Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných a odborných předmětů Název sady: Dějiny kultury 1. Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_15_12 Název DUMu: Symbolismus Pro obor vzdělávání: L/02 UZD L/01 UZK Předmět: Dějiny výtvarné kultury Ročník: Třetí Autor: František Peroutka Datum:
Střední škola Oselce Symbolismus
Střední škola Oselce = literární a umělecké hnutí -snaha o přímé vyjádření bez vysvětlujícího rozumu za použití symbolu (znaku) -odklon od objektivní přirozenosti impresionistů -snaha přiblížit fantastičnost svých snů a představ -umělecké dílo – vyjádření idey, myšlenky, divák může svým způsobem dešifrovat -symbol = znak subjektivní, každý dešifruje po svém
Střední škola Oselce Program malířského hnutí - umělecké dílo musí být: 1.ideistické (jediným ideálem je vyjádření ideje) 2.symbolistické (vyjádří ideu formami) 3.syntetické (podá formy podle způsobu všeobecné pochopitelnosti) 4.subjektivní (dílo nebude vnímáno jako objekt, ale jako znak myšlenky vnímané subjektem) 5.dekorativní (vlastní dekorativní malířství, jak bylo chápáno v Egyptě, Řecku aj., je projev všech předchozích bodů)
Střední škola Oselce předchůdci symbolismu -Puvis de Chavannes -především nástěnné malby (např. Panteon na Sorboně a radnice v Paříži) -obraz Chudý rytíř -Gustav Moreau -obrazy mytologickými a náboženskými motivy -Salome
Střední škola Oselce -Félicien Rops -belgický malíř: samouk -grafika, litografie, karikatury -soubor leptů Satinique -knižní ilustrace Diaboliques -Odilon Redon -grafika, litografie -Zavřené oči -Kyklop -Triumf Pegasův -Bárka -Zrození Venuše
Střední škola Oselce Obr. 1 – Puvis de Chavannes: Chudý rybář, olej na plátně
Střední škola Oselce Obr. 2 – Gustave Moreau: Salome
Střední škola Oselce Obr. 3, 4, 5 – Félicien Rops: soubor leptů Satinique
Střední škola Oselce Obr. 6, 7 – Félicien Rops: ilustrace ke knize Diaboliques
Střední škola Oselce Obr. 8 – Odilon Redon: Kyklop, olej na desce
Střední škola Oselce Obr. 9 – Odilon Redon: Bárka, pastel
Střední škola Oselce vedoucí osobnost symbolismu Paul Gauguin -Tahitské pastorále -Ženy z Tahiti -Živý Kristus -Vidění po kázání -Žena s květinou -Kniha Noa-Noa -filozoficky založené kompozice Odkud přicházíme? Kdo jsme? Kam jdeme?
Střední škola Oselce Obr. 10 – Paul Gauguin, Odkud přicházíme? Kdo jsme? Kam jdeme?
Střední škola Oselce Obr. 11 – Paul Gauguin, Tahiťanky na pláži
Střední škola Oselce Obr. 12 – Paul Gauguin, Žena s květinou
Střední škola Oselce Obr. 13 – Paul Gauguin, ilustrace knihy NoaNoa
Střední škola Oselce MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury 3. Praha: Idea Servis, 2003, ISBN Obr. 1 – Obr a_.jpg Obr _Les_Sataniques._Le_Sacrifice.jpg/385px-F%C3%A9licien_Rops_-_Les_Sataniques._Le_Sacrifice.jpg Obr _Les_Sataniques._Satan_semant_l%27ivraie.jpg/414px-F%C3%A9licien_Rops_- _Les_Sataniques._Satan_semant_l%27ivraie.jpg Obr _Les_Sataniques._L%27enl%C3%A8vement.jpg/398px-F%C3%A9licien_Rops_- _Les_Sataniques._L%27enl%C3%A8vement.jpg Obr Obr Obr
Střední škola Oselce Obr Redon_barque_mystique.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/29/Redon_barque_mystique.jpg/776px- Redon_barque_mystique.jpg Obr Obr Paul_Gauguin_056.jpg Obr Paul_Gauguin_040.jpg Obr Není-li uvedeno jinak, je autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, autor uvedený na titulním snímku.