Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 ŽIVÁ PŘÍRODA Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_719_3TR_PRV Autor: Mgr. Jana Stolá Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
METODICKÝ LIST VÝUKOVÉHO MATERIÁLU CZ.1.07/1.4.00/21.3526 – EU Peníze školám METODICKÝ LIST VÝUKOVÉHO MATERIÁLU Název vzdělávacího materiálu ŽIVÁ PŘÍRODA Číslo vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_719_3TR_PRV Číslo šablony III/2 Autor Jana Stolá, Mgr. Ročník 3. dle zařazení v ŠVP Vyučovaný předmět dle ŠVP Prvouka Téma Rozmanitost živé a neživé přírody Očekávaný výstup Žák určí a roztřídí některé přírodniny podle určitých znaků Anotace (způsob použití) Inovovaný výukový materiál slouží žákům k procvičování učiva Datum vytvoření Srpen 2013 Druh výukového materiálu Prezentace v PowerPointu Klíčová slova Rostliny a živočichové, znaky Rozvíjené klíčové kompetence Kompetence k učení a kompetence řešení problémů Použitá literatura a zdroje Vlastní, klipart; Viz poslední snímek
SOUČÁSTÍ ŽIVÉ PŘÍRODY JSOU: ŽIVÁ PŘÍRODA SOUČÁSTÍ ŽIVÉ PŘÍRODY JSOU: ROSTLINY HOUBY ŽIVOČICHOVÉ VČETNĚ ČLOVĚKA JSOU TO ŽIVÉ PŘÍRODNINY. TYTO ŽIVÉ ORGANIZMY JSOU ZÁVISLÉ NA NEŽIVÉ PŘÍRODĚ, KTERÁ JIM POSKYTUJE PODMÍNKY NUTNÉ K JEJICH ŽIVOTU: SVĚTLO, TEPLO, VZDUCH, VODU A POTRAVU (ROSTLINÁM A HOUBÁM ŽIVINY Z PŮDY). ŽIVÉ ORGANIZMY SE ODLIŠUJÍ OD NEŽIVÝCH SPOLEČNÝMI ZNAKY.
ŽIVÁ PŘÍRODA ROSTLINY HOUBY ŽIVOČICHOVÉ KVETOUCÍ NEKVETOUCÍ OBRATLOVCI JEDLÉ OBRATLOVCI BYLINY DŘEVINY JEDOVATÉ RYBY BEZOBRATLÍ UŽITKOVÉ OBOJŽIVELNÍCI PLAZI OKRASNÉ HMYZ PTÁCI LÉČIVÉ SAVCI JEDOVATÉ CHRÁNĚNÉ
ŽIVÁ PŘÍRODA SPOLEČNÉ ZNAKY ROSTLIN VYLUČUJÍ ROZMNOŽUJÍ SE VYŽIVUJÍ SE DÝCHAJÍ POHYBUJÍ SE Jsou jediným zdrojem kyslíku – spotřebovávají oxid uhličitý, uvolňují kyslík, k výživě potřebují i světlo, vodu a živiny z půdy Všemi částmi těla za světla i tmy, spotřebovávají kyslík a uvolňují oxid uhličitý Vylučují kyslík i oxid uhličitý Nemohou se pohybovat z místa na místo – mají kořeny v zemi, pohybují částmi svého těla Kvetoucí – semeny, podzemními částmi – oddenky, cibulemi, hlízami, nadzemními částmi – odnožemi nekvetoucí – výtrusy, řízkováním
ŽIVÁ PŘÍRODA SPOLEČNÉ ZNAKY HUB HOUBY TVOŘÍ SAMOSTATNOU SKUPINU ŽIVÝCH ORGANISMŮ. NEPATŘÍ ANI MEZI ROSTLINY A ANI MEZI ŽIVOČICHY. NEMAJÍ KOŘENY, LISTY ANI KVĚTY. NEOBSAHUJÍ ZELEŇ LISTOVOU. LIŠÍ SE SVOU VELIKOSTÍ, TVAREM I ZBARVENÍM. NĚKTERÉ HOUBY JSOU JEDLÉ, SBÍRAJÍ SE A UPRAVUJÍ K JÍDLU (NAPŘ. SUCHOHŘIB HNĚDÝ, HŘIB PRAVÝ, PEČÁRKA ŽAMPION, BEDLA JEDLÁ, KŘEMENÁČ OSIKOVÝ ATD.). NĚKTERÉ HOUBY JSOU JEDOVATÉ, NĚKTERÉ SMRTELNĚ JEDOVATÉ (NAPŘ. HŘIB SATAN, MUCHOMŮRKA ČERVENÁ, MUCHOMŮRKA ZELENÁ APOD.). klobouk Plodnice houby třeň výtrusy podhoubí
ŽIVÁ PŘÍRODA SPOLEČNÉ ZNAKY ŽIVOČICHŮ ROZMNOŽUJÍ SE MLÁĎATA ROSTOU A VYVÍJEJÍ SE DÝCHAJÍ Spotřebovávají kyslík, vydechují kysličník uhličitý Samec a samice, rodí živá mláďata nebo snášejí vejce Mění se v dospělého jedince PŘIJÍMAJÍ POTRAVU A VODU VYLUČUJÍ POHYBUJÍ SE A MAJÍ SMYSLY REAGUJÍ NA ZMĚNY PROSTŘEDÍ Reagují na teplotu – zimní spánek, stav strnulosti, změna tělesné teploty CO2, vodu v moči, zbytky potravy v trusu Jako zdroj energie. Jsou součástí potravinového řetězce Chodí, plazí se, plavou, létají. Mají zrak, sluch, čich, hmat a chuť
ZDROJE Klipart Microsoft PowerPoint 2007 ŠTIKOVÁ, Věra. Prvouka 3, učebnice pro 3. ročník základní školy. Brno. Nakladatelství Nová škola, 2002. ISBN: 80-7289-044-1, str. 34 – 47