Renesance (úvod, architektura)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 Inspirace minulostí (zejména středověkem), exotickými zeměmi a životem na venkově  Důraz na city a prožitky, často pocit odcizení, záliba v tajemnosti.
Advertisements

Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
zpracovaný v rámci projektu
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Kultura raného středověku
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Renesance.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Památky Karlovarského kraje - románské
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Gotika Úvod, architektura
Česká kultura v 16. století renesance
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
11 Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_04_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 4. srpna 2012
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Renesance Kristýna Strouhalová.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_ 06 _CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Renesance a humanismus v Itálii. Renesance a humanismus v Itálii.
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
RENESANCE A HUMANISMUS
Kultura na počátku novověku
Renesance.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Renesance a humanismus
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
RENESANCE V ČECHÁCH U nás tento sloh nebyl nadlouho, pouze v 16.st za vlády Ferdinanda Habsburského, který povolal na přestavbu Pražského hradu italské.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Malířství, sochařství GOTIKA
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Kolektiv autorů: DĚJEPIS – Středověk a počátky novověku pro 7. ročník. Nová škola Válková, V.:
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
GOTICKÁ ARCHITEKTURA MgA. Lukáš Psík wikimedia
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
DĚJINY KULTURY Skryté památky českého umění- renesanční architektura PhDr. Pavlína Mikulcová.
Michelangelo Buonarroti architekt MgA. Lukáš Psík wikipedia
RENESANCE Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Renesance a humanismus Simona Charvátová HKS, 3. ročník.
14. – 16. století. Dějepis – Kultura v dějinách Šablona: III/2 Pořadové číslo : 1.3 Renesance a humanismus Autor : Mgr. Soňa Blažková Škola : Základní.
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_11A_20_Renesance a humanismus Téma:
Renesance v architektuře. Charakteristika na první pohled se liší od gotické na první pohled se liší od gotické nestaví se do výšky ale do šířky nestaví.
Autor projektu: Mgr. Michaela Kerdová
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_05_RENESANCE Název materiálu:
Architektura do začátku 20. století.
Renesance a humanismus
Raně renesanční italská architektura
Transkript prezentace:

Renesance (úvod, architektura) Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován Mgr. Monikou Novotnou Renesance (úvod, architektura)

RENESANCE (úvod, architektura)

Renesanční umění Název : odvozen z francouzského „ renaissance „ = znovuzrození a z italského „ rinascitá dell arte antica“ (znovuzrození pravého umění a kultury, návrat k antice) Zrodilo se na počátku 15. století ve Florencii, kde se pěstoval humanismus , víra ve schopnosti člověka.

Periodizace 1.Raná renesance (quattrocento) – 15. století Florencie 2.Vrcholná renesance (cinquecento) – 16. století Řím, Benátky, Florencie 3.Pozdní renesance (manýrismus) – 16. století (1520 – 1590) Řím, Benátky, Florencie, Parma… Manýrismus = šablonovité umělecké tvoření, využito spíše zručnosti než vlastní tvůrčí invence

Znaky renesance Humanismus – víra ve schopnosti člověka Rozkvět přírodních věd Realismus Vědecké poznatky Racionalismus – svět je rozumově pochopitelný Vnitřní klid Harmonie – soulad, rovnováha, vyváženost proporcí, obsahu, formy

Architektura Hlavní znaky: Základní rysy architektury: měřítkem staveb – člověk prostory pojímány šířkově – příjemné, klidné, jasné, přirozené, zlidštělé princip statický a horizontální Základní rysy architektury: Architrávový systém Sloupořadí, arkády Opticky vzdušný vnitřní prostor budov Kupole, složité klenby Celá budova respektuje dva základní geometrické obrazce (krychli a kouli) -zdobení: omítka (ochranná a ozdobná vrstva na zdivu z malty) štuk (jemná omítka z mramorové moučky, sádry, vápence a písku k modelaci reliéfních článků) sgrafito Prvořadé místo má stavba paláců, sakrální budovy ustupují do pozadí.

Arkáda – oblouk na sloupech Kupole – klenba kulatého tvaru http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Florence_italy_duomo.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Eckert10.jpg

Sgrafito – vrchní světlá omítka se prorývala na spodní tmavou vrstvu (černou, hnědou, červenou) - ornamentální, figurální vzory, psaníčka http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Breznice_PB_CZ_chateau_sgraffito_detail_605.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kladno_sgraffito_pharmaciens.JPG

Nejznámější světové stavby Bazilika sv. Petra v Římě Šikmá věž v Pise http://commons.wikimedia.org/wiki/File:%C5%A0ikm%C3%A1_ve%C5%BE_v_Pise.jpg?uselang=cs, autor medajancik, pod licencí Creative Commons http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:StPetersDomePD.jpg

Zámek Chambord Dóm ve Florencii http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Castle_in_Chambord.jpg?uselang=cs, autor Pavel Kasprowicz, pod licencí Creative Coimmons http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Florence_italy_duomo.jpg

Nejznámější stavby u nás Letohrádek Hvězda Letohrádek královny Anny Pražský hrad http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Letohr%C3%A1dek_Hv%C4%9Bzda.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Praha,_Kr%C3%A1lovsk%C3%A1_zahrada,_rekonstrukce_kr%C3%A1lovsk%C3%A9ho_letohr%C3%A1dku_(003).JPG?uselang=cs, autor Juandev pod licencí Creative Commons

Zámek v Jindřichově Hradci Zámek v Třeboni Zámek v Jindřichově Hradci http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:T%C5%99_z%C3%A1mek_1.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Jind%C5%99ich%C5%AFv_Hradec-z%C3%A1mek.jpg

Náměstí v Telči http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Telc109.jpg, autor Hans Weingartz, pod licencí Creative Commons 3.0 Německo

Použitá literatura, zdroj: Prokop, V. – Kapitoly z dějin výtvarného umění, Sokolov 2004 http://www.gify.nou.cz/Vyhledavac.htm Baleka, J. – Výtvarné umění, výkladový slovník, ACADEMIA 2002 Klipart