Lustig – Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou Celkový rozbor textu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_8A13 Reakce kyseliny sírové s manganistanem draselným – efektní experiment Blesky pod vodou Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423,
Advertisements

Pravidla pro tvorbu elektronické prezentace
VY_32_INOVACE_7B12 Databáze Typy čísel.
VY_32_INOVACE_7A1 FINANČNÍ MATEMATIKA ZEMĚ A JEJICH MĚNA.
Efektní motivační experiment – zapálení vaty skleněnou tyčinkou
J. Cimrman – České nebe Celkový rozbor díla
VY_32_INOVACE_7C6 OddílY výhody použití.
Prof. Ph.Dr. MIROSLAV TYRŠ
VY_32_INOVACE_9C3 TKÁNĚ.
VY_32_INOVACE_7C14.  Rozložení snímků obsahují formátování a rozmístění jednotlivých částí obsahu.  Rozložení obsahuje také motiv, tedy nastavení formátování.
VY_32_INOVACE_9B20 SAVCI morfologie a anatomie
Sdružení Devětsil a jeho podoby
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Ilona Čechová Vznik Československa VY_32_INOVACE_1B10.
VY_32_INOVACE_9C4 OPĚRNÁ SOUSTAVA
VY_32_INOVACE_2A8 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř.
Rozklad dichromanu amonného
Jan Palach VY_32_INOVACE_2A2.
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Test - vlastnosti elektromagnetických vln Autor: Mgr. Miloš Boháč © 2012 VY_32_INOVACE_6C-10.
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Test – vlnové vlastnosti světla Autor: Mgr. Miloš Boháč © 2012 VY_32_INOVACE_6C-17.
Katalyzátory – efektní experiment Katalytický svařák
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Světlo - viditelná část spektra elektromagnetických vln Autor: Mgr. Miloš Boháč ©
Destilace – důkaz ethanolu ve stolním víně
KURZOVNÍ LÍSTKY, PŘEVODY MĚN
VY_32_INOVACE_8A3 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Martin Rolek Barevné plameny.
VY_32_INOVACE_3C19 Gymnázium a SOŠ,Lužická 423, Jaroměř Ing. Daniela Řípová Past Perfect.
Redoxní reakce - reakce glukosy s methylenovou modří
VY_32_INOVACE_8A4 Reakce sodíku s vodou
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Martin Rolek Příprava kyslíku – peroxidová střela VY_32_INOVACE_8A2.
Sublimace chloridu amonného – efektní motivační experiment Umělá mlha
Historie databází, jejich význam a základní pojmy
Grafika 7 CorelDraw – tvarování objektů VY_32_INOVACE_7B7.
vznik kmitů, rezonance © 2012 VY_32_INOVACE_6C-14
VY_32_INOVACE_1C14 Tyrš a Sokol Křížovka - opakování.
VY_32_INOVACE_6B5 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Přenos tepla Autor: Mgr. Miloš Boháč © 2012.
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Ilona Čechová Sametová revoluce VY_32_INOVACE_2B17.
VY_32_INOVACE_7C20 Předloha snímku Jana Vosáhlová.
Tabulky – vyhledávání (v dalších tabulkách pomocí relací)
Reported speech Gymnázium a SOŠ, Lužická 423, Jaroměř Ing. Daniela Řípová VY_32_INOVACE_3C18.
VY_32_INOVACE_6B-13 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Mechanické vlastnosti pevných látek Autor: Mgr. Miloš Boháč.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _08_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Grafické objekty v prezentaci Jana Vosáhlová VY_32_INOVACE_7C17.
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř
VY_32_INOVACE_2B16 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Ilona Čechová Rok 1968.
VY_32_INOVACE_7A3 FINANČNÍ MATEMATIKA PŘEVODY MĚN.
Lucerna VY_32_INOVACE_1A3. sedmipatrový palác z roku 1912 s převážně secesními interiéry budovou je vedena pasáž spojující Štěpánskou a Vodičkovu ulici.
VY_32_INOVACE_2C20 Pracovní list Věra Čáslavská.
George Orwell 1984 (Nineteen Eighty-Four)
VY_32_INOVACE_7B1 Grafika 1 Rozdělení grafiky.
Německá otázka, vznik SRN a NDR
VY_32_INOVACE_7B13 Databáze Vstupní maska.
VY_32_INOVACE_7A5 FINANČNÍ MATEMATIKA RODINNÉ HOSPODAŘENÍ.
Reakce karbidu vápenatého s vodou
VY_32_INOVACE_7A4 FINANČNÍ MATEMATIKA RODINNÝ ROZPOČET.
Kouzelné písmo – motivační efektní experiment Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Martin Rolek VY_32_INOVACE_8A12.
VY_32_INOVACE_8A7 Kyslík a hoření
Život a dílo VY_32_INOVACE_2A4 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Lenka Fibigerová.
2.Světová válka v próze obrázek
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Lenka Fibigerová Česká poezie 1. poloviny 20. století - opakování VY_32_INOVACE_1A15.
ČÍSELNÉ ŘADY, SEZNAMY Tabulkové procesory 2 VY_32_INOVACE_7C9.
Barevnost sloučenin manganu
VY_32_INOVACE_9A14 KVĚTNÍ VZOREC A KVĚTNÍ DIAGRAM
Vlastnosti kyseliny sírové Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Martin Rolek VY_32_INOVACE_8A6.
VY_32_INOVACE_8A9 Příprava salmiaku
Model hasícího přístroje
Vlastnosti fenolftaleinu – efektní motivační experiment Amoniakální fontána Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Martin.
Eliška Dlouhá Gymnázium Jiřího Ortena V8A
VY_32_Inovace_ Arnošt Lustig Český jazyk 9. ročník
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_15 Název Arnošt Lustig Téma hodiny Autoři druhé.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
2.Světová válka v próze obrázek
Transkript prezentace:

Lustig – Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou Celkový rozbor textu VY_32_INOVACE_2A7 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, 551 23 Jaroměř Mgr. Lenka Fibigerová Lustig – Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou Celkový rozbor textu

Literární druh a žánr Epické dílo, próza Novela - má souvislou dějovou linii - výraznou pointu - charaktery jsou dané a příliš se nemění - zachycuje krátký časový úsek

Celková charakteristika Kniha patří do druhé vlny válečné próza, vyšla roku 1964 Zachycuje bezohlednost nacistů, kteří si zahrávají se skupinou lidí a dávají jim naději na záchranu před smrtí Hlavní hrdinka dává přednost vzpouře před ponížením

Stylistická a jazyková charakteristika novela zachycuje hrdinku ve vypjaté situaci vše je vyprávěno objektivně s nadhledem, v er-formě barvité líčení prostředí typická pro autora je i psychologie postav jazyk vypravěče je věcný, pouze ve vypjatých situacích emotivně laděné výrazy jazyk postav vystihuje jejich charaktery, vzdělání i postavení

Děj Nacisté v Itálii zajmou bohaté židovské obchodníky s americkými pasy Namluví jim, že mohou být vyměněni za německé zajatce , a pod různými záminkami z nich postupně mámí jejich peníze Součástí skupiny je i krásná židovská dívka Kateřina, za kterou platí účty nejbohatší obchodník Herman Cohen Po vybrání jejich švýcarských kont jsou zajatci odvezeni do plynové komory Jediná Kateřina se odhodlá k zoufalému činu, zmocní se zbraně německého důstojníka a zastřelí ho Celou skupinu ostatní nacisté postřílí

Kompozice chronologická kniha se dělí na tři části děj začíná i končí v Osvětimi, do které se zajatci vracejí třikrát dochází ke gradaci při každém návratu ztrácí důvěru ve sliby nacistů a stále silněji vnímají svůj strach z lágru

Postavy Kateřina Horovitzová – mladá dívka, nejméně důvěřivá, snaží se uhájit svou čest , jediná je schopna činu Bedřich Brenske – rádoby vlídný nacistický důstojník, umí skvěle manipulovat s lidmi, je vždy uhlazený a zdvořilý Herman Cohen – mluvčí celé skupiny, chce dosáhnout záchrany celé skupiny, svým způsobem naivní

Prostor a čas střídání prostředí, stálé přejíždění z Osvětimi do přístavu rok 1943

Inspirace Lustig se nechal inspirovat skutečnou událostí Podle knihy byl v roce 1965 natočen A. Moskalykem film

Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, 551 23 Jaroměř   Projekt: Škola v digitálním světě aneb Uchop svoji šanci Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0210 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_2A7 Jméno autora: Mgr. Lenka Fibigerová Název práce: Lustig – Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou – Celkový rozbor textu Předmět: Český jazyk a literatura Ročník: čtvrtý Časová dotace: 20 minut Vzdělávací cíl: seznámit s charakteristikou díla Pomůcky: Poznámka: mezipředmětové vztahy Inovace: využití výpočetní techniky při výuce Datum vytvoření: 24. 2. 2013