PROSTĚ SDĚLOVACÍ STYL: KRÁTKÉ INFORMAČNÍ ÚTVARY Psané útvary (útvary oznamovací)
Krátké informační útvary slohově jednoduché bez zvláštního formálního zpracování objektivní, věcné nebo formální souvislosti
Rozdělení krátkých informačních útvarů: a) útvary oznamovací – oznámení, zpráva, pozvánka, vyhláška, inzerát, telegram, plakát, osobní vizitka, projev blahopřání, soustrasti aj. b) útvary dokumentární – smlouva, stvrzenka, zápis, protokol jednání, rezoluce c) útvary heslové – formuláře (tiskopisy, dotazníky, vysvědčení, dodací list, poukázky), testy
Znaky krátkých informačních útvarů: informace za všech oblastí (společenské, politické, ekonomické, kulturní, sportovní) údaje místní a časové cíl – podat fakta stručnost, hutnost, úspornost (někdy heslovitost) hromadění podstatných jmen, jednočlenné věty neslovesné, objektivní pořad (V-J) spisovná čeština, ustálené obraty a formulace, výrazy bez citového zabarvení, jednoznačné vyjadřování přehledné uspořádání
Oznamovací útvary: oznámení – informuje o události, která se stane, případně vyzývá čtenáře k účasti uvádí se: název akce místo konání časové informace (datum, hodina) obsah akce (téma) pořadatel, přednášející, účinkující jako oznámení fungují nejrůznější plakáty, pozvánky na společenské a jiné akce, programy kin, divadel, svatební oznámení aj. důležitá bývá i grafická úprava, stručnost, zdvořilost
Oznamovací útvary: zpráva – informuje o události, která se stala, často událost i hodnotí podává informace věcné, objektivní, stručné, je nestranná má nahradit osobní nepřítomnost důležité je zachování časového sledu událostí, podobně jako u oznámení je nutno uvést všechny údaje o akci, místu konání, pořadateli aj. užívají se slovesa v minulém čase zprávy mohou být obsahem nejrůznějších firemních oběžníků, mohou zveřejňovat události na nástěnkách, zvlášť důležité postavení mají v publicistice
Oznamovací útvary: inzerát – vzhledem k ceně za otištění využívá maximální úspornost vyjádření, ale ne na úkor srozumitelnosti, zkracování slov inzerát seznamovací, nabídky, oznámení prodeje/koupě inzerát reklamní – usiluje o maximální účinek na čtenáře (posluchače)
Moderní prostředky komunikace: fax – posíláme jím kopie hotových dokumentů e-mail – elektronická pošta, komunikace prostřednictvím počítače komunikace prostřednictvím internetu – chat, Facebook, Skype komunikace prostřednictvím mobilního telefonu – SMS (krátká textová zpráva), MMS
Otázky pro opakování: 1) Jak dělíme krátké informační útvary? 2) Jaké znaky mají krátké informační útvary? 3) Které krátké informační útvary patří k útvarům oznamovacím? 4) Které údaje obsahují oznámení a zprávy a jaký je mezi nimi rozdíl? 5) Uveďte moderní prostředky komunikace.
Zdroje: SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk v kostce pro střední školy. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007, ISBN 978 – 253 – 0289 – 0 Odmaturuj z českého jazyka. Brno: Didaktis, 2007, ISBN 80 – 7358 – 082 – 9 Průvodce českým jazykem. Brno: Didaktis, 2007, ISBN 80 – 7358 – 019 – 5 HANZOVÁ, Marie, SCHNEIDEROVÁ, EVA. Klíč ke slohu. Praha: Albatros, 2007, ISBN 987 – 80 – 00 – 01825 - 6