Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.A.18 Název pro školu: EU PŘ 18 Název materiálu: Viry a bakterie - stavba bakteriální buňky - opakování Autor: Mgr. Petra Bainarová Vzdělávací obor: Přírodopis Anotace: Prezentaci je vhodné použít na konci hodiny k opakování učiva Viry a bakterie. Žáci si zopakují stavbu bakteriální buňky, pomocí otázek způsob života viru, bakteriální a virová onemocnění. Klíčová slova: Bakterie, vir, spora, bioplyn, inkubační doba Druh učebního materiálu: prezentace v aplikaci PowerPoint Očekávaný výstup: Žák se orientuje v klíčových slovech, popíše stavbu bakteriální buňky, chápe způsob života bakteriální buňky a viru a jejich význam v životě člověka. Věková skupina: 12-13 let Ověřeno dne: 18.4.2013 Třída: VII. B, 19 žáků, 13 chlapců, 6 dívek, SVP 0, 0 chlapci, 0 dívky
Bakterie, viry Stavba bakteriální buňky Opakování
Popiš stavbu bakteriální buňky
řešení Plazmatická membrána cytoplazma Chromozom ribozom Buněčná stěna
Odpověz na otázky: 2. Která onemocnění způsobují patogenní bakterie? 1. Co je to spora? 2. Která onemocnění způsobují patogenní bakterie? 3. Ve střevech žijí bakterie. Jak se nazývají a jakou mají funkci? 4. Uveď příklad symbiotických bakterií u rostlin. 5. Jakým způsobem působí bakterie při výrobě tzv. bioplynu?
Řešení: 1. Spora je ochranný obal. Bakterie si ho vytvoří v době nepříznivých životních podmínek. 2. Bakteriální onemocnění – angína, TBC, tetanus, borelióza, průjmy, hnisání… 3. Ve střevech žijí hnilobné a kvasné bakterie – produkují metan, oxid uhličitý a amoniak. Rozkládají nevyužité zbytky potravy. 4. Na kořenech bobovitých rostlin žijí hlízkovité bakterie, které na sebe vážou dusík a obohacují tak rostlinu.
Řešení: 5. Výroba bioplynu: bioplyn kráva hnůj pole hnojivo
Zopakuj si tvary bakteriální buňky Jak se nazývají tyto tvary bakterií?
Řešení: streptokok diplokok kok tyčinka diplobacil vibrio spirocheta
Viry 1. Jak žijí viry? 2. Co znamená pojem inkubační doba? 3. Jaká znáš virová onemocnění? 4. Co je to očkování? Obr.1 Vir HIV v buňce
Řešení: 1. Viry napadají jiné buňky – jsou to parazité buněk. 2. Inkubační doba je období od nákazy po vypuknutí nemoci. 3. Chřipka, klíšťová encefalitida, AIDS, neštovice, rýma, dětská obrna, vzteklina, atd. 4. Při očkování se do těla vpravují oslabené viry nebo již hotové protilátky proti určité chorobě.
Domácí úkol: Jak může člověk zvyšovat svoji obranyschopnost? Co pro tebe znamená zdravý životní styl? Své odpovědi napiš do sešitu. Obr. 2
Použitá literatura a internetové zdroje: Obr. 1: UNITED STATES DEPARTMENT OF ENERGY. Wikipedie [online]. [cit. 20.3.2013]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Human_Immunodeficency_Virus_-_stylized_rendering.jpg Obr.2: [cit. 20.3.2013]. Sada klipartů Microsoft Office. KVASNIČKOVÁ, Danuše a kol. Ekologický přírodopis 7 - 2.díl. Praha: Fortuna, 1997, ISBN 80-7168-440-6.