Umění secese – stručný přehled

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SECESE.
Advertisements

Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
První představitelé impresionismu
Projekce zrození moderní ženy do umění secesně-symbolistního hnutí
Název Postimpresionismus Předmět, ročník Výtvarná výchova, 2. ročník
Poslední universální styl
Alfons Mucha Název školy
Design tužkou a ve 3D Design interiéru VY_32_ZAZNAM_Design1r0108 Hana Děcká.
Funkcionalismus I. polovina 20. století.
VY_52_INOVACE_DEK_45 SVĚTOVÉ A ČESKÉ SECESNÍ MALÍŘSTVÍ
Datum (období) vytvoření: červen 2011
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Kubismus I. Polovina 20. století.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
SECESE VY_52_INOVACE_DEK_42.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Srovnávaná města: 1. Praha 2. Londýn 3. Paříž 4. Berlín 5. Athény 6. Budapešť 7. Vídeň.
ŠELMOVSTVÍ BAREV.
5. Nástin historického vývoje RD
Abstraktní expresionismus
Umění první třetiny 20.století
Secese přelom 19. a 20. století.
VY_52_INOVACE_DEK_47 EXPRESIONISMUS A KUBISMUS
Umělecké směry 20. století
Secesní, Konstruktivismusní a Funkcionalimusní sloh
Secese Berenika Králíková.
Realismus,impresionismus, secese, kubismus
VZNIK MODERNÍ ČESKÉ ARCHITEKTURY
Období mezi dvěma válkami
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Otto WAGNER jako inspirativní pedagog
Byla 4, která se uskutečnila v Paříži Konala se od 6. května až do 31. října Jejím tématem byla Velká francouzská revoluce (100. výročí) Výstava se rozkládala.
Architektura tužkou a ve 3D
Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Design tužkou a ve 3D Historie Hana Děcká VY_32_ZAZNAM_Design1r0102.
Secesní architektura v ostatních zemích Evropy a Ameriky
SECESE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Umělecké směry 19. století
MONTGOLFIÉRA.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Světová secese Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
VY_52_INOVACE_DEK_56 MALÍŘSTVÍ PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
Dej 2 Secese Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Dadaismus byl mezinárodním stavem mysli nebo spíše životním stylem, než hnutím…
Design tužkou a ve 3D Design nábytku Hana Děcká
SYMBOLISMUS Jiří Salajka
KUBISMUS.
SECESE.
Architektura první poloviny 20. století
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Věra Slezáková Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_VYTVARNE_CINNOSTI_09.
Od 80. let 19. století.  Dějepis- Kultura v dějinách  Šablona : III/2  Pořadové číslo: 1.7  Autor: Mgr. Soňa Blažková  Škola: ZŠ Choltice  Klíčová.
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
Secese - TEST Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_HANA_MERVARTOVA_SECESE_TEST_PREZENTACE_06 Název školyStřední škola služeb,
Hlavní města Evropy Poznávej podle panoramatu, typických staveb a památek, uveď zemi, kde město leží.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Jiří.
Secese – sochařství a užité umění Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_HANA_MERVARTOVA_SECESE_SOCHARSTVI_A_UZITE_UMENI_PREZE.
SYMBOLISMUS Skupina Nabis Představitelé: Gustav MOREAU Pierre Puvis de CHAVANNES Odilon REDON Arnold B ÖCKLIN Maurice DENIS Pierre BONNARD Edvard MUNCH.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Umění secese – stručný přehled
Secese Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném Autor: Alena Pavolková
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY NA PŘELOMU 19. A 20. STOLETÍ - 2
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_ INOVACE_25-12
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Obchodní akademie a Střední odborná škola,
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Secese - malířství Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Umění secese – stručný přehled
Transkript prezentace:

Umění secese – stručný přehled Hermann Obrist, Brambořík (Rána bičem), výšivka, cca 1895

Periodizace secesního umění (1) Počáteční fáze, 1893-1895: první zralá díla nového stylu v Londýně, Bruselu a Paříži; jednotlivé znaky secese konstituovány již dříve v 80. a 90. letech 19. stol. pod vlivem japanismu, hnutí arts and crafts, symbolismu aj. Z hlediska formy se jedná o lineární fázi: rozvoj arabesky, využití abstrahovaných přírodních forem, asymetrická kompozice, prvky exotismu, organická forma a dramatická barevnost. Pozn.: Tato periodizace vychází z prací Paula Greenhalgha.

Počáteční fáze, 1893-95 1893 v Londýně vyšlo první číslo časopisu The Studio s první veřejnou prezentací díla kreslíře a ilustrátora Aubreye Beardsleye 1893 v Bruselu dokončil architekt Victor Horta dům průmyslníka Émila Tassela 1895 v Bruselu vydal Henri van de Velde pamflet Déblaiement d´art – pregnantní zdůvodnění nového stylu 1895 v Paříži otevřel Siegfried Bing galerii L´Art Nouveau

Victor Prouvé, Emile Gallé, 1892 Maurice Denis, Žebřík v listoví (Poetické arabesky pro dekoraci stropu), 1892

V. Horta, Tasselův dům v Bruselu, vstupní prostor, 1892-93 Portál pařížského obchodu L´Art Nouveau S. Binga, 1895

Jules Chéret, plakát pro vystoupení L Jules Chéret, plakát pro vystoupení L. Fuller, 1893 Pierre Bonnard, La Revue Blanche, 1894

Periodizace secesního umění (2) 2) Druhá fáze, 1895-1900 Nový styl se rozšířil do mnoha městských center Evropy a severní Ameriky. Kromě tradičních metropolí se umělecký-mi centry stala i některá průmyslová města nebo centra národů usilujících o emancipaci (Glasgow, Barcelona, Turín, Helsinki, Oslo). Kromě organických forem – nebo i s nimi – jsou časté historické odkazy, důležité pro lokální varianty stylu. Velký rozvoj uměleckořemeslných dílen a podniků. Secese jako styl mládí: mnozí z čelních představitelů stylu neměli v této době ještě ani 30 let. „Mladí mistři“: dosáhli respektu mnohdy už na konci studií. Tato fáze vrcholí Světo-vou výstavou v Paříži 1900.

Henri van de Velde: návrhy pro práce v různých materiálech a technikách plakát Tropon, 1898 – svícen, 1898-99 – šaty, 1900

Historicky motivované lokální varianty secese Maďarský a polský národní styl Ödön Lechner, Muzeum užitého umění v Budapešti, 1896 Stanislaw Witkiewicz, Vila Pod jedlemi v Zakopaném, 1896-97

Jugendstil Ludwig von Hofman Jarní bouře, 1895 Otto Eckmann návrh titulního listu pro čsp. Jugend, 1896

Periodizace secesního umění (3) 3) Třetí fáze, 1900-1914 Secese se stala hlavním uměleckým proudem. Světová výstava v Paříži r. 1900 znamenala triumf secese, ale také předzvěst jejího rozmělnění v nesčetných variacích, někdy pokleslé úrovně. Secese byla kritizována radikálnějšími modernisty, např. A. Loosem (již před 1900) a avantgardisty. Rozvíjejí se také racionalistické varianty secese: geometrická s., či spojení s klasizujícími tendencemi (např. arch. Otto Wagner).

Glasgowský styl Charles Rennie Mackintosh a Margaret Macdonald-Mackintosh Růžový budoár na umělecké výstavě v Turínu, 1902 Dveře salónu v Glasgow, 1903 Pozn.: vliv G.s. na Vídeňskou secesi

Otto Wagner, Rakouská poštovní spořitelna ve Vídni 1906

Hlavní centra secese ve střední Evropě Mnichov: 1892 založena Mnichovská secese (v čele Franz von Stuck), čsp. Jugend a Simplicissimus, 1907 zal. Der deutsche Werkbund Vídeň: 1897 zal. Vídeňská secese (Gustav Klimt), 1903 zal. Wiener Werkstätte Berlín: 1899 zal. Berlínská secese Darmstadt: umělecká kolonie pod patronací hessenského velkovévody Ernsta Ludwiga Budapešť a Gödöllö: maďarský národní styl aj. (Ödön Lechner) Krakov: sdružení Sztuka (Stanisław Wyspiański) Zakopané: folkloristický styl (Stanisław Wytkiewicz) Praha: secesionisté ve sdružení Mánes, které od 1896 vydávalo časopis Volné směry (Jan Kotěra, Stanislav Sucharda)

Ústřední sál XIV. výstavy Vídeňské secese r Ústřední sál XIV. výstavy Vídeňské secese r. 1902 Socha Ludwiga van Beethovena od Maxe Klingera, architektonické řešení výstavy od Josefa Hoffmanna Pozn.: Výstava považována za vrchol sebeadorace umělců a umění.