.
Filosofie Základy logiky.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
ZŠ Malá Losenice dne Mgr. Marie Linhartová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Něco pro nás V tom NEJLEPŠÍM VĚKU.
Děti jsou DAR... jak je MILOVAT ?!?
Každý den jsme trochu starší…
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
Krása zimy Hledat lásku? Nesmysl...říká rozum. Směšné....říká hrdost. Riskantní...brání se zkušenost. Ale samota zabíjí ...šeptá srdce.
Základní filozofické otázky
Za malou chvíli vkročíte do záhadného světa ...
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
Za malou chvíli vkročíte do záhadného světa ...
Transkript prezentace:

Mgr. Milan Štěpita

* Metafory jednotek a látek * Personifikace * Metonymie * Další běžné metaforické konstrukce * Na čem je založen pojmový systém * Zkušenost a jak ji pojímáme * Soulad pojmu a skutečnosti * Oblast zkušeností vyjádřená metaforou * Pravda * Objektivní a subjektivní

* Subjektivismus * Strach z metafory * Inspirace

* Zkušenost, kterou chápeme jako objekt a látku = nefyzickou věc chápeme jako něco, co existuje hmotně * Z toho mého strachu z pavouků se může můj syn zbláznit. * K tomu bude zapotřebí velké množství trpělivosti. * Měním způsob života, abych mohl nalézt skutečné štěstí. * Jdi za poradcem do ČSOB, aby sis zajistil finanční jistotu. * Viděl jsi závody?

* Fyzický objekt je chápán jako lidská bytost * Jeho teorie mně ozřejmila chování hadů. * Život mne podvedl. * Inflace pohlcuje náš zisk. = inflace je člověk * Taková metafora se ale může lišit na základě vlastností lidí, kteří byli vybráni: * Inflace zaútočila na základy naší ekonomiky. * Inflace mne obrala o všechny mé úspory. = inflace je protivník

* předešlé případy připisují lidské vlastnosti věcem * neodkazuje se na konkrétní lidí * To kuře na paprice u okna chce platit. * Rád čtu Kunderu. * Facebook si získal celý svět * Dělá do novin. = nepřipisujeme kuřeti lidské vlastnosti, užíváme jedno, abychom odkázali na druhé na základě souvislosti, vztahu

* ani metonymické výrazy nejsou nahodilé část za celek * Usaď svůj ctěný zadek třeba sem. * Sparta potřebuje na pravém křídle hbité nohy. výrobce za výrobek - Koupil si Forda. - Má ve svě pracovně Picassa.

používaný předmět za uživatele - Saxofon má dnes chřipku. - Metro zase stávkuje. místo za instituci - Temelín ohrozil naše zahraniční vztahy. - Celý den to tu bylo Václavské náměstí.

* teorie jsou budovy * To je základem vaší teorie? * Tento argument je chatrný. * Bude třeba podepřít teorii solidními argumenty. * myšlenky jsou lidé * Paul Samuelson je otcem moderní ekonomie. * Vdechl do této myšlenky nový život. * myšlenky jsou peníze * Taky bych chtěl přispět svou troškou. * Klausův projev je přímo pokladnicí hlubokých myšlenek.

* porozumění je vidění, myšlenky jsou zdrojem světla * Už vidím, oč ti jde. * Tento argument je jasný. * láska je pacient * Je to zcela morbidní poměr. * Mají silný, zdravý vztah. * láska je šílenství * Jsem do ní blázen. * Neustále o ní blouzní.

* láska je válka * Dobyl si její přízeň. * Prchal před jejími lstivými úskoky. * vidění je dotýkání, oči jsou údy * Nemohu od ní odtrhnout oči. * Přeběhla očima po všech předmětech v místnosti. * život je nádoba, život je hazardní hra * Život je pro něho úplně prázdný. * Toho chlapa pořád stíhají jen prohry.

* Je-li většina pojmového aparátu metaforická, je něco, čemu rozumíme přímo? * prostorové pojmy (tělo) – nahoře x dole, dovnitř x ven, blízko x daleko * ale každá zkušenost se odehrává na rozsáhlém kulturním pozadí * ale naše těla fungují i jinak – emoce – ty přímý původ v prostoru nemají – existuje ale systém propojení: * emoce – smyslově motorické činnosti * šťastný je nahoře

* zkušenost – prostorová, společenská, emocionální, kulturní * Typicky pojímáme nefyzické jevy na základě fyzických * (to, co je méně jasné pojímáme prostřednictvím toho, co je jasnější) * Jindra je v kuchyni * Jindra je v Lidové straně. * Jindra je v rozpacích.

* rozhovor * rozhovor a jeho dimenze – gestalt rozmluvy * gestalt války – jiná zkušenost – spor * Závěr: * musíme si to uvědomovat, abychom mohli strukturovat náš projev

* LAKOFF, George a Mark JOHNSON. Metafory, kterými žijeme. Vyd. 1. Brno: Host, 2002, 282 s. Teoretická knihovna, 3. ISBN *