NEBUNĚČNÉ ORGANISMY.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VIROVÁ ONEMOCNĚNÍ (nejen) ČLOVĚKA
Advertisements

Nebuněčné organismy Viry a viroidy.
BOTANIKA VIRY.
Název školy Základní škola a mateřská škola Drnholec, okres Břeclav, příspěvková organizace Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony.
Viry říše: nebuněční.
Viry.
Genetika virů a prokaryotní buňky
VIRY Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády 777
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
REPRODUKCE VIRŮ.
Základy přírodních věd
IMUNITNÍ SYSTÉM IMUNITA = schopnost organismu chránit se před patogeny (bakterie,viry,houby,prvoci  onemocnění) Nespecifická : Fagocytóza granulocytů,monocytů.
NEBUNĚČNÉ ORGANISMY.
SYSTÉM A TŘÍDĚNÍ ORGANISMŮ
VIRY.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA Autor RNDr. Romana Michálková Číslo materiálu16 Datum vytvoření Druh učebního materiáluprezentace Ročník 1., 4. Anotace.
Viry.
PATOGENESE A ROZVOJ VIROVÝCH INFEKCÍ.
Viry Co jsou viry?. BALÍČKY GENETICKÉ INFORMACE,, KTERÁ JE NEPŘÁTELSKÁ HOSTITELSKÉ BUŇCE.
RISKUJ Projekt „EU peníze středním školám“ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT CZ.1.07/1.5.00/ Předmět Biologie Ročník a obor 1.ročník.
Mízní soustava odvod mízy zpět do krve části:
Virologie Obecně o virech +++ Vlastnosti Replikace.
Viry a bakterie Digitalizace výuky Příjemce
VIRY.
Viry 1892 – Dimitrij Ivanovský – virus tabákové mozaiky
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
M1: LESNICKÁ BOTANIKA VIRY
Mgr. Petr Klein Gymnázium Josefa Kainara, Hlučín
Název dokumentu: Podbuněčné organismy Autor: Mgr. Michaela Míková
nebuněční parazité buněk
-morbili, measles Ivona Jurčová
Imunita, obranné mechanismy v těle, infekční nemoci
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
1.Ročník technické lyceum
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_524.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Viry II – Interakce s buňkou
KŘÍŽOVKA VIRY.
Obecná virologie.
BUNĚČNÁ STAVBA ŽIVÝCH ORGANISMŮ
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Viry Základy biologie 2013.
Přednáška 89 Mgr. M. Jelínek
Virus lidského imunodeficitu
Inovace studia molekulární a buněčné biologie
Živá a neživá příroda III
Nakažlivá /infekční/ nemoc Je přenosná z nemocného člověka (zvířete) na zdravého jedince Přenáší se přímým stykem, potravou, vdechnutím, poraněním, bodnutím.
MIKROBIOLOGIE Virologie Bakteriologie Bakteriologie Parazitologi e Parazitologi eMykologie.
Viry VY_52_INOVACE_PR VYPRACOVALA: Mgr. Jana Víchová DATUM: září 2011 URČENO PRO: 6. ročník VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda - Přírodopis KLÍČOVÁ.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Silvie Krupová NÁZEV:VY_32_INOVACE_15_Přírodopis 6. ročník TÉMA: Viry ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Přírodopis.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Nemoci světa. AIDS  1. případ cca před 25 lety, ale už stihl zabít přes 25 milionů lidí  Aids napadá imunit. systém, tělo pak není schopno se bránit.
Funkce – obrana organismu proti infekci. Nakažlivé neboli infekční nemoci: =choroba, která je přenosná z nemocného člověka nebo zvířete na zdravého jedince.
PROCVIČUJÍCÍ A OPAKUJÍCÍ TEST - VIRY
Lymská borelióza.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 120_Viry
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_05-06
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Nukleové kyseliny nukleosidy nukleotid nukleová báze fosfát
Živá a neživá příroda III
Infekční nemoci Bc. Veronika Halamová.
2. Organismus a prostředí Základy ekologie pro střední školy 1.
Virus lidského imunodeficitu
Bi1BK_ZNP2 Živá a neživá příroda II Buněčná stavba živých organismů
AUTOR:Mgr. Radoušová Marcela
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

NEBUNĚČNÉ ORGANISMY

Co jsou viry? nebuněčné organismy nitrobuněční parazité mají vlastní genom, jsou schopny reprodukce, tvoří vlastní proteiny, replikují vlastní NK nic z toho ale nedokáží bez hostitelské buňky, nemají vlastní metabolismus, žádný zdroj energie jsou na hranici mezi živými soustavami a neživou přírodou

Co je virologie? biologická věda studující viry všímá si: kde jsou přirozená ohniska výskytu virů za jakých podmínek dochází k jejich šíření, ke vzniku epidemií vztahu viru a hostitele jak omezit negativní vliv působení virů virů jako genetického modelu aplikací v molekulární biologii a biotechnologiích

Co je virion? kompletní virová částice klidová forma viru má schopnost infikovat hostitelskou buňku a množit se v ní velmi malý  elektronový mikroskop geometricky pravidelná struktura (např. dvacetistěn, dvanáctistěn, šroubovice)

Jaké je složení virionu? kapsid enzym NK membránový obal

Virová nukleová kyselina DNA x RNA, nikdy obě jednořetězcová x dvouřetězcová lineární x kruhová celistvá x segmentovaná obsahuje informaci pro tvorbu kapsidu vlastní replikaci přesun virionu do a z hostitelské buňky

Kapsid bílkovinný obal obaluje a chrání NK tvořen z kapsomer = soubor několika identických proteinových makromolekul jednovrstevný x vícevrstevný mnohdy s výběžky a hroty pro přilnutí na hostitelskou buňku

Membránový obal kolem kapsidu není vždy z bílkovin a fosfolipidů z biomembrány hostitelské buňky při jejím opouštění má receptory pro vazbu s hostitelskou buňkou

Enzymy uvnitř kapsidu nejsou u všech nutné pro zahájení reprodukce uvnitř hostitelské buňky uplatňují se při uvolnění virionů z buňky

Jaký je životní cyklus viru? probíhá ve třech krocích jako klidová forma virion mimo hostitelskou buňku infikuje hostitelskou buňku a množí se v ní jako virion je uvolňován do prostředí mimo hostitelskou buňku

Jak dochází k virové infekci? přilnutí virionu k povrchu hostitelské buňky vniknutí viru do buňky (celý virion x jen NK)

Průběh virové infekce replikace virové NK translačním aparátem hostitelské buňky hostitelská buňka podle informace z virové NK produkuje virové komponenty

Průběh virové infekce z komponent se sestavují jednotlivé virové částice virové enzymy rozruší obal hostitelské buňky uvolnění virionů

Jaký je osud infikované buňky? virus nebo jeho genom přetvává v buňce, aniž se množí virový genom se začleňuje do genomu buňky a jako provirus je předáván do dceřinných buněk provirus za určitých podmínek (Ch, F) změní vlastnosti buňky (často nádorová) virus je buňkou pomnožen a uvolněn při destrukci hostitelské buňky  lyze buňky virus je buňkou pomnožen a po jeho uvolnění se buňka uzdraví

Jak dělíme viry? podle přítomnosti NK podle struktury DNA-viry RNA-viry podle struktury neobalené viry (virus tabákové mozaiky) obalené viry (virus chřipky, HIV) podle typu hostitelských buněk bakteriální viry = bakteriofágové mykoviry = viry hub rostlinné viry živočišné viry

Bakteriofág má specifickou stavbu je virem baktérií DNA- i RNA-vir udržuje ekologickou rovnováhu bakteriálních společenstev

Rostlinné viry převážně RNA-viry jsou málo specifické do buněk pronikají celé způsobují nekrotické skvrny, žloutnutí, deformace přenos hmyzem, hlísty, mechanicky (nářadím) virus tabákové mozaiky, okurkové mozaiky

Živočišné viry nejvíce probádané DNA-viry i RNA-viry specifičtější než rostlinné v napadené tkáni vznikají nekrotická ložiska dělí se na viry bezobratlých a viry obratlovců (kulhavka, slintavka) do buněk proniká celý virion přenos vzduchem (kapénková infekce), vodou, hmyzem, potravinami, tělními sekrety (moč, sliny, sperma), krví, přímým kontaktem s kůží infikovaného způsobují mnoho nemocí i u člověka

Virové nemoci člověka neštovice – přenos kapénkami, přímým stykem, ale i nepřímo (např. prachem) dětská obrna – přenos přímo nebo nepřímo z člověka na člověka, postihuje nervový systém, projevuje se ochrnutím encefalitida – přenos klíštětem, prudké zánětlivé onemocnění CNS vzteklina – zdrojem nákazy hlavně psovité šelmy, přenos slinami infikovaného zvířete zarděnky – přenos kapénkami nebo přímým stykem, přes sliznici nosohltanu, projevuje se horečkou, vyrážkou, zduřením lymfatických uzlin

spalničky – přenos hlavně kapénkami, ale také prádlem, hračkami, horečnaté onemocnění spojené se zánětem spojivek, rýmou, suchým dráždivým kašlem a vyrážkou chřipka – přenos kapénkami, přes sliznici dýchacích cest, prudké horečnaté onemocnění horních dýchacích cest doprovázené zimnicí, bolestí hlavy a svalů, celkovou malátností, virus má mnoho kmenů, rychle mutuje, vyvolal velké pandemie  španělská chřipka, asijská chřipka, hongkongská chřipka, v současnosti problém ptačí chřipky příušnice – zdrojem jedině nemocný člověk, přenos kapénkami, přímým stykem s nemocným, nepřímo věcmi nemocného, horečnaté onemocnění spojené s nápadným zduřením příušní žlázy rýma

virová hepatitida – nejdříve chřipkové příznaky a lehká vyrážka, pak zvětšená játra, tmavá moč, přenos výkaly nemocného při nedodržení hygieny opar – proniká ústní sliznicí, spojivkou nebo kůží, dál se šíří krví, na postiženém místě puchýřky, přetrvává ve stavu latence v těle, aktivuje se při horečce, slunečním zářením, nervovými a hormonálními výkyvy AIDS – smrtelné onemocnění s dlouhou inkubační dobou vyvolané virem HIV, napadá a usmrcuje T-lymfocyty (nezbytné pro tvorbu protilátek)  hroutí se imunitní systém člověka, přenos krví, nechráněným pohlavním stykem, z matky na plod

Obrázky živočišných virů herpes virus virus ptačí chřipky proxiviridae virus HIV