Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČR EU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2146 Název projektu školy Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT SADA č. XV Identifikátor: VY_32_INOVACE_Sada XV _ ČJ , DUM č.14 Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk Název: Líčení Autor: Ivana Skalická Stručná anotace: Slouží při výuce slohu v 7.ročníku. Shrnuje poznatky o líčení, navádí žáky k volbě vhodných jazykových prostředků a umožňuje postupem od jednodušších úkolů k obtížnějším rozvíjet vyjadřování žáků. Metodické zhodnocení: Žáci tvorbou líčení kromě vyjadřování rozvíjeli i svou fantazii a představivost. Využití v ČJ – sloh 23.3.2012, třída 7.B Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Skalická
Český jazyk – sloh 7.ročník Líčení Český jazyk – sloh 7.ročník
(tak to vidí tvůrce, ostatní to tak vidět nemusí) Líčení - co to je? → subjektivně zabarvený popis → líčení místa, krajiny, věci, obrázku, fotografie, knihy, osoby, zážitku… → zachycuje kromě objektivní skutečnosti hlavně osobní vidění a vztah k dané skutečnosti (tak to vidí tvůrce, ostatní to tak vidět nemusí) →najdeme zvláště v literatuře
Líčení - jak? Musíme uplatnit svou fantazii Užíváme → citově zabarvená slova → obrazná vyjádření = metafory nebe je kouzelníkův plášť posetý hvězdami, oko lesní studánky → zosobnění = personifikace vrba mluví s hladinou, příroda se budí a jásá → básnické přívlastky dřímající ulice, umytá krajina, zpívající potok → protiklad = kontrast potok bublá i burácí, příroda hýčká i ničí
Líčení - čím? → podstatná a přídavná jména - jimi hodnotíme → slovesa - jimi zachytíme dějovost → příslovce - jimi vyjádříme bližší okolnosti dějů → citoslovce – jimi zobrazíme zvuky, pocity…
Pokusíme se: Pomocí slov nebo slovních spojení vyjádřit svoje pocity ze: spánku noci samoty moře bouřky slunce práce
Pokusy : pocity ze: spánku - klid, snění, pohodový relax noci – temnota, jas hvězd, spaní samoty – strach, svoboda chování moře - živel, nebezpečí, dovolená bouřky – ničení, vztek, nový začátek slunce – teplíčko, prázdniny, život práce – zábava, nutná obživa, penízky
Napiš, jak subjektivně vidíš 1:
Napiš, jak subjektivně vidíš 2:
Napiš, jak subjektivně vidíš 3:
Úkoly: 1. Vyber fotografii 2. Napiš líčení, v němž: a) se díváš na fotografii b) vzpomínáš na chvíli, kdys na tom místě byl(a) c) jsi tím místem a představuješ se divákovi d) jsi některým detailem a seznamuješ sebe i čtenáře se svým okolím 3. Jmenuj, co je reálným obsahem obrázku 4. Seznam se s prací spolužáka, který si vybral stejnou fotografii a porovnejte, čím se liší vaše líčení: a) v obsahu b) užitými jazykovými prostředky 5. Zhodnoťte a vyberte nejlepší líčení každého z obrázků 6. Zkus hádat, odkud mohou obrázky být.
Zdroje: KRAUSOVÁ, Zdeňka, TERŠOVÁ, Renata. Český jazyk 7 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1.vyd. Plzeň: Nakladatelství Fraus, 2004. ISBN 80-7238-320-5, s. 115-119 Klipart MS Office Vlastní fotografie