55.1 Pamětné násobení a dělení (činitel x dělitel násobek čísla 10) Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 55.1 Pamětné násobení a dělení (činitel x dělitel násobek čísla 10) NÁSOBENÍ - JEDEN Z ČINITELŮ JE NÁSOBKEM ČÍSLA 10 DĚLENÍ – DĚLENEC I DĚLITEL JSOU NÁSOBKY ČÍSLA 10 Autor: Mgr. Monika Mrkusová
55.2 Co už umíme Doplň. 350 mm = ___ cm 400 cm = ___ dm 200 l = ___ hl Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 55.2 Co už umíme Doplň. 350 mm = ___ cm 400 cm = ___ dm 200 l = ___ hl 3 500 l = ___ hl 1 600 cm = ___ m 750 dm = ___ m Vypočítej. 40 : 10 520 : 10 3 700 : 10 500 : 100 8 200 : 100 45 300 : 100 90 : 10 740 : 10 28 300 : 10 800 : 100 6 300 : 100 71 000 : 100
55.3 Co si řekneme nového Jeden z činitelů je násobkem čísla 10 Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 55.3 Co si řekneme nového Jeden z činitelů je násobkem čísla 10 Pamatuj: Dané číslo vynásobíme tisícem tak, že k tomuto číslu připíšeme tři nuly. např. 5 . 1000 = 5000 19 . 1 000 = 19 000 265 . 1 000 = 265 000 320 . 1 000 = 320 000 Dané číslo vynásobíme desetitisícem tak, že k tomuto číslu připíšeme čtyři nuly. např. 4 . 10 000 = 40 000 18 . 10 000 = 180 000 316 . 10 000 = 3 160 000 Při násobení čísla stotisícem připíšeme k násobenému číslu pět nul. např. 3 . 100 000 = 300 000 3 . 100 000 = 300 000 5 . 100 000 = 500 000 7 . 100 000 = 700 000
55.4 Nové termíny a názvy Dělenec i dělitel jsou násobky čísla 10 Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 55.4 Nové termíny a názvy Dělenec i dělitel jsou násobky čísla 10 4 000 : 1 000 = 4 protože 4 . 1 000 = 4 000 27 000 : 1 000 = 27 protože 27 . 1 000 = 27 000 Číslo, které má na místě jednotek, desítek i stovek nuly, dělíme tisícem tak, že toto číslo napíšeme bez těchto tří nul. Pamatuj! Číslo, které má na místě jednotek, desítek, stovek a tisíců nuly, dělíme desetitisícem tak, že _________________________. Číslo, které má na místě jednotek, desítek, stovek, tisíců a desetitisíců nuly, dělíme 100 000 tak, že ___________________.
Elektronická učebnice - I Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 55.5 Procvičení Doplň správně druhého činitele (čísla 10, 100, 1 000, 10 000, 100 000). 8 . ______ = 80 000 6 . ______ = 6 000 7 . ______ = 700 000 29 . ______ = 290 67 . ______ = 67 000 41 . ______ = 4 100 ______ . 13 = 1 300 ______ . 9 = 90 000 ______ . 5 = 500 000 V jedné krabičce je sto kancelářských sponek. Kolik sponek je ve dvou (pěti, sedmi, deseti, patnácti, padesáti) krabičkách? Děl daná čísla: a) deseti, b) stem, c) tisícem 2 000, 32 000, 78 000, 100 000, 925 000, 1 000 000, 804 000
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 55.6 Něco navíc pro šikovné Podle receptu je na cukroví potřeba 400 g mouky, 200 g tuku, 300 g cukru a 4 vejce. Babička peče toto cukroví z trojnásobných dávek. Jaké množství potravin spotřebuje? Jaké množství jednotlivých surovin by bylo potřeba na dvojnásobnou dávku cukroví?
55.7 CLIL Complete: sum of money bank bills, coins count 1 000 500 100 Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 55.7 CLIL Complete: sum of money bank bills, coins count 1 000 500 100 10
55.8 Test znalostí Vypočítej 105 000 : 1 000. 1 500 150 105 Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 55.8 Test znalostí Správné odpovědi: Vypočítej 105 000 : 1 000. 1 500 150 105 105 000 000 Vypočítej, kolik je 5 . 7 000. 350 35 3 500 35 000 Kolik km je 1 000 000 m? 1 000 km 10 000 km 100 km 10 km 4. V družstevním domě přispívali nájemníci na montáž vodoměrů 1 000 Kč na jeden byt. Kolik korun se vybralo v domě, který má 25 bytů? a) 2 500 b) 25 000 c) 250 d) 250 000 c a d b Test na známku
Elektronická učebnice - I Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 55.9 Použité zdroje, citace Kolektiv autorů. Matematika pro 4. ročník základních škol, 2. díl. Praha: Alter, 1996. Obrázky z databáze klipart. Josef Molnár, Hana Mikulenková. Matematika pro 4. ročník, pracovní sešit, 2. díl. Olomouc: Prodos, 1996 4. http://colnect.com/cs/banknotes/banknote/3362-5000_Korun-1997-99_Issue-%C4%8Cesk%C3%A1_republika (slide 7)
55.10 Anotace Autor Mgr. Monika Mrkusová Období 01 – 06/2013 Ročník Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 55.10 Anotace Autor Mgr. Monika Mrkusová Období 01 – 06/2013 Ročník 4. ročník Klíčová slova Přirozené číslo, násobení, dělení, násobek čísla deset Anotace Prezentace popisující postup při pamětném násobení a dělení, kdy jeden z činitelů je násobkem čísla 10.