Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
FORMÁLNÍ VÝSTAVBA VERŠE Mgr. Michal Oblouk
Advertisements

Poezie.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.11 Anotace: Prezentace obsahuje stručný přehled literárních žánrů lyrických. Vzdělávací oblast: český jazyk a literatura Autor:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_236 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_317 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Sandra Volková Předmět Hudební.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_239 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_130 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Daniela Kemrová PředmětZeměpis.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_221 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek PředmětChemie.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _611 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_230 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_069 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Michaela Halíková Předmět.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_258 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _639 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_052 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Český jazyk Mgr. Milan Šimek
Poezie z řeckého poiésis – tvorba
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_035_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_249 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_255 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_254 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_251 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_248 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_252 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_312 Název školyGymnázium,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_146 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Daniela Kemrová Předmět.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_339 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Filip Tomeš Předmět Biologie.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_155 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Daniela Kemrová Předmět.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_253 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_128 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Daniela Kemrová Předmět.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_127 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Daniela Kemrová Předmět.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_145 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Daniela Kemrová Předmět.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_148 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Daniela Kemrová PředmětBiologie.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _627 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _625 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_238 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_227 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_223 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 AutorMgr. Petr Křížek PředmětChemie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
K AREL J AROMÍR E RBEN – VO DNÍK. Ú KOLY PRO SKUPINU : 1. Znáte celou báseň? Odhadněte, co v básni předchází a co následuje po naší ukázce. 2. Vyznívá.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
NÁRODNÍ OBROZENÍ.
Jan Kollár Mgr. Ludmila Růžičková
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Figury I Marcela Jurková.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_235 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.
Zvuková stavba souvislého projevu (slovní přízvuk) Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec.
Název Notopis 2 Předmět, ročník Hudební výchova, 1. ročník
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_225 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Sedláková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_226 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_229 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.
František Ladislav Čelakovský Mgr. Ludmila Růžičková
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
NÁRODNÍ OBROZENÍ. NÁRODNÍ OBROZENÍ (poslední čtvrtina 18. století a 1. pol. 19. století) ● proces utváření novodobého českého národa ● vznik novodobé.
JIŘÍ WOLKER Simona Coubalová C3B. Obsah O autorovi Život Dílo Těžká hodina Shrnutí Zdroje.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Moderní škola Název školy Střední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám.
Prozodické systémy a druhy rýmů
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
VY_12_INOVACE_Tru_I_28 Název Rozlišení poezie a prózy
FORMÁLNÍ VÝSTAVBA VERŠE Mgr. Michal Oblouk
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Český jazyk Mgr. Milan Šimek
Tematická a kompoziční složka literárního díla
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0028 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_065 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Michaela Halíková Předmět Český jazyk Ročník 2. ročník čtyřletého gymnázia Datum vytvoření 12. 11. 2012 Anotace Prezentace – Prozodické systémy Metodický pokyn Prezentace je určena jako výukový materiál při výkladu zásad prozódie, rozborem ukázek je zaměřena na období národního obrození. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

Prozodické systémy ANEB VYUŽITÍ ZVUKOVÝCH PRVKŮ VE VERŠI

1. SYLABICKÝ (z řec. SYLLABÉ = SLABIKA) rytmus verše je založen na shodném počtu slabik a rýmu využíván ve stč. lyrice a v českých lidových písních

SYLABICKÝ systém Skákal pes přes oves, 6 slabik přes zelenou louku. 6 slabik Šel za ním myslivec, 6 slabik péro na klobouku. 6 slabik Rýmové schéma: a b a b = střídavý (byť cítíme nedokonalost „áčkových“)

2. TÓNICKÝ (z řec. TÓNOS = PŘÍZVUK) rytmus verše je založen na pravidelně se opakujícím počtu přízvučných slabik využíván v ruštině, němčině (u nás Čelakovského sbírka Ohlas písní ruských)

TÓNICKÝ systém Jede on Ilja po širém poli, i zachtělo se mládci stranou se dáti, rodnou matičku v domě navštíviti, poklonu bohaté vdově učiniti. V každém verši jsou 4 přízvučné slabiky.

3. ČASOMĚRNÝ rytmus verše je založen na pravidelném střídání krátkých a dlouhých slabik využíván v antické literatuře (u nás předzpěv Kollárovy Slávy dcery)

zvuková schémata = STOPY TROCHEJ JAMB DAKTYL SPONDEJ — U (dlouhá + krátká) U — (krátká + dlouhá) — U U (dlouhá + 2x krátká) — — (2x dlouhá)

ČASOMĚRNÝ systém Aj, zde leží zem ta před okem mým slzy ronícím - U U| - - | - U U | - - | - U U | - - počítáme jen dlouhé a krátké slabiky dlouhá slabika → 1. s dlouhým vokálem → 2. dlouhá polohou (za vokálem následuje skupina konsonantů) pravidelně se střídají daktyl a spondej

4. SYLABOTÓNICKÝ rytmus básně je založen na pravidelném opakování veršů o stejném počtu slabik zároveň se pravidelně opakují slabiky přízvučné a nepřízvučné využívá ho čeština – prosazoval Josef Dobrovský v době NO

čeština využívá stopy TROCHEJ JAMB DAKTYL — U (přízvučná + nepřízvučná) U — (nepřízvučná + přízvučná) — U U (přízv. + 2x nepřízv.)

SYLABOTÓNICKÝ systém Pracuj každý s chutí usilovnou 10 — U — U — U — U — U na národu roli dědičné, 9 — U — U —U — U U cesty mohou býti rozličné, 9 — U — U —U — U U jenom vůli všickni mějme rovnou. 10 — U —U — U — U — U

??? Ze kterého díla byl předchozí úryvek? Nápověda: Rozebírali jsme 1 sloku ze čtyř. Veršové schéma celé básně je 4 4 3 3. V celém díle je takových básní 645! Autorem je „básník jediné knihy“… ???

Použité zdroje: Obrázek z Klipartu, autor neuveden.