NÁZEV: VY_32_INOVACE_495_Základní a určovací skladební dvojice NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: 600 150 585 NÁZEV: VY_32_INOVACE_495_Základní a určovací skladební dvojice AUTOR: Mgr. Martina Ringová ROČNÍK, DATUM: 5., 16. 4. 2012 VZDĚL. OBOR, TÉMA: Český jazyk, Věta ČÍSLO PROJEKTU: OPVK 1.4
Anotace Materiál je určen žákům 5. ročníku k opakování učiva základní skladební dvojice a prohloubení učiva o větě – určování a vyznačování určovacích skladebních dvojic. Cílem materiálu je opakování učiva o větě – vyznačení základní skladební dvojice a prohloubení učiva – vyznačení určovacích skladebních dvojic.
Věta uspořádaný celek složený ze slov můžeme ji vyslovit nebo napsat vždy obsahuje sloveso v určitém tvaru
Základní skladební dvojice podmět a přísudek kdo co? - co dělá? Př.: Psi štěkali.
Určovací skladební dvojice další (vedlejší) vztahy ve větě závislost ostatních slov a výrazů ve větě na podmětu či přísudku Př.: Sousedovi psi štěkali na měsíc.
Vyznač základní a určovací skladební dvojice Lesem se rozléhaly silné rány. Divocí koně řehtali v ohradě. Malé děti si hrály na pískovišti. Můj strýc je dobrým lékařem. Bílý racek vylétl do výšky. Mirek se učí vyjmenovaná slova.
Řešení Lesem se rozléhaly silné rány. Divocí koně řehtali v ohradě.
Řešení Malé děti si hrály na pískovišti. Můj strýc je dobrým lékařem.
Řešení Bílý racek vylétl do výšky. Mirek se učí vyjmenovaná slova.
Citace Ilustrace: www.office.microsoft.com