Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0028 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_065 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Michaela Halíková Předmět Český jazyk Ročník 2. ročník čtyřletého gymnázia Datum vytvoření 12. 11. 2012 Anotace Prezentace – Prozodické systémy Metodický pokyn Prezentace je určena jako výukový materiál při výkladu zásad prozódie, rozborem ukázek je zaměřena na období národního obrození. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.
Prozodické systémy ANEB VYUŽITÍ ZVUKOVÝCH PRVKŮ VE VERŠI
1. SYLABICKÝ (z řec. SYLLABÉ = SLABIKA) rytmus verše je založen na shodném počtu slabik a rýmu využíván ve stč. lyrice a v českých lidových písních
SYLABICKÝ systém Skákal pes přes oves, 6 slabik přes zelenou louku. 6 slabik Šel za ním myslivec, 6 slabik péro na klobouku. 6 slabik Rýmové schéma: a b a b = střídavý (byť cítíme nedokonalost „áčkových“)
2. TÓNICKÝ (z řec. TÓNOS = PŘÍZVUK) rytmus verše je založen na pravidelně se opakujícím počtu přízvučných slabik využíván v ruštině, němčině (u nás Čelakovského sbírka Ohlas písní ruských)
TÓNICKÝ systém Jede on Ilja po širém poli, i zachtělo se mládci stranou se dáti, rodnou matičku v domě navštíviti, poklonu bohaté vdově učiniti. V každém verši jsou 4 přízvučné slabiky.
3. ČASOMĚRNÝ rytmus verše je založen na pravidelném střídání krátkých a dlouhých slabik využíván v antické literatuře (u nás předzpěv Kollárovy Slávy dcery)
zvuková schémata = STOPY TROCHEJ JAMB DAKTYL SPONDEJ — U (dlouhá + krátká) U — (krátká + dlouhá) — U U (dlouhá + 2x krátká) — — (2x dlouhá)
ČASOMĚRNÝ systém Aj, zde leží zem ta před okem mým slzy ronícím - U U| - - | - U U | - - | - U U | - - počítáme jen dlouhé a krátké slabiky dlouhá slabika → 1. s dlouhým vokálem → 2. dlouhá polohou (za vokálem následuje skupina konsonantů) pravidelně se střídají daktyl a spondej
4. SYLABOTÓNICKÝ rytmus básně je založen na pravidelném opakování veršů o stejném počtu slabik zároveň se pravidelně opakují slabiky přízvučné a nepřízvučné využívá ho čeština – prosazoval Josef Dobrovský v době NO
čeština využívá stopy TROCHEJ JAMB DAKTYL — U (přízvučná + nepřízvučná) U — (nepřízvučná + přízvučná) — U U (přízv. + 2x nepřízv.)
SYLABOTÓNICKÝ systém Pracuj každý s chutí usilovnou 10 — U — U — U — U — U na národu roli dědičné, 9 — U — U —U — U U cesty mohou býti rozličné, 9 — U — U —U — U U jenom vůli všickni mějme rovnou. 10 — U —U — U — U — U
??? Ze kterého díla byl předchozí úryvek? Nápověda: Rozebírali jsme 1 sloku ze čtyř. Veršové schéma celé básně je 4 4 3 3. V celém díle je takových básní 645! Autorem je „básník jediné knihy“… ???
Použité zdroje: Obrázek z Klipartu, autor neuveden.